Vilken bil ska jag köpa??

Corrve Draggen
3 september 2010 · 10 Inlägg

Hej alla garaget människor.

Det är så att jag har tänkt att inhandla en ny(begagnad) bil inom en snar framtid.
Tanken är att köpa en familjeracer.
Så bilarna jag har tänkt mig är:

Saab 9-3 sportcombi 2,0T Års modell 2008->
Bmw 320 Touring alt 520 Års modell 2006->
Audi A4 Avant 2,0T alt A6 Års modell 2007->


Vilken av dessa bilar är ett bra köp tycker NI..???


MVH Corrve

Ont om sol va det gott om..
qvistlund
9 september 2010 · 18 Inlägg

sattsa på audin tycker ja

Pontiac trans am "sommarbil" (1987)
tobee
9 september 2010 · 735 Inlägg

Kan bara uttala mig om Audi och BMW med erfarenhet av provkörningar av A4 2.0T Avant -09 (sportchassi s-line osv) och 320 touring -08 med m-sportpaket. Mellan dessa skulle jag välja BMWn pga skönare sportstolar och en helt underbar styrning(fast kanske valt 325 för lite mer krut utan att bli speciellt mycket dyrare att äga. Sen ska ju en BMW ha 6a wink) Så som familjeracer utan tvekan BMW utan att tagit någon som helst hänsyn till vare sig ekonomi eller kvalitet.

Senast redigerat av tobee (9 september 2010)

lill_sankan
11 september 2010 · 346 Inlägg

SAAB:en så klart!

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Rquired Allmänt envis
11 september 2010 · 12 512 Inlägg

Familjeracer=körglädje vilket du får klart mest av i Bmw:n. Dessutom finns det mycket som talar för att det blir ett trevligt ägande, som taget ur broschyren har Bmw tillsammans med Toyota och Subaru de nöjdaste ägarna och bland de driftsäkraste bilarna.

Dessutom är de billiga i drift; delarna håller högst rimliga nivåer, bilarna håller som sagt ihop bra, service och underhåll är billigast* i klassen. Dessutom är Bmw duktiga på att få bilarna att dra lite bensin i förhållande till effekt och motorvolym.

Roligast att köra och vettigast att äga gör att jag hade valt en 3-serie över en A4, gamla B7 är inte tråkig men inget lyckopiller någonstans heller. Saab är i en annan klass och 9-3 kan inte konkurrera med ovanstående. En bra bil är det, tycker du det är värt att offra tyskarnas förfining, kvalité och köregenskaper etc. för att få en årsmodell nyare Saab är det kanske intressant. Jag hade inte övervägt det ens. wink

*(TV 7/05, visserligen E46 när det gäller just 3-serien.)

Däremot hade jag tittat efter en 325i istället, tvålitersfyran i 320i är mer snål än rolig. Ärligt talat är det inga av motorerna du räknar upp som passar riktigt i en "famileracer", satsa på 330i/335i, A4 3.2 eller tom en lite äldre S4 eller en 2.8 Aero eller liknande. Lite dyrare att äga, men mycket roligare att köra och bjuder på duktiga prestanda! Men det beror förstås på budget. smile

Glöm inte heller att även Bmw 3-serie finns med fyrhjulsdrift, bra sådan kallad xDrive.

Senast redigerat av Rquired (11 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Danne_gg KTH Ingenjör;)
11 september 2010 · 391 Inlägg

Om du väljer A4 spåret skulle jag rekommendera 2.0Tq framför 3.2q!
2.0T är snålare och går att skrämma upp i mer prestanda än 3.2an väldigt lätt!

Sen quattro är ju förbannat roligt på vintern och ger en helt annan stabilitet året om! MEN detta beror väll lite på vart i vårt kära land du bor och vilka krav du har! Det drar ju trots allt lite mer med quattro!

Själv kommer jag nog aldrig ha något annat än en fyrhjulsdriven brukis! SÅ underbart att aldrig behöva bry sig om grepp! Och som sagt det är roligt;)

En standard A4 är väll som sagt inte världens roligaste lekpark, men med en RS4 krängningshämmare bak(1200kr på Audi och 30min jobb) så har man förbättrat bilens egenskaper REJÄLT! Roligare att köra, så mycke "alertare" på vägen och understyr mycket mindre!

Sen tycker jag A4 B7 Avant är snyggare än BMW 3serien Touring modellerna men det är ju helt personligt!

Är det något du undrar om A4or va inte rädd o skicka ett PM jag har koll på de flesta roliga och dessvärre de flesta tråkiga egenskaperna med dessa bilar...

Lycka till med bilköpet!

Four rings to rule them all!
robstar
11 september 2010 · 205 Inlägg

B7 karossen känns inte rätt på något sätt i jämfört med E6x eller e9x.

BMWn helt klart men med större motor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang