Bort

-Modigh
24 augusti 2009 · 107 Inlägg

Bort

Senast redigerat av -Modigh (8 december 2014)

Volvo 740 "T6" (1988)
Volvo_Mannen Volvoskadad
24 augusti 2009 · 6 017 Inlägg

712-plattan och lamell finns även hos autoexperten, den organiska lamellen är ju bara en vanlig lamell till M90 lådan. "Lamellcentrum till 712-plattan" den vanliga organiska lamellen.
Och det passar rakt av, byt även urtrampningslagret när du ändå har bort lådan.

Jonas
speedy_boy_89
24 augusti 2009 · 49 Inlägg

ljudet du hör  är iaf urtrampnings lagret så lät det på min 940 fast jag hadde bmw getrag låda. koppling  med en värre sachs racing tryckplatta.

Volkswagen Golf c "Dödslådan" (1983)
norpan1
25 augusti 2009 · 1 043 Inlägg

Skramlar det till när du startar motorn också?
Om det gör det kan det vara svänghjulet som låter också, kolla det när du har lådan borta ska bara gå att vrida det en liten bit fram och tillbaka när motorn står stilla.

lechen_volvo
31 augusti 2009 · 54 Inlägg

Han skrev, Jag hör kuggande/slående ljud ( Svårt att förklara ) som låter ifall jag har kopplingen uppsläppt, och när jag trycker ner kopplingen tystnar det.

DÅ han trycker ner kopplingen slutar ju rotationen till lådan och då slår utrampningslagret in, då låter det ju inget, alltså inget fel på urtrampningslager, alltså är det låtan som det är något fel på, eftersom han har svårt att få i växlarna, kan ju va tryckplattan som är så slut så den inte tar till 100%

200-sxish
19 september 2009 · 106 Inlägg

m90lådorna klapprar rätt bra i kuggarna, ja har kört livet ur 4st m90lådor på min 945a innan när den hade volvomotor i, å dom har haft miltal mellan 12k upp till 36k mil, å alla har klapprat likadant oavsett miltal, inget ja brydde mig om, dock ringde ja upp en bekant på på volvo å han förklara att det är mest ett "kosmetiskt" fel, dvs inget fel på lådan i sig utan bara att kuggspelet blir större ju längre man kör med lådan (vanligt hederligt slitage alltså) så häng du upp lådan igen starta å kör å var glad!
Glöm inte att smörja ingående axeln som lamellen glider på!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
kiiiimpa
22 september 2009 · 287 Inlägg

sådär lät min 740 också fast den lät även när inte kopplingen var nertryckt, så jag bytte utrampningslager och svänghjulslager det lilla lagret, sen så vart den tyst smile

volvo ska de va :)
Volvo 945 turbo "turboskåpet" (1992)
kiiiimpa
22 september 2009 · 287 Inlägg

har faktiskt inte en aning om de sitter sånt lager på din:P tänkte inte på de:P

Oljan bakom svänghjulet? kanske är nån tätning eller nått?

volvo ska de va :)
Volvo 945 turbo "turboskåpet" (1992)
_mattsson_
23 september 2009 · 140 Inlägg

Det är bara å byta packboxen på utgående axel så slutar det läcka olja å den är det bara å pilla ur utifrån och dit med en ny medans lådan är borta...

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
25 september 2009 · 1 778 Inlägg

Man ska alltid byta packboxen när man har nere lådan, 1: för att den är billig. 2: för att den tar 10 min att byta. 3: För att det skulle va jäkligt tråkigt att hänga ner lådan igen om den börjar läcka olja där senare:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
norpan1
25 september 2009 · 1 043 Inlägg

Du måste inte tappa ur oljan, men byt bultarna till svänghjulet när du tagit bort svänghjulet.
Har varit med om att bultarna brustit och jag fick skrota vevaxeln efter det.

TobbeTT
2 oktober 2009 · 948 Inlägg

som tidigare har skrivit så rasslar m90lådan inget att bry sig om min gör det med.. men du kan ju kolla/byta oljan i lådan det kan hjälpa .. jag kör med redlines växellådsolja.. funkar fint

denton
3 oktober 2010 · 214 Inlägg

livar upp den här tråden lite smile jag har samma problem med ljud från växellådan men som försvinner när man trycker ner kopplingen. Det är alltså ingen fara och bara åka vidare? det låter lixom knackknackknackknack och knackar fortare med motorhastigheten tongue

Bullen1 Tekniker
7 oktober 2010 · 345 Inlägg

Det är inte säkert att du alls har samma ljud eller fel, nu kan det mycket väl vara fel på kopplingen,tryckplattan.osv.

Att det inte är någon fara är mycket svårt för oss o svara på när vi inte vet hur det låter.
Om du kunde spela in ljudet o länka det hit så kanske vi får oss en uppfattning smile

Det man inte dör av gör ont.
denton
8 oktober 2010 · 214 Inlägg

Bullen1 skrev:
Det är inte säkert att du alls har samma ljud eller fel, nu kan det mycket väl vara fel på kopplingen,tryckplattan.osv.

Att det inte är någon fara är mycket svårt för oss o svara på när vi inte vet hur det låter.
Om du kunde spela in ljudet o länka det hit så kanske vi får oss en uppfattning smile

okej smile fixar det imorgon smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang