En bil körde in i min bil !!!

Elvee_
29 augusti 2010 · 20 Inlägg

Tjaa !!

kan nån hjälpa mig tro? det är så att igår så körde en bil i min bil bakifrån , när jag stannde på rött..
och han erkänner att det var hans fel men , vet nån hur långt tid det tar tills dom kallar in min bil på
lagning , bilen det handlar om är en golf 6 2010. och vi fyllde i skadeanmälan tillsammans , men ska jag skicka in min del oxå eller ska han  bara skicka till sin försäkringsbolag.??

hoppas nån som kan förklara !! Elvee

Sharky
29 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Ring ditt försäkringsbolag så hjälper dom dig att reda ut allt. Och ja, ditt försäkringsbolag vill ha skadeanmälan (men ta en kopia och spara själv).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Elvee_
29 augusti 2010 · 20 Inlägg

ok tack smile.. men när jag ringde igår till trygghansa så sa dom , nej du behöver inte skicka :S får ta o ringa dom imorn oxå !

Sir_Ed
29 augusti 2010 · 304 Inlägg

F** vad tråkigt... en ny bil ju!

I have my own race...
Elvee_
29 augusti 2010 · 20 Inlägg

jaaa det är skiiiit trååkiigt, men men så kan det gå när andra förare är inte uppmärksamma !

Elvee_
30 augusti 2010 · 20 Inlägg

Gött på måndag så ska dom besikta bilen , och fixa den 22/9 tråkigt o vänta men men !

KHRacing
30 augusti 2010 ·

Sharky skrev:
Ring ditt försäkringsbolag så hjälper dom dig att reda ut allt. Och ja, ditt försäkringsbolag vill ha skadeanmälan (men ta en kopia och spara själv).

/Göran

¨
Göran: Nu vart det väl ändå fel  :-) ?

Vad har killen bolag med detta att göra överhuvudtaget ?

Det är den påkörande bilens bolag som skall reda upp röran (väl ?)

gamlingen
30 augusti 2010 · 5 198 Inlägg

KHRacing skrev:

Sharky skrev:
Ring ditt försäkringsbolag så hjälper dom dig att reda ut allt. Och ja, ditt försäkringsbolag vill ha skadeanmälan (men ta en kopia och spara själv).

/Göran

¨
Göran: Nu vart det väl ändå fel  :-) ?

Vad har killen bolag med detta att göra överhuvudtaget ?

Det är den påkörande bilens bolag som skall reda upp röran (väl ?)

Man ska alltid kontakta sitt f-bolag oavsett för att skicka en skade anmälan även dit.

KHRacing
30 augusti 2010 ·

gamlingen skrev:
Man ska alltid kontakta sitt f-bolag oavsett för att skicka en skade anmälan även dit.

Tvivlar inte på vad du säger, men jag hldrig hört talas om tidigare faktiskt.

Frågan kvarstår ?

Jag har bolag #1.

påköraren bolag #2.

varför skall jag då blanda in mitt Bolag #1 när jag inte har anledning till det ??

Sharky
30 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Ja nu är det 10 år sedan jag var inblandad i något senast. Med då blev jag inom loppet av två år påkörd i två olika rondeller i Stockholm där folk inte kan läsa portaler och i båda fallen blev det tjafs ändå och jag var tungen att förklara för mitt försäkringsbolag och då var det bra att dom hade en kopia.

/Göran


KHRacing skrev:
¨
Göran: Nu vart det väl ändå fel  :-) ?

Vad har killen bolag med detta att göra överhuvudtaget ?

Det är den påkörande bilens bolag som skall reda upp röran (väl ?)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
30 augusti 2010 · 10 576 Inlägg

Elvee_ skrev:
Gött på måndag så ska dom besikta bilen , och fixa den 22/9 tråkigt o vänta men men !

ringa och tjöta är nyckeln till framgång...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
UNfocusED
30 augusti 2010 · 13 Inlägg

KHRacing skrev:

gamlingen skrev:
Man ska alltid kontakta sitt f-bolag oavsett för att skicka en skade anmälan även dit.

Tvivlar inte på vad du säger, men jag hldrig hört talas om tidigare faktiskt.

Frågan kvarstår ?

Jag har bolag #1.

påköraren bolag #2.

varför skall jag då blanda in mitt Bolag #1 när jag inte har anledning till det ??

Du behöver kontakta ditt bolag av flera skäl.
1. det är dom som står för reparationer på din bil, hittar skadecenter, besiktningar, verkstäder mm.
2. skaderapport ska skickas in, oavsett om någon på plats har erkänt kommer fb göra en bedömning av situationen för att avgöra vem som är den vållande parten.

När det bestämts vem som är vållande så kommer dessutom den parten att få ett efterkrav på att betala in en ersättning motsvarande självrisken(osäker på om det är hela eller en del av självrisken) på den oskyldigas sida.
I bakgrunden löser säkert fb detta dock med varandra så den vållandes bolag får stå för reparationen av din bil.

Jag är osäker på om båda parter tills vidare måste lägga ut egen självrisk, jag har varit med om detta en gång och då ansågs jag tyvärr vara vållande vilket gjorde att efterkravet sved en del. smile

FireTraXX DFFL
30 augusti 2010 · 9 020 Inlägg

KHRacing skrev:

gamlingen skrev:
Man ska alltid kontakta sitt f-bolag oavsett för att skicka en skade anmälan även dit.

Tvivlar inte på vad du säger, men jag hldrig hört talas om tidigare faktiskt.

Frågan kvarstår ?

Jag har bolag #1.

påköraren bolag #2.

varför skall jag då blanda in mitt Bolag #1 när jag inte har anledning till det ??

Därför att ditt bolag betalar väl din bil och får därefter ersättning av andra förarens bolag?
Så har jag förstått det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
JoXter
30 augusti 2010 · 492 Inlägg

FireTraXX skrev:

KHRacing skrev:

gamlingen skrev:
Man ska alltid kontakta sitt f-bolag oavsett för att skicka en skade anmälan även dit.

Tvivlar inte på vad du säger, men jag hldrig hört talas om tidigare faktiskt.

Frågan kvarstår ?

Jag har bolag #1.

påköraren bolag #2.

varför skall jag då blanda in mitt Bolag #1 när jag inte har anledning till det ??

Därför att ditt bolag betalar väl din bil och får därefter ersättning av andra förarens bolag?
Så har jag förstått det.

Stämmer, så var det när min bil blev smälld också!

Lamborghini Gallardo "LP-560" (2009)
Smajly
30 augusti 2010 · 3 059 Inlägg

JoXter skrev:

FireTraXX skrev:

KHRacing skrev:

Tvivlar inte på vad du säger, men jag hldrig hört talas om tidigare faktiskt.

Frågan kvarstår ?

Jag har bolag #1.

påköraren bolag #2.

varför skall jag då blanda in mitt Bolag #1 när jag inte har anledning till det ??

Därför att ditt bolag betalar väl din bil och får därefter ersättning av andra förarens bolag?
Så har jag förstått det.

Stämmer, så var det när min bil blev smälld också!

Samma här.

Elvee_
30 augusti 2010 · 20 Inlägg

UNfocusED skrev:

KHRacing skrev:

gamlingen skrev:
Man ska alltid kontakta sitt f-bolag oavsett för att skicka en skade anmälan även dit.

Tvivlar inte på vad du säger, men jag hldrig hört talas om tidigare faktiskt.

Frågan kvarstår ?

Jag har bolag #1.

påköraren bolag #2.

varför skall jag då blanda in mitt Bolag #1 när jag inte har anledning till det ??

Du behöver kontakta ditt bolag av flera skäl.
1. det är dom som står för reparationer på din bil, hittar skadecenter, besiktningar, verkstäder mm.
2. skaderapport ska skickas in, oavsett om någon på plats har erkänt kommer fb göra en bedömning av situationen för att avgöra vem som är den vållande parten.

När det bestämts vem som är vållande så kommer dessutom den parten att få ett efterkrav på att betala in en ersättning motsvarande självrisken(osäker på om det är hela eller en del av självrisken) på den oskyldigas sida.
I bakgrunden löser säkert fb detta dock med varandra så den vållandes bolag får stå för reparationen av din bil.

Jag är osäker på om båda parter tills vidare måste lägga ut egen självrisk, jag har varit med om detta en gång och då ansågs jag tyvärr vara vållande vilket gjorde att efterkravet sved en del. smile

så här sa mitt bolag när jag ringde idag , dom undrarde vem som körde bilen , och hur det hände och i mitt fall var det att det var rött ljus och bilen stog still så kom den andra bilen och körde på,
då sa dom att jag inte behövde betala nån självrisk det ska den andra föraren göra, och att jag inte behövde skicka nån anmäla det räckte men hans reg nr. och person nummer,och mobil nummer så skulle
dom ringa den andra o prata med honom , sen kontakta hans f-bolag,och jag fick "kod" nummer så jag skulle till lecab skadeverkstad och boka en tid , till bestinigen sen så ska dom kolla summan vad det kommer och kosta, sen ska mitt bolag få summan och skicka en faktura till den andra bolaget.
kommer med mer info längre fram !

Smajly
30 augusti 2010 · 3 059 Inlägg

När fjällan råkade ut för exakt samma sak.. blev påkörd när hon stod still vid rödljus.. ringde vi vårat bolag (IF bmw orginalförsäkring) och då skickade dom en skadeanmälan till oss där vi fyllde i uppgifter och beskrev hur det gick till.
Vi skickade då även med en lapp vi fått av den som körde på med dennes regnummer, telenummer, namn o adress.. samma dag var det bara att beställa tid på BMW för att få en ny stötfångare + lack.. sen gjorde vi inget mer utan bolaget skötte resten själv med motpartens bolag.

Så det skiljer nog från bolag till bolag hur dom vill hantera skadorna.

Bebben Legitimerad besserwisser
31 augusti 2010 · 921 Inlägg

Blev påbackad på en parkering för inte så längesen, och personen som backade på min (stillastående, parkerade) bil "erkände" och tog på sig ansvaret.

Allt jag behövde var att ringa mitt försäkringsbolag, berätta vad som hänt samt ge dem regnumret på bilen som backade på min.
Jag ringde mitt f-bolag (Trygghansa) och den andra personen ringde sitt bolag (moderna försäkringar) och eftersom hon tog på sig ansvaret i sin anmälan, löstes det hela snabbt och enkelt.

De kan via regnumret spåra ägare, f-bolag m.m.

Som det står på skadeanmälanpappret, så är det inget erkännande att skriva på det - bara en redogörelse.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang