Besiktning av trimmad bil, åtgärder

Seban
9 maj 2010 · 5 Inlägg

Hejsan. Funderar på att köpa en rätt trimmad bil (läs från 200org hk till 400 med trim). Bilen har 3 tum hela vägen och låter rätt suspekt och går rätt bra. Kontentan är alltså att allt detta borde väcka misstanke hos vilken besiktningsman som helst.
Frågan är då, vad bör man ha gjort innan man rullar in för besiktning? Skulle man kunna ställa ner laddtrycket manuellt så att bilen känns original eller kommer det göra att bilen går fett på högre varvtal? Bilen är mappad och tror inte att laddet är ställbart i mappningen. Eller ska man bara vara iskall och rulla in med bilen som den står och låtsas som ingenting med risk för ombesiktning eller att man åker på en omregistrering?

ExtremeBoost
9 maj 2010 · 312 Inlägg

Vad är det för bil? En Volvo 740 är svårare att få igenom med dubbla effekten än en Japanare med dubbla effekten.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
MeloveGolf Vw trimmare
9 maj 2010 · 2 995 Inlägg

Seban skrev:
Bilen är mappad och tror inte att laddet är ställbart i mappningen

Det går utmärkt att sänka ladd att höja däremot är riskabelt kvittar vilket system du har orignal eller eftermarknad så ska den klara av sänking av laddet, Nu ser jag dock ingen anledning till varför du ska göra det besitkningsmannen ska ju knappast köra 402m utan bara ta en sväng utanför det är nog ganska riskfritt skulle jag påstå om motorutrymmet i övrigt ser någorlunda orginal ut..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Seban
9 maj 2010 · 5 Inlägg

ExtremeBoost skrev:
Vad är det för bil? En Volvo 740 är svårare att få igenom med dubbla effekten än en Japanare med dubbla effekten.

Det är en Audi s2

Janneutanb
9 maj 2010 · 7 272 Inlägg

Jag brukar ställa ner laddet och sen ha allt så fräscht som möjligt samt undvika massa flashiga prylar under huven som kan väcka uppmärksamhet.

Andreas 940 -utan 940
9 maj 2010 · 1 728 Inlägg

Det är väldigt ovanligt att man får ombesiktning pga. trim, jag tror inte jag har hört talas om något fall.
De bryr sig inte så länge avgasvärdena är inom gränserna och bilen har turbo från fabrik.
Min bil har över 100hk mer än original och vid senaste besiktningen sa han bara "den går ju bättre än en vanlig 940 turbo".

n_andersson
9 maj 2010 · 689 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Det är väldigt ovanligt att man får ombesiktning pga. trim, jag tror inte jag har hört talas om något fall.
De bryr sig inte så länge avgasvärdena är inom gränserna och bilen har turbo från fabrik.
Min bil har över 100hk mer än original och vid senaste besiktningen sa han bara "den går ju bättre än en vanlig 940 turbo".

Kompisen fick reg besiktning på sin 740 för att besiktningsmannen märkte att den va trimmad.

Andreas 940 -utan 940
9 maj 2010 · 1 728 Inlägg

n_andersson skrev:
Kompisen fick reg besiktning på sin 740 för att besiktningsmannen märkte att den va trimmad.

Ok då hade han otur för det är ju många trimmade bilar som slinker igenom besiktningen varje år.
Jag var lite nojig i början när jag hade höjt laddet så jag sänkte det inför besiktningen men sen har jag besiktat i fyra år med 1,2bar.

Frosted
9 maj 2010 · 1 878 Inlägg

Inga problem att besiktiga en bil med: Öppen dump, 3" ifrån turbo inkl race kat och en dämpare, och ett ladd på 1.2bar.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Mangisen
9 maj 2010 · 1 035 Inlägg

Frozen1985 skrev:
Inga problem att besiktiga en bil med: Öppen dump, 3" ifrån turbo inkl race kat och en dämpare, och ett ladd på 1.2bar.

jag fick en 2:a på öppen dump (vevhusventilation, inte sluten)

JonatanPagmar
4 oktober 2010 · 2 Inlägg

Tror ni att man skulle kunna få igenom en BMW E30 med en corvette LS7 motor på reg besiktning?
Man får ju såklart förstärka framvagnen och uppgradera bromsarna plus lite andra säkerhets prylar men är det möjligt?

KHRacing
4 oktober 2010 ·

JonatanPagmar skrev:
Tror ni att man skulle kunna få igenom en BMW E30 med en corvette LS7 motor på reg besiktning?
Man får ju såklart förstärka framvagnen och uppgradera bromsarna plus lite andra säkerhets prylar men är det möjligt?

www.sfro.com

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang