Hur laga kylvätskeläckage? verkar läcka i skruven under motorvärmaren.

snabeln
21 september 2010 · 84 Inlägg

Blir inte klok på läckan, har haft uppe bilen 2 gånger nu, först trodde jag det läckte vid motorvärmaren (Defa Insticksvärmare), men verkstaden hittade ingen läcka. Hissade upp den igen och det måste komma ifrån skruven nedanför värmaren? Om ni förstår? Kan inte förklara så bra då jag inte är så bra på bilar. Drog åt den lite med en 16 ringnyckel, men verkar fortfarande läcka. Någon som har förslag hur jag skall få det tätt? Läcker kanske 1 droppe var 10 minut när bilen är varm. Hade vart gött att slippa lämna in den igen. Är en saab 9-3 aero med v6an.

Senast redigerat av snabeln (21 september 2010)

JonR
21 september 2010 · 3 259 Inlägg

Upp med bilen så du kommer åt att se bra på stället där du tror det läcker, ha tillgång till tryckluft så du kan blåsa helt torrt och vänta på att droppen ska komma, då brukar man se rättså exakt vart det kommer ifrån när allt är snustorrt! Är det ifrån den där skruvens gängor det läcker så skulle jag lossa skruven, sätta tummen över hållet så allt vatten inte rinner ut(vänta tills bilen är sval! big_smile ) och sedan på med gängtejp/packningsklet etc på gängorna och dit med skruven igen!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
snabeln
21 september 2010 · 84 Inlägg

JonR skrev:
Upp med bilen så du kommer åt att se bra på stället där du tror det läcker, ha tillgång till tryckluft så du kan blåsa helt torrt och vänta på att droppen ska komma, då brukar man se rättså exakt vart det kommer ifrån när allt är snustorrt! Är det ifrån den där skruvens gängor det läcker så skulle jag lossa skruven, sätta tummen över hållet så allt vatten inte rinner ut(vänta tills bilen är sval! big_smile ) och sedan på med gängtejp/packningsklet etc på gängorna och dit med skruven igen!

Mvh/Jon

Packningssilikon? Är så jäklala svårt att komma åt skulle kunna skruva ut skruven en bit för att sedan kleta in med packninssilikon om det fungerar? Blir för svårt att hålla för.

JonR
21 september 2010 · 3 259 Inlägg

Ja nåt som tål värme(100grader) och glykol bara. tror alla silikonpackning på tub tål det! Så prova att dra ut skruven nån cm och smeta på och sen dit med den! Bara att prova! Torka så torrt som möjligt innan du smetar på det bara, helst blås med tryckluft! Men det brukar gå att täta med när det är blött också men säkrare att göra det på torrt underlag!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang