Audi A4 1.8 TS

Ferr3
8 september 2010 · 26 Inlägg

Tjena tjena, det här är mitt första tråd på Garaget och tänkte ställa en fråga om min bil.

Vad är just specifika skillnaden mellan 1.8T och TS´en då menar jag inte hk skillnaden utan allt annat som gör dom extra hästkrafterna.

Vad jag har hört sitter det K03s turbo i turbo sporten om det nu är sant och att det sitter lättare svänghjul också finns det något mer som skiljer mellan dom två?

Finns det någon där ute som vet hur mycket en sådan turbo laddar? vad jag vet är den 0.8bar vilket är original?

tack för all hjälp smile

Senast redigerat av Ferr3 (8 september 2010)

Saab 9-3 SS 2.0t "BSR Steg 2" (2005)
Seat Leon (2000)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
8 september 2010 · 938 Inlägg

Vet inte om de är till någon hjälp, men har du kollat in nordicaudi.com ? Där finns nog allt du nånsin behöver veta om Audi och mer därtill... tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Ferr3
8 september 2010 · 26 Inlägg

jag har kollat lite men hittade inte sist jag var inne där smile

Seat Leon (2000)
Saab 9-3 SS 2.0t "BSR Steg 2" (2005)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 september 2010 · 5 092 Inlägg

tycker nordic audi sidan är helkonstig att hitta saker på. tänkte bli medlem där förut, men det gick inte för jag hittade inte ens "knappen" för att bli medlem haha, men annars går det inte att ringa en VAG verkstad eller butik & fråga? eller kanske googla? big_smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 september 2010 · 2 973 Inlägg

Piratstikins skrev:
tycker nordic audi sidan är helkonstig att hitta saker på. tänkte bli medlem där förut, men det gick inte för jag hittade inte ens "knappen" för att bli medlem haha, men annars går det inte att ringa en VAG verkstad eller butik & fråga? eller kanske googla? big_smile

Du kan inte ha kikat nån längre stund?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/5475/991161_1pvory.jpg

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 september 2010 · 5 092 Inlägg

jo då. Fast det enda stället jag inte var in på. tänkte aldrig att man skulle ha det där i "forumen" så att säga. förväntade mig lite mer en flik där uppe med typ "medlem? registrera här"  eller liknande tongue

men men, det var ju kanon, då vet jag det nu oxå

qvistlund
9 september 2010 · 18 Inlägg

den enda skillnaden är motorn

Pontiac trans am "sommarbil" (1987)
Marroe
9 september 2010 · 197 Inlägg

Det är olika standarder på bilarna.
Saker som kostade massa extra till vanliga T;en sitter standard på TS;en.
Det har funnit och finns flera trådar på Nordicaudi om dethär, sökte på det själv nu innan jag köpte mig en TSQ. Exakt vad som är standard på TS;en får du söka fram på NA.

qvistlund är inte så insatt smile

Angående turbon så satt jag i en laddtrycksmätare i min TS och den pyser omkring med 0.7bar som max, original förståss.

Senast redigerat av Marroe (9 september 2010)

qvistlund
9 september 2010 · 18 Inlägg

men de är la inte så att de är full utrustade från start, de finns ju till val på dem med. men ac sport inredning eventuelt sport chassi antar jag, men i grund å botten är de ju samma bil eller hur marro

Pontiac trans am "sommarbil" (1987)
Marroe
9 september 2010 · 197 Inlägg

I grund å botten är en bil alltid en bil. Motor, 4 hjul, kaross etc. Går inte att säga sådär..

qvistlund
9 september 2010 · 18 Inlägg

jaa men de som skilljer är ju utrustningen.

Pontiac trans am "sommarbil" (1987)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 september 2010 · 2 973 Inlägg

Eftersom både 1,8t och ts kan utrustas enligt en massa paket och fria tillval är inte ALLA t vs ts likadant åtskilda. Det finns säkert mer än en t med motsvarande eller mer utrustning än en standard ts.

Sammanfattningsvis kan man ju dessutom konstatera att trådskaparen undrade vad som genererar dom 30 extra hästarna, och det är garanterat inte sportchassi, AC eller annan utrustning i tillvalslistan iaf.

Till TS: Skriv ett inlägg på NA om du inte hittar infon där direkt.
På B7 skiljer en hel del motormässigt (men bara 20hk) mellan 2.0t och 2.0ts (även kallad Sportquattro, alltså en sån jag har)
Smidda kolvar, starkare koppling, annan utväxling (tätstegad låda) är några delar som skiljer.
Utöver det så finns det en DTM-version (sedan endast) som också har 220hk men samma motor som 2.0t utan s. Där skiljer endast mjukvara.

Sportquattron är enligt fabriksuppgift snabbare 0-100. 6,9 (TS) vs 7,1 (DTM) sek

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
9 september 2010 · 391 Inlägg

matteeee skrev:
Eftersom både 1,8t och ts kan utrustas enligt en massa paket och fria tillval är inte ALLA t vs ts likadant åtskilda. Det finns säkert mer än en t med motsvarande eller mer utrustning än en standard ts.

Sammanfattningsvis kan man ju dessutom konstatera att trådskaparen undrade vad som genererar dom 30 extra hästarna, och det är garanterat inte sportchassi, AC eller annan utrustning i tillvalslistan iaf.

Till TS: Skriv ett inlägg på NA om du inte hittar infon där direkt.
På B7 skiljer en hel del motormässigt (men bara 20hk) mellan 2.0t och 2.0ts (även kallad Sportquattro, alltså en sån jag har)
Smidda kolvar, starkare koppling, annan utväxling (tätstegad låda) är några delar som skiljer.
Utöver det så finns det en DTM-version (sedan endast) som också har 220hk men samma motor som 2.0t utan s. Där skiljer endast mjukvara.

Sportquattron är enligt fabriksuppgift snabbare 0-100. 6,9 (TS) vs 7,1 (DTM) sek

Är du HELT säker på det där matte?tongue Vad jag hört har DTM maskinen precis samma motor som 2.0Ts... och att 2.0Ts maskinen inte skulle skiljas sig nämnvärt från 2.0T! Och angående turbon... Är väll vanliga K03or i alla maskinerna?tongue Nu har jag ingen säker info angående detta men jag är då fan inte bombsäker på att det är så stora skillnader:p Och angående lådan så är det väll möjligtvis så att det är slutväxeln som skiljer sig lite?

Senast redigerat av Danne_gg (9 september 2010)

Four rings to rule them all!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 september 2010 · 2 973 Inlägg

Källor:

Teknikens Värld
Förändringarna jämfört med vanliga 2,0T-modellen är smidda kolvar, anpassad turbo, utbyggt kylsystem, förstärkt koppling och annan utväxling i växellådan.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/06 … /index.xml



Automotorsport
Motorn har 20 extra hästkrafter i jämförelse med en konventionell 2,0T-motor. Övriga förändringar är smidda kolvar, anpassad turbo, utbyggt kylsystem, förstärkt koppling och annan utväxling i växellådan.

A4 Sport-quattro har följande standardutrustning:
* sportchassi sänkt med 20 millimeter;
* 17-tums aluminiumfälgar i femekersdesign
* sportstolar med elsvankstöd
* treekrad lädersportratt med multifunktion
* dekorpanel i aluminium facette
* S-line-emblem i grillen, kylargrill med S-line-optik och instegslist med S-line-emblem
* större luftintag i frontspoiler
* bakstötfångare med lackad diffusor
* bakspoiler (sedan) eller takspoiler (Avant).

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall … sion=30820



Och om DTM har jag läst att det är en "chippad" 2.0T, och någon anledning måste det ju vara att den inte avverkar 0-100 på 6,9sek, utan 7,1 (eller 7,3 som automotorsport skriver) istället?
Det skrivs ingenstans gällande DTM om smidda kolvar osv, som noga specas på TS/Sportquattro. Fast det kan ju va så ändå. Säker kan man ju aldrig vara..

Automotorsport
Mest intressant är kanske att man ökat effekten i den fina turbomaskinen från 200 till 220 hästkrafter. Samtidigt har vridmomentet förbättrats från 280 till 300 Nm. Normalt är den framhjulsdriven, men DTM Edition går också att få med fyrhjulsdrift som tillval. För att förstärka den sportiga känslan har den också fått sportchassit som kallas S-line, och som sänker bilen 20 millimeter. Ekipaget rullar på 18-tumshjul i en ny 15-ekersdesign och bakom de främre kan man också skymta att de främre bromskivorna blivit perforerade. Sedan är det slut på tekniska uppdateringar, resten är mer av kosmetisk karaktär.
http://www.automotorsport.se/biltester/ … 051202.pdf
http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
9 september 2010 · 391 Inlägg

Det där är vad Audi hävdar ja, vad som faktiskt är verklighet är nog en helt annan sak!

Four rings to rule them all!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 september 2010 · 2 973 Inlägg

Tror du? Jag tycker nog att det verkar märkligt om Audi skulle ljuga rakt ut...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
9 september 2010 · 391 Inlägg

Sitter o kollar i ETKA nu... "kopplings kittet" så äre samma för både BGB och BUL på allt, dvs 2.0T och 2.0Ts.
När jag letar i ETKA efter turbo hittar jag ingen speciell uppdelning på olika aggregaten utan verkar vara samma för 2.0T och 2.0Ts...

Visst skiljer sig säkert något internt i motorn... men som att säga att man har en "anpassad" tubo låter jävligt flummigt enligt mig... Inte fan är den större än en vanlig k03 iaf!

Four rings to rule them all!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 september 2010 · 2 973 Inlägg

Anpassad behöver ju inte betyda större? Kan ju betyda anpassat laddtryck eller nåt?
Kolla kolvarna, om det skiljer?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
9 september 2010 · 391 Inlägg

Ja men då äre ju inte själva turbon som är anpassad... då är det ju motorstyrningen som tillåter högre ladd! Men kan ju vara ett sätt för Audi att vrida på ord... Kolvarna skiljer faktiskt om dom skiljer fysiskt kan man inte se men det är olika art-nr!

Four rings to rule them all!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang