Seat Ibiza -95, tappar fart och "hoppar" sedan framåt

seatibiza
8 augusti 2010 · 2 Inlägg

Har uppstått ett konstigt litet problem med min Seat Ibiza -95. (ca 16000 mil)

Den har gått som en klocka fram tills för någon vecka sedan, då den helt plötsligt, från att jag startade, betedde sig skumt. Dels lät motorn lite "skrovligare" än den gjort innan, dels tappade den lixom fart, dvs trots att jag höll lika mkt gas saktade den in, som om jag hade slutat gasa, för att några sekunder senare "få tillbaks kontakten med gasen" och liksom "hoppa" framåt.

Detta upprepades regelbundet, dvs så fort den "hoppat" så började den tappa fart igen, det känns nästan som att den ska dö, och så hoppet igen. Gång på gång under kanske 5-10 minuter.
Sen slutade det plötsligt och den gick precis lika bra som tidigare.
Efter jobbet samma dag (nio timmar senare) gick den fläckfritt hela vägen hem.

Har sedan dess inte använt den alls förrän idag. Till jobbet: Inga problem, gick som en klocka och lät toppen.
Efter jobbet: Finfint, inga problem. Körde kanske ca 6-7 km genom innerstan, och efter att jag stött på en enorm vattenpöl (resultatet av dagens spöregn) så började samma visa igen: Den tappade "kontakten" med gasen, tappar farten- och hoppar till.
Fick även ett motorstopp när jag körde långsamt och höll ner kopplingen (skulle precis växla från ettan till tvåan, då bara dog den).

Stannade bilen i två-tre minuter, och när jag startade igen var den först likadan i några hundra meter, för att sedan återgå till att gå hur fint som helst hela vägen hem.

Inga varningslampor lyser.

Det har varit regnigt båda gångerna detta hänt. (dvs inte regnigt imorse när den gick fint, och inte regnigt sist på hemvägen när den gick bra, bara regningt på morgonen när den var konstig)

Har ej vart på verkstad, men lär väl behöva ta mig dit om de här fortsätter. Tänkte bara börja med att kolla om nån har en aning om vad som pågår?

SnipersChoise Gangster
8 augusti 2010 · 61 Inlägg

kolla över tändkablarna.. enkelt sätt är att testa när det är mörkt ta en blomspruta å spruta vatten som en dimma över kablarna då kan man ibland se att det gnistrar lite från kablarna..

Volkswagen Lupo 3L "Kermit" (2003)
seatibiza
8 augusti 2010 · 2 Inlägg

och om det gnistrar, måste man byta dem då?
Dyrt?

RoniisH
8 augusti 2010 · 300 Inlägg

seatibiza skrev:
och om det gnistrar, måste man byta dem då?
Dyrt?

Ja. Runt tusenlappen.

Noxxer
8 augusti 2010 · 1 482 Inlägg

Tja köper man satser från mekonomen är det ju dyrt.
Men dom blåa Biltema kablarna fungerar väldigt bra, dom kostar ca 50kr styck. så runt 250kr där.
Annars kan det vara fördelarlock/rotor. Inte heller dyrt på tex mekonomen.

BLT Service
Theracords Music Label
DeadNation
5 oktober 2010 · 132 Inlägg

någon som vet hur det gick?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang