V40 trubbel

740_Racing
9 september 2010 · 111 Inlägg

hej har en v40 t4 som inte mår så bra har nydligen bytt turbo på bilen för den andra var sliten och nu efter bytet så rycker och hackar vid accleration eller omkörning några funderingar på vf? jag kan verkligen inte förstå vf den gör det stiften som sitter på bilen är cirka 2 månader gamla bara

Hjälp hjälp hjälp

micke-opel
9 september 2010 · 562 Inlägg

740_Racing skrev:
hej har en v40 t4 som inte mår så bra har nydligen bytt turbo på bilen för den andra var sliten och nu efter bytet så rycker och hackar vid accleration eller omkörning några funderingar på vf? jag kan verkligen inte förstå vf den gör det stiften som sitter på bilen är cirka 2 månader gamla bara

Hjälp hjälp hjälp

Magnetventil, tändmodul/tändspolar, finns lite olika förslag.

Testa att kränga dit ett par nya stift, men i övrigt verkar det hetaste tipset vara tändspole/tändmodul om man läser vad det står i volvoforumen.

9-5 Aero Sedan -05
740_Racing
9 september 2010 · 111 Inlägg

någon som vet var tänmodulen sitter på v40 då?

Elot
9 september 2010 · 493 Inlägg

e du säker på att den nya turbon lirar ordentligt ihop med alla andra komponenter, att den får tillräckligt med soppa och sånt? kan vara en orsak. annars e de gasnka vanligt att spolarna och stiften går på dessa...

Googlemaster
740_Racing
9 september 2010 · 111 Inlägg

Turbon är en orginal t4 turbo så därför e jag fundersam men nu vet jag ej om lasset den visar stämmer men med gammla turbon ladda den 0,9 - 1,0 bar och nu laddar den 1,0 - 1,5 bar kan det göra att den rycker ej jag som har skruvat på den har endast satt ditt ny dump på bilen

spokenratt
10 september 2010 · 3 860 Inlägg

Jag skulle nog se över varför den laddar upp till 1,5... Låter som den spikar. Den som monterade turbon skruvade inte på wastgate stången också kanske?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
740_Racing
10 september 2010 · 111 Inlägg

Jag som montera den jag har inte skruvat på något ända som gjorts på turbon är dumplock gör dumpen men den låter inte som den spikar det känns bara som om den skulle tappa efekt eller får förlite soppA eller något

Elot
10 september 2010 · 493 Inlägg

men de e inte alltid de hörs tydligt. de räcker med antydan till spikningar så tar motorn skada. i vilket fall som kan du inte ha så högt ladd på en org t4 i vilket fall som. mer ladd utan mer soppa gör att dom tar skada. någon måste ha pillat på wastegaten eller så har du någon vajsing på styrningen till laddtrycket

Senast redigerat av Elot (10 september 2010)

Googlemaster
740_Racing
10 september 2010 · 111 Inlägg

Troligt vis är det magnetventilen som stryper iomed den märker att det e för högt ladd

Elot
10 september 2010 · 493 Inlägg

boxen stryper ja, den fatar ju att något e fel. tokhögt ladd med en programvara som inte e anpassad för att ladda mer än max 0,9 bar. motorlampan lyser va?

Senast redigerat av Elot (10 september 2010)

Googlemaster
740_Racing
10 september 2010 · 111 Inlägg

Nä den lyser inte som sagt har endast monterat turbon inte skruvat på något ska in till volvo på tisdag och snacka med dom om det

Elot
10 september 2010 · 493 Inlägg

men de har du ju inte skrivit innan... sånna grejer kan vara bra att veta för att få hjälp som är vettig.. ett hett tips annars fredde, sälj volvon och köp en cyckel.. verkar vara ett måndagsex:P

Googlemaster
Anderssonz
10 september 2010 · 52 Inlägg

ställ ner laddet och prova med orginal dumpventil inte alltid det funkar med öppen på x40 för jag antar att det är det du satt på den

Crille88
11 september 2010 · 1 353 Inlägg

740_Racing skrev:
Nä den lyser inte som sagt har endast monterat turbon inte skruvat på något ska in till volvo på tisdag och snacka med dom om det

nä du har inte skruvat på något men det kan någon annan ha gjort.
dra loss el-kontakten till mv, kolla ditt grundladd, justera så de blir rätt och sätt tillbaka igen.
så ska de nog lösa sig för dig.

sen kan alltid problem uppstå plötsligt, så inte helt omöjligt att dina stift e dåliga, eller nån av tändspolarna som börjar ge sig.
i första hand så få ordning på laddtrycket..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang