Felkoppling bakljus bmw e36

svanee
22 september 2010 · 86 Inlägg

Upptäckte för ett tag sen att bakljuset var felkopplat, baklyset är kopplat till olika glödlampor. Har elschema och allt och försökte idag ta loss kontakterna i förgreningsdosan men det sitter som sten, tänkte om det var limmat eller om det helt enkelt inte går att ta loss?

Någon som vet? Vågar nämligen inte slita alltför hårt ifall jag skulle slita av alla kablar..

svanee
22 september 2010 · 86 Inlägg

Ingen som har koll??

fegge_89
23 september 2010 · 1 302 Inlägg

Kolla om den sitter fast med "clips" små plastbitar som håller fast dosan.
Den ska med all säkerhet gå att öppna på något sätt.

svanee
23 september 2010 · 86 Inlägg

Har ju delat på "dosan" om vi säger så, den gick o dra isär. Men själva kontakterna sitter som sten..

svanee
23 september 2010 · 86 Inlägg

Problemet löst, var bara att slita.. Däremot får jag inte till kopplingarna på vänster bakljus, höger gick fint. Elschemat jag hade från Haynes handbok visade koppling till släp också så de stämde inte alls och man fick gå på känsla. Någon som haft samma problem o löst det på nåt sätt? Hur jag än kopplar nu så lyser bromsljuset ständigt..

svanee
24 september 2010 · 86 Inlägg

Någon måste ju gjort detta?? Har nämligen hållt på hela morgonen men hur jag än kopplar så lyser bromsljuset STÄNDIGT så fort jag kopplar in kabeln till bromsljuset.. Ingen som kan hjälpa?? Börjar bli grymt irriterad på detta.

EDIT: Upptäckte även att vilket lyse man än kopplar bromskabeln till så lyser det. Alltså har jag igång tändningen och kopplar bromskabeln från bilen till blinkersen så lyser den, likadant med dimljus och backljus.. Antar att felet ligger i bromskabeln?

Senast redigerat av svanee (24 september 2010)

svanee
24 september 2010 · 86 Inlägg

Löste problemet.

Mack Forum- och sitemoderator
24 september 2010 · 26 167 Inlägg

..och problemet var för den som surfar in med samma problem och hittar denna tråd..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
svanee
24 september 2010 · 86 Inlägg

Se till så alla kopplingar på ena sidan fungerar även när andra lyset är på, gjorde de ju en åt gången. det finns två bromskablar på höger sida (röd/blå) och två backljuskablar på vänster sida (gul/blå). En av dom är tjockare än den andra och den måste vara på exakt rätt ställe, man kan inte bara ta en av de två platser som är möjliga. Eftersom elschemat från haynes inte passar när man köper piratlysen så måste man testa alla möjliga kombinationer.

Så om en lampa inte fungerar på vänster sida så kan de va höger koppling som är fel.

Hoppas iallafall någon förstår ifall de stöter på samma problem..

Mack Forum- och sitemoderator
24 september 2010 · 26 167 Inlägg

Tack så mycket. Kan ju även vara en generellt problem som även kan gälla andra bilar än just på din smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
svanee
24 september 2010 · 86 Inlägg

Ja absolut smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang