Volvo 850R ta bort ac:en

Helvete_racing Arg Snickare
6 september 2010 · 875 Inlägg

Crille88 skrev:

volvo_r-optik skrev:
låter ju bara ännu mer krångligt och onödigt att montera bort pumpen och försöka hitta en ny rem som passar.

sätt acc'n på off bara?! så slipper du att den drar kraft?

vad är krångligt med att köpa en rem till bilar utan ac???
de finns juh 2 olika wink
den drar ingen kraft ändå eftersom att den slås av automatiskt när man ger gas,

ja just det, tänkte inte på att det finns 850 utan ac tongue

Dagge88
6 september 2010 · 629 Inlägg

Bara att kapa röret på lågtryckssidan på kompressorhuset, där är köldmediet i gas fas, slipper du få dig en dusch..

Dock tycker även jag som dom andra att du ska ha kvar ACn , bara trycka off / ta bort remmen som sagt smile

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
volvo-racer
7 september 2010 · 724 Inlägg

Det jag kommer ta bort är kompressorn och kondensorn...bara sätt tillbaka när man ska sälja....man kanske har vissa planer på större IC...

Jerk-R
7 september 2010 · 593 Inlägg

Vet flera som kör med upp till 76mm tjock IC och fortfarade har kvar ac-kylet..

//Jerker

volvo-racer
22 september 2010 · 724 Inlägg

Crille88 skrev:
som mange_tic säger så har du inte mycket att vinna på att ta bort ac, den är ändå i frånkopplat läge vid fullgasaccelerationer, flytta intercoolern istället o sätt den framför för att få bättre kylning wink om den däremot inte funkar så varför inte ta bort den, men inte en bra o fungerande... men de e vad jag tycker och det är självklart din bil smile

nu är ac: väck, dock måste jag bara säga att jag har noterar en viss skillnad med bilen efter jag fixat lite smile känns piggare på nåt sätt när man gasar...

Senast redigerat av volvo-racer (22 september 2010)

Fire-Fox
22 september 2010 · 632 Inlägg

volvo-racer skrev:

Crille88 skrev:
som mange_tic säger så har du inte mycket att vinna på att ta bort ac, den är ändå i frånkopplat läge vid fullgasaccelerationer, flytta intercoolern istället o sätt den framför för att få bättre kylning wink om den däremot inte funkar så varför inte ta bort den, men inte en bra o fungerande... men de e vad jag tycker och det är självklart din bil smile

nu är ac: väck, dock måste jag bara säga att jag har noterar en viss skillnad med bilen efter jag fixat lite smile känns piggare på nåt sätt när man gasar...

Klart den gör det smile. AC kylaren sitter som ett lock framför intercoolern och bromsar luftflödet och kylningen till turbon avsevärt enligt TM Racing. Om man monterar en större intercooler typ 50mm eller tjockare så måste AC:n väck om man ska få full effekt/användning av den. Både R-efined och Nasholm här på garaget.org har plockat bort deras AC kylare och märkte en markant skillnad. Snart dags för mig att plocka bort min också wink. För mig räcker takluckan/solluckan alla dagar i veckan. Tycker den fyller kupén med sval och fräsch luft riktigt bra på varma sommardagar smile.

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
volvo-racer
22 september 2010 · 724 Inlägg

Fire-Fox skrev:

volvo-racer skrev:

Crille88 skrev:
som mange_tic säger så har du inte mycket att vinna på att ta bort ac, den är ändå i frånkopplat läge vid fullgasaccelerationer, flytta intercoolern istället o sätt den framför för att få bättre kylning wink om den däremot inte funkar så varför inte ta bort den, men inte en bra o fungerande... men de e vad jag tycker och det är självklart din bil smile

nu är ac: väck, dock måste jag bara säga att jag har noterar en viss skillnad med bilen efter jag fixat lite smile känns piggare på nåt sätt när man gasar...

Klart den gör det smile. AC kylaren sitter som ett lock framför intercoolern och bromsar luftflödet och kylningen till turbon avsevärt enligt TM Racing. Om man monterar en större intercooler typ 50mm eller tjockare så måste AC:n väck om man ska få full effekt/användning av den. Både R-efined och Nasholm här på garaget.org har plockat bort deras AC kylare och märkte en markant skillnad. Snart dags för mig att plocka bort min också wink. För mig räcker takluckan/solluckan alla dagar i veckan. Tycker den fyller kupén med sval och fräsch luft riktigt bra på varma sommardagar smile.

Mvh/Tobias!

Tur då inbillar jag mig inte smile japp kommer nog bli en 50mm ic sen. när kör du igång med din bil?

Fire-Fox
22 september 2010 · 632 Inlägg

volvo-racer skrev:

Fire-Fox skrev:

volvo-racer skrev:

nu är ac: väck, dock måste jag bara säga att jag har noterar en viss skillnad med bilen efter jag fixat lite smile känns piggare på nåt sätt när man gasar...

Klart den gör det smile. AC kylaren sitter som ett lock framför intercoolern och bromsar luftflödet och kylningen till turbon avsevärt enligt TM Racing. Om man monterar en större intercooler typ 50mm eller tjockare så måste AC:n väck om man ska få full effekt/användning av den. Både R-efined och Nasholm här på garaget.org har plockat bort deras AC kylare och märkte en markant skillnad. Snart dags för mig att plocka bort min också wink. För mig räcker takluckan/solluckan alla dagar i veckan. Tycker den fyller kupén med sval och fräsch luft riktigt bra på varma sommardagar smile.

Mvh/Tobias!

Tur då inbillar jag mig inte smile japp kommer nog bli en 50mm ic sen. när kör du igång med din bil?

Kommer bli kanon det smile. Jag ställer av min bil om några veckor nu. Sedan börjar jag med vinterprojekten lite sakta. Jag tar det lite lugnt och gör lite i taget eftersom jag har hela vintern på mig smile. Men det första jag kommer göra är att plocka bort AC kylaren och sedan montera ett par nya original lyktor med USA blinkers. Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Dagge88
22 september 2010 · 629 Inlägg

Jo kondensorn (som ni kallar ac kylaren) är ju rätt varm oxå , samt blockerar luftflödet lite, speciellt med större IC som ni skriver.
Så logiskt sett kanske det gör något att ta bort den iallafall på trimmade bilar.

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang