Volvo 740, lägger av ibland

W_ille
4 september 2010 · 29 Inlägg

Hej

Senaste veckan har min 740 varigt lite konstig. Om man kör så går den jätte bra men den kan typ dö 2-3 sec och sen gå jätte bra igen. I förgår så dog bilen när jag var ute och körde och starta inte igen, men efter ca 5min så starta den igen och gick jätte bra. igår så gick den jätte bra sen när jag skulle starta bilen igen så ville han inte starta men i morse starta den och gick bra, men sen när jag skulle starta den senare på dagen så ville den inte.

vad kan var felet? jag har bytt bränsle relä och det stora runda reläet.

Volvo 744
1986
B23E

Drönirettab
4 september 2010 · 21 761 Inlägg

Försök kolla om det kommer gnista när motorn strejkar, om det inte kommer gnista så kan det tex vara Hallgivaren som bråkar.

Bränslerelät är ju en sak som kan krångla, men eftersom du har bytt det så borde man kunna utesluta den saken. Ifall det inte kommer gnista så drar heller inte pumprelät och alltså fungerar inte pumparna, dvs dessa saker är beroende av varandra i vissa tillfällen. smile

När motorn dör vid körning, dyker varvräknaren direkt ner till noll då (dvs innan motorn har hunnit stanna)?

W_ille
4 september 2010 · 29 Inlägg

varvräknaren går till noll innan den dör ja.
tack för svar!

Drönirettab skrev:
Försök kolla om det kommer gnista när motorn strejkar, om det inte kommer gnista så kan det tex vara Hallgivaren som bråkar.

Bränslerelät är ju en sak som kan krångla, men eftersom du har bytt det så borde man kunna utesluta den saken. Ifall det inte kommer gnista så drar heller inte pumprelät och alltså fungerar inte pumparna, dvs dessa saker är beroende av varandra i vissa tillfällen. smile

När motorn dör vid körning, dyker varvräknaren direkt ner till noll då (dvs innan motorn har hunnit stanna)?

Adde129
5 september 2010 · 34 Inlägg

Min gör samma sak, men pump gasar man tills den svarar så går det bra, sen får man gasa fullt ut för att "få ut" det som krånglar så att den går jämnt igen. annars börjar motorn o skaka o dö o då får man hålla sig ett tag o starta igen Och då, hör och häpna går den

Senast redigerat av Adde129 (5 september 2010)

W_ille
8 september 2010 · 29 Inlägg

Ska tänka på det smile tack!

Drönirettab
8 september 2010 · 21 761 Inlägg

Eftersom varvräknaren dyker ner till noll innan motorn har stannat så är min misstanke saker som har med tändningen att göra, tex Hallgivaren med tillhörande kabel. smile

Micke3
9 september 2010 · 157 Inlägg

Håller med dig. var med om detta på en GLE och där var det hallgivaren som höll på/ dog ut:)

Drönirettab skrev:
Eftersom varvräknaren dyker ner till noll innan motorn har stannat så är min misstanke saker som har med tändningen att göra, tex Hallgivaren med tillhörande kabel. smile

W_ille
11 september 2010 · 29 Inlägg

Jag har bytt hallgivaren och kört en rejäl vända idag smile
den går som en klocka smile

skruvo
8 oktober 2010 · 40 Inlägg

Lånar tråden.

Snabba svar uppskattas då det kanske blir bil affär imorgon!

Det är så att jag har kollat på en Volvo 740 gl- 90. Gått 22 tusen mil. Provkörde den och efter någon mil dog bara bilen. Detta hände när ja låg i ca 80km/h och bromsade för att svänga höger. Inget hackande eller hostande den bara la av (precis som att man vred av tändningen) och alla lampor tändes i instrumentpanelen. Dock startade den direkt igen och gick hur fint som helst förutom att den dog då.

Bilfirman trodde de kunde bero på att dom precis motortvättat bilen. Kan det stämma? Vad annars kan de va för fel? Någon utav fläkt eller generator remmen gnisslade om det kan ha någon betydelse?

MVH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang