Mitt första projekt - Världens finaste Opel Omega 2.0i 8v 96:a :D

wellander
7 augusti 2010 · 35 Inlägg

Tjena bilproffsen smile
Detta är min första seriösa bil. Jag bara älskar att köra den, går så mjukt o fint på vägen med underbar komfort och vi trivs så bra ihop "Lena Omgea" & jag tongue

Jag skapar denna tråd med hopp om att få massa tips & ideér om vad jag ska köpa o göra med henne. Både utseende mässigt och i motorn. Jag vill putsa o smörja varenda skruv!

Jag orkar inte med folk som säger skrota den o köp en "vettig" bil. jag bryr mig inte ett dugg om pengar med det menar jag inte att jag har hur mycket som helst men det kommer nya den 25:e varje månad så jag räknar med massa felköp samt skruva sönder diverse saker. Det här är bilen för mig, jag har inte ägt nån bil tidigare, bara kört massa olika: Bmw 535. olika saab:ar. volvo v70, 940, 740, s40, s80. audi a3, a4, 100. mm.. men ingen har varit lika skön som denna så jag vill ge henne allt jag kan och samtidigt få erfarenhet av bilar och motorer. jag har hållit på o skruvat på massvis med olika saker och renoverat hus samt kan en del om el men som sagt så är bilar och motorer helt nytt för mig men jag är inte rädd för att skruva och göra fel smile

Bilder kommer läggas upp lite tillochfrån när hon får nånting speciellt gjort smile

Jag bestämde mig för att börja fixa henne förra helgen och var till mekonmen och köpte: Fördelarlock, rotor, tändkabelsats, oljefilter, oljeplugg, kupéfilter, ventilkåpspackning, Termostat 92gradaers, tempgivare, termokontakt, grenrörspackning, vindrutetorkare o den där långa remmen som går till allt smile

sen har jag även hunnit med att handla ett öppet k&n luftfilter, luftintagset, 12" elfläkt, bromsoksfärg, gallernät, "hajfena"gps dummy för att det är snyggt, sidoblinkers, gångjärn till dörrarna, nya högtalare till dörrarna samtbaslåda och stereo från mds. Jag har garanterat glömt en hel del saker som ligger o väntar eller är beställda o kommer i veckan!

Inget av detta är "på" bilen än utan jag har som plan att börja nästa fredag. Har tyvärr inget garage där jag kan hålla på så jag håller till på min mors garageuppfart så jag får göra så mycket jag kan per gång för bilen måste bort varje gång. så om det är nån som har lite extra garage plats runt västerås som vill ha sällskap av min "Lena" och galna mig så hojta till smile

Har även handlat MASSA rengöringsprodukter från Meguiar´s allt från motortvätt till lackbehandling innan waxningen och WD40, el-spray och underredsbehnadlingsspray mm.

Utöver allt detta så har jag redan hunnit köpa 4st "nya" dörrar för mina var för rostiga, och fick då elhissar även till bakdörrarna med modulerna som ska monteras ner vid växelspaken. ska slipa o putsa och fixa lite sen lämna in bilen på lackning. Lämnade in bilen på avgaspiraten och dom bytte avgassystemet från grenrör till katten och sen hela vägen bak från katten. det blev orginalsystem för då visste jag inte att jag skulle göra så här så jag lär snart kasta detta o köpa nå tuffare big_smile

Så jag har en hel del att pyssla med men vill ha hjälp och ideér om nått jag ska tänka på eller om jag ska ha nå fett eller olja när jag skruvar i motorn. just nu sitter jag o tänker på grenrörspackningen om det är nått som ska på där eller om det är krångligt och om jag kan köpa nya skruvar/bultar o kanske rentav nytt grenrör/extraktorrör när jag tänker byta packningen smile

Tacksam för alla svar o hjälp jag kan få smile

Kom på en sak till! Det är att mitt mål med den här bilen är att när den glänser på nån fin biltidning typ bilsport eller nå liknande så är jag klar och ställer undan henne för att börja med nästa projekt big_smile

BMW 525i "Biffen" (2004)
NOOX
8 augusti 2010 · 873 Inlägg

kul med ett så pass gediget projekt , gillar din tanke bakom " Jag vill putsa o smörja varenda skruv! "
hoppas du får den feedback du förtjänar smile , men nu vill man se lite bilder så man vet vad du pratar om ...

mitt nissan 200sx projekttråd www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177432
BMW E46 touring "Blåbär" (2005)
Bebben Legitimerad besserwisser
8 augusti 2010 · 921 Inlägg

Detta kommer bli grymt intressant!

Det som slår mig är att, om du inte har det redan, monterar skvättlappar på bilen? Så slipper du dumma stenskott och sånt. smile

Lycka till!

ps. skynda på med bilderna ds.

wellander
8 augusti 2010 · 35 Inlägg

åhå kul att få svar smile
alla mina bilvänner säger att detta är forumet man ska vara på om man vill lära sig och få tips och inspration smile

bilder kommer på torsdag eller fredag, det är så att jag lämna in henne på björkmansbil i fredags för tändningslåset gick sönder, dom sa att det måste ha kommit in nå smuts eller nått där man stoppar in nyckeln för jag kunde inte äns vrida på tändningen. så dom tog in henne och skulle koda om nycklarna och byta låskolven iallafall vad jag vet. hon skulle vara klar på onsdag eller torsdag så jag ska ta massa bilder både i och utanför samt i motorn så snart jag kan och lägga upp här smile

kan nog bli mycket lättare att få hjälp o ideer när det finns bilder på hur hon ser ut smile

Bebben - om du menar såna där grejer man sätter bakom däcken så har jag kollat på såna från sparko men jag har inte köpt, trodde inte man hade såna längre.. så bra var jag big_smile  är det bra att ha såna? ska jag köpa det alltså? både fram & bak?
jag har hittat golvmattor från sparco och instegslister. ska ringa dom imorgon för det stog så på sidan angående golvmattorna. jag vill ha dom blå/grå men sen skulle jag välja typ a,b eller c och jag förstog inte vad det var så jag ska ringa dit.

Bilen är mörkblåmetallic med diverse svarta lister o tok... jag håller på o funderar på vad som passar till det och jag kan bara tänka mig silver/krom. och det måste vara samma stil inne i bilen. har ni nån bra ide eller nått annat som kan passa så är jag helt öppen för förslag smile

Om det finns nån i västerås trakten som vill ta tag i henne så betalar jag duktigt big_smile

BMW 525i "Biffen" (2004)
Bebben Legitimerad besserwisser
8 augusti 2010 · 921 Inlägg

wellander skrev:
Bebben - om du menar såna där grejer man sätter bakom däcken så har jag kollat på såna från sparko men jag har inte köpt, trodde inte man hade såna längre.. så bra var jag big_smile  är det bra att ha såna? ska jag köpa det alltså? både fram & bak?
jag har hittat golvmattor från sparco och instegslister. ska ringa dom imorgon för det stog så på sidan angående golvmattorna. jag vill ha dom blå/grå men sen skulle jag välja typ a,b eller c och jag förstog inte vad det var så jag ska ringa dit.

Mjo, de stoppar ju en del stenskott från framhjulen så de i sin tur inte slår hål på lacken... Om du ändå ska vara så snäll och rädd om bilen så kan såna visa sig vara en bra investering. smile

Knugcab
8 augusti 2010 · 5 111 Inlägg

Ska följas.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
wellander
5 september 2010 · 35 Inlägg

ursäkta att det inte kommit nånting på typ 1månad här.
har jobbat och hållt på med bilen smile
bilder är tagna och kommer att komma upp snart, riktigt snart.
detta med bilar är iallafall bra mycket svårare och krångligare än jag trott smile

BMW 525i "Biffen" (2004)
NOOX
5 september 2010 · 873 Inlägg

ja vi väntar ivrigt på bilder , lite lättare att ge konstruktiv feedback då smile , finns ganska mycket hjälp att få här på forumet , massa bilkunniga .

mitt nissan 200sx projekttråd www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177432
BMW E46 touring "Blåbär" (2005)
wellander
2 oktober 2010 · 35 Inlägg

Tjena!
alla planer har ändrats. mest för att det var mycket drygare än jag trodde att skruva bil och sen för att det tar för långtid när man vill göra det seriöst. så nu är det så att jag har köpt mig en till bil och hyrt ett garage där jag kan hålla på smile

varje gång jag börjar med bilen så blir det kväll direkt och eftersom jag bara hade den så var jag tvungen att få ihop allt direkt för jag är i behov av bilen. och det är så mycket som strular när jag satt igång så jag har mest läst och forskat i bilskruvande den senaste tiden. men nu har det blivit så att omegan är min vinterbil och en peugeot 406 som sommar bil. så jag kommer skriva med omegan på somrarna o peugeot:en på vintern.

sist jag gjorde nått så bytte jag termostat och då gick 2st skruvar av så jag fick hålla på o såga o härja o flera flera timmar innan jag fick loss den gamla. var rätt trångt...

men nu har jag iaf lite bilder på hur den såg ut när jag köpte den och det har hänt lite men mest så har jag putsat lacken och som sagt läst. har köpt haynes styling/tuning/mmm böcker som jag håller på o studerar smile

så jag håller på hela tiden o läser o tänker, jag får garaget senast den 1:a december och då kommer jag ha kamera o sånt där så allt kan dokumenteras och förhoppningsvis fortfarande få hjälp av er som kan men förstår om ni tröttnat på att vänta o vänta på bilder och att jag säger nånting. måste ju tyvärr jobba o leva oxå wink

hur faen ska jag lägga upp bilder? det stog att det var inaktiverat. jag lägger upp dom på min profil som jag gjort med peugeot:en smile

BMW 525i "Biffen" (2004)
MilleN
2 oktober 2010 · 9 108 Inlägg

Kul med ett Omega B-projekt wink Bara att spana runt bland Omegorna här på garaget för att få inspiration.

För att lägga in bilder här i forumtråden, kopiera BBcode-länken som finns snett nere till höger när du går in på bilderna på din sida. Klistra sedan in raden här i forumet.

wellander
2 oktober 2010 · 35 Inlägg

Ja jag tycker grymt mycket om min omega smile den är så skön att köra o tyst o fin smile
jag hoppas bara ingen kommer ta bort den från denna sida då det inte kommer hända nånting mer på den nu innan i sommar när jag kan skruva hur jag vill utan att behöva plocka ihop allt samma dag.
återkommer med lite bilder på hur omegan ser ut just nu smile

okey då verkar det inte vara så svårt att lägga upp bilder här smile
kommer snart tongue

nån som kan rekomendera en bra o billig kamera som jag kan ha i garaget för att ta massa bilbilder?
jag vill ha den billigaste som funkar bra och smidigt o ger bra o klara detaljrika bilder för detta forum smile

BMW 525i "Biffen" (2004)
NOOX
2 oktober 2010 · 873 Inlägg

kul att du tog beslutet å inte ha ett rullande projekt smile , mycket roligare när man inte har projektet som brukis smile

bra billig kamera borde inte vara så svårt å få tag på , jag har en gammal digital med endast 3,2 megapixels som funkar alldeles utmärkt i garaget , gör inget om den pajjar så att säga .

ser fram emot bilder , jobba hårt nu , glid gärna in och kolla in mitt nissan 200sx projekt , http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177432  går igenom allting in i minsta detalj precis så som du kommer göra
hadet bäst M

mitt nissan 200sx projekttråd www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177432
BMW E46 touring "Blåbär" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang