Våltat med bilen , takbyte?

haeggroth
26 september 2010 · 55 Inlägg

Hej våltade men min bmw 325i coupe -95 igår :S , huven framskärmen ,taked och båda dörrarna blev ganska bucklade .

Eftersom jag bara har halvförsäkring på bilen antar jag att dom inte löser in bilen.Allt utom taket går ju att byta ganska lätt. Därför undrar jag om det går att kapa lös taket och svetsa dit ett från en skrotad bil ?Och sedan "går" ju allt men ni förstår..

Tacksam för snabba svar!smile

TireSlayer Tvivlare
26 september 2010 · 2 266 Inlägg

Frågan är om det är lönt. Blir ju rätt så kostsamt om man inte reder ut de själv. Sätt först och främst upp bilen i en bänk och se om den är rak.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Brinley Hellre ökänd än okänd ;) ^^
26 september 2010 · 370 Inlägg

håller med föregående talare, men om ja va du så skulle ja nog hoppas på att dom löser in bilen big_smile

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
26 september 2010 · 3 404 Inlägg

Ska du leja bort arbetet så blir det billigare att köpa en ny bil och hade du besuttit kunskapen för att göra jobbet själv hade du inte frågat om det här.. Jag skulle nog börja spanat på blocket efter en ny bil istället

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
haeggroth
26 september 2010 · 55 Inlägg

Har ändå hållit på ganska mycket med bilar , och har bra svetskunskaper ,men det är att få allt rakt som kan vara det svåra.

Tror inte dom löser in bilen när de bara var halvförsäkrad:S

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
26 september 2010 · 3 404 Inlägg

haeggroth skrev:
Har ändå hållit på ganska mycket med bilar , och har bra svetskunskaper ,men det är att få allt rakt som kan vara det svåra.

Tror inte dom löser in bilen när de bara var halvförsäkrad:S

Ja men det kan ju inte gå mer än åt h******e så vad väntar du på? tongue Är du noggrann så kommer det bli rakt. Mycket av karossens styrka ligger ju i taket och frågan är hur det förändras när du börjar svetsa, men svetsar du en enkel bur när du ändå håller på så blir karossen ändå starkare än original

Senast redigerat av TenZer (26 september 2010)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Marlboroman
26 september 2010 · 8 234 Inlägg

Det är ett jäkla jobb att byta tak, först lär den ju som sagt kollas så att den är rak. Och sen måste karsoosen stadgas upp innan du börjar byta taket. Och sen är ju frågan om hur illa tilltygad bilen är. För är den tillräckligt illa skadad så skrivs det ju in i registret, och då ska den kollas extra noga innan den kan användas i trafik igen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
gamlingen
26 september 2010 · 5 198 Inlägg

Brinley skrev:
håller med föregående talare, men om ja va du så skulle ja nog hoppas på att dom löser in bilen big_smile

Han får väl inte ut en krona efter som han har HALV försäkring, ,den täcker ju motpartsskador samt glas och stöld.Hade han haft HEL försäkring så hade det varit annat.

haeggroth
26 september 2010 · 55 Inlägg

Precis så vad är det bästa att göra med bilen ? motorn och drivlinan i övrigt verkar hel , även hela inredningen (m3 inredning).

racefan
26 september 2010 · 1 059 Inlägg

bilder på skadan hade ju underlättat? är framruta o a b eller c stolpar vikta ? behöver inte va jättejobb.Få bilen kryssmätt i bänk behöver inte va jättedyrt.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
zedthepunk Rocknroller
26 september 2010 · 296 Inlägg

Blir nog bättre om du tar loss alla delar som är i bra skick och säljer..

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
G-sson
26 september 2010 · 612 Inlägg

Icke cab 325i 1994-96 på blocket ser ut att ligga i området 25-45 000kr. Lite prutmån på det, så låt säga att bilen är värd 20-40 000kr.

Omlack lär kosta 10 000+ om det ska bli bra (och inte göras hemma i garaget). Säg att du lägger 5-10 000kr på delar (kan lätt visa sig att hjulupphängningar etc. fått sig en omgång och behöver fixas). Sedan kommer du praktiskt taget bo i verkstaden en tid framöver. Och om du sedan vill sälja bilen kommer folk antagligen inte vilja betala så mycket när dom vet vad bilen varit med om.

Jag vet inte hur högt du värderar din fritid, eller hur gärna du vill ha kvar just denna bilen, men själv så ser jag ingen ekonomisk fördel i att lägga jobb på den bilen, istället för att köpa något annat. Tälj träälgar och sälj till tyskarna i sommar om du vill slå ihjäl tid och faktiskt tjäna pengar på det... wink

schnauz
27 september 2010 · 1 758 Inlägg

Är i 99 fall av 100 inte lönt att laga den typen av skador, om det inte rör sig om en speciell bil (då menar jag inte högt affektionsvärde, utan en speciell bil - dyr sportbil eller gammal ovanlig veteranare etc.)
Surt som fan när sånt händer, men det tar mest energi och pengar och blir en rejäl förlustaffär att laga en sån sak på en bil som är såpass vanlig.

Helvete_racing Arg Snickare
27 september 2010 · 875 Inlägg

Om jag inte minns fel så får man inte väl inte kapa i a-b-c stolparna? Du får aldrig tillbaka spänningen i chassiet om du ska byta taket, och då blir bilen ännu mjukare vid nästa olycka.
Dvs voltar du igen så blir det pannkaka av allt.

Mitt tips är att skruva ner bilen och sälja den i delar. Du kan nog gå plus på det.

ola_volvo Biltokig
27 september 2010 · 310 Inlägg

Sälj de ni delar, det är nog det du kan göra, eller sälj hela bilen till någon som kan laga den. Blir för dyrt om du inte ka ngöra det redigt själv.

Harè bra
Smajly
27 september 2010 · 3 059 Inlägg

volvo_r-optik skrev:
Om jag inte minns fel så får man inte väl inte kapa i a-b-c stolparna? Du får aldrig tillbaka spänningen i chassiet om du ska byta taket, och då blir bilen ännu mjukare vid nästa olycka.
Dvs voltar du igen så blir det pannkaka av allt.

Mitt tips är att skruva ner bilen och sälja den i delar. Du kan nog gå plus på det.

Fundera på alla taksänkta bilar då.
Visst får man göra det och byta ett tak.

Marlboroman skrev:
Det är ett jäkla jobb att byta tak, först lär den ju som sagt kollas så att den är rak. Och sen måste karsoosen stadgas upp innan du börjar byta taket. Och sen är ju frågan om hur illa tilltygad bilen är. För är den tillräckligt illa skadad så skrivs det ju in i registret, och då ska den kollas extra noga innan den kan användas i trafik igen.

Ska skrivas i vilket register? Hur ser det ut i ett register där det står nått sånt i? Aldrig i mitt liv sett ett register på en bil att den varit krockad.
Och vem ska kolla den extra noga innan den tas i trafik igen om man gör jobbet själv?? Den tas inte ur trafik bara för att du voltat och ska laga den.

Senast redigerat av Smajly (27 september 2010)

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
27 september 2010 · 1 948 Inlägg

Smajly skrev:

volvo_r-optik skrev:
Om jag inte minns fel så får man inte väl inte kapa i a-b-c stolparna? Du får aldrig tillbaka spänningen i chassiet om du ska byta taket, och då blir bilen ännu mjukare vid nästa olycka.
Dvs voltar du igen så blir det pannkaka av allt.

Mitt tips är att skruva ner bilen och sälja den i delar. Du kan nog gå plus på det.

Fundera på alla taksänkta bilar då.
Visst får man göra det och byta ett tak.

Marlboroman skrev:
Det är ett jäkla jobb att byta tak, först lär den ju som sagt kollas så att den är rak. Och sen måste karsoosen stadgas upp innan du börjar byta taket. Och sen är ju frågan om hur illa tilltygad bilen är. För är den tillräckligt illa skadad så skrivs det ju in i registret, och då ska den kollas extra noga innan den kan användas i trafik igen.

Ska skrivas i vilket register? Hur ser det ut i ett register där det står nått sånt i? Aldrig i mitt liv sett ett register på en bil att den varit krockad.
Och vem ska kolla den extra noga innan den tas i trafik igen om man gör jobbet själv?? Den tas inte ur trafik bara för att du voltat och ska laga den.

Jag tänkte skriva exakt samma sak, alla taksänkta gamla raggar/pilsner jänkare/volvos.

Och just det där registret skulle nog vara en myt tror jag... löser inte FB in den så är den ju i trafik tills den blir avställd.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
haeggroth
29 september 2010 · 55 Inlägg

Tack för alla svar , känns som att det ändå blir värt att sälja den i delar , så undrar vad kan man ta för en beige m3 skinninredning ? lite nött på förarstolens kant ,inge annat. Och vad är en 325i motor värd som gått 24500 mil problemfritt ,med låda också.

hardrox
29 september 2010 · 731 Inlägg

Lägg ut annons på autopower.se och pure-pf.com så ska du nog få sålt allt. M3 inredning borde du få minst 4k för om den är komplett och någorlunda bra skick.

Audi RS3 (2018)
aoxz_9
29 september 2010 · 12 Inlägg

haeggroth skrev:
Precis så vad är det bästa att göra med bilen ? motorn och drivlinan i övrigt verkar hel , även hela inredningen (m3 inredning).

är någon av stolparna vikta? eller buckliga?

om dom inte är det så borde det inte vara någon större fara. beror helt och hållet på var smällarna på bilen har tagit. vad som har tryckts till och så vidare..

Volvo 850 t5 "rookie" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang