Max bredd på fälgar?

azmaz
18 september 2010 · 111 Inlägg

Hej!

BILD!!!!!!

http://img823.imageshack.us/i/6983928745.jpg/

(ej min, har ingen bild för tillfället sad ) men exakt likadan.

Ny ägare till Alfa "Juliet" Romeo 166 2.0TS och letar efter feta "intryckta" fälgar och oftast är det 9.5j som är sådana men hittar inte fälgar som är bredare än 8.5j. Var kan ajg hitta vilken max bredd jag kan ha på bilne min? Och vilka fälgar skulel ni rekomendera på min bil? tongue

Mvh
R

Rspeter Audi A5 quattro driver.
18 september 2010 · 2 203 Inlägg

Mät med en tumstock från fjäder/fjäderben ut till skärmkanten så ser du hur breda fälgar som ryms. Fälgarna får sticka ut lite utanför skärmkanten men inte slitbanan/mönstret på däcket.

azmaz
18 september 2010 · 111 Inlägg

Rspeter skrev:
Mät med en tumstock från fjäder/fjäderben ut till skärmkanten så ser du hur breda fälgar som ryms. Fälgarna får sticka ut lite utanför skärmkanten men inte slitbanan/mönstret på däcket.

8,5j är då cm? För det verkar vara mer än 8 cm från fjäderbenet ut till skärmkanten tongue Eller e jag ute o cyklar?
Mvh
R

Rspeter Audi A5 quattro driver.
18 september 2010 · 2 203 Inlägg

Fälgar mäts alltid i tum höjd/bredd. Jag är övertygad om att du har djupare hjulhus än 8.5 cm. Du borde få plats med fälgar som är 8.5" - 9" breda.

Senast redigerat av Rspeter (18 september 2010)

Pi Just another freak in the freak kingdom
18 september 2010 · 378 Inlägg

8,5 tum
8,5*2,54= 21,59 cm

1 tum är 2,54 cm smile

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.
azmaz
18 september 2010 · 111 Inlägg

Pi skrev:
8,5 tum
8,5*2,54= 21,59 cm

1 tum är 2,54 cm smile

Ok, tack, det hjälpte direkt mkt. Men är det så elkelt att det inte börjar låta nånstans där under? tongue

Mvh
R

Pi Just another freak in the freak kingdom
18 september 2010 · 378 Inlägg

azmaz skrev:

Rspeter skrev:
Mät med en tumstock från fjäder/fjäderben ut till skärmkanten så ser du hur breda fälgar som ryms. Fälgarna får sticka ut lite utanför skärmkanten men inte slitbanan/mönstret på däcket.

8,5j är då cm? För det verkar vara mer än 8 cm från fjäderbenet ut till skärmkanten tongue Eller e jag ute o cyklar?
Mvh
R

Mät hur många cm det är där, sedan så tar du och räknar.

Ditt mått / 2,54 = hur många tum som får plats max.

Tex: Vi kallar att ditt mått är 25cm från fjäderbenet till skärmkanten.
Då tar du 25 cm / (delat med) 2,54 = 9,8 tum
Alltså 9,8 tum mellan fjäderben och skärmkant. Då passar en 9,5 tum bred fälg utan problem. Förutsatt att ET måttet inte är helt fel på fälgen du tänker köpa.

Lättast är dock att kontakta en fälg firma och fråga vad dom har som passar din bil. smile

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.
azmaz
18 september 2010 · 111 Inlägg

Zadran skrev:
Ni måste tänka på et också! En 9.5" fälg kan passa samtidigt som en 9" fälg inte kan funka. Är ET:n för hög så kommer fälgen för långt i och kan då ta i fjäderbenet eller om etn är för låg kan fälgen sticka ut för mkt.

Ok. Så kort o tydligt och rak på sak måste jag:

leta efter fälgar som är 19" med rätt ET och 9.5bredd?

Typ... tongue

Mvh
R

Pi Just another freak in the freak kingdom
18 september 2010 · 378 Inlägg

azmaz skrev:

Zadran skrev:
Ni måste tänka på et också! En 9.5" fälg kan passa samtidigt som en 9" fälg inte kan funka. Är ET:n för hög så kommer fälgen för långt i och kan då ta i fjäderbenet eller om etn är för låg kan fälgen sticka ut för mkt.

Ok. Så kort o tydligt och rak på sak måste jag:

leta efter fälgar som är 19" med rätt ET och 9.5bredd?

Typ... tongue

Mvh
R

Förutsatt att du får plats med en fälg som är 19" och 9,5 bred. Men som sagt hör med din lokala däckhandlare så bör dom kunna ta fram vilka fälgar som passar till din bil (från deras leverantörer dvs).

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.
low_and_loud
18 september 2010 ·

mindre fel på et måttet kan man ju justera med spacers om man vill flytta fälgen lite mera utåt.upp till 25 mm med långa skruv funkar ju=)

azmaz
18 september 2010 · 111 Inlägg

low_and_loud skrev:
mindre fel på et måttet kan man ju justera med spacers om man vill flytta fälgen lite mera utåt.upp till 25 mm med långa skruv funkar ju=)

Hur ser du bilden i huvudet? Tror du det skulle se fett ut med 19" lågprofil med 9.5 bredt och spacer? tongue

Mvh
R

low_and_loud
18 september 2010 ·

för maxat stuk så ska du först o främst byta till coilovers så du kan minimera spelet mellan skärmkant och däck,sen på me2 215/35-19 däck på 9,5 19 fälgar sen ska slitbannan hålla sig precis innan för skärmkanten så att rundningen på däcket fortsätter utanför skärmkanten,det är jävligt fett

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang