Erfarenhet av sportrattar vad säger bilprovningen

Xz3PaZ
7 oktober 2010 · 87 Inlägg

2ooSX skrev:
Ska själv byta till sportratt i en bil med airbag..funkar bra på bes, men har fått rådet att inte göra det själv utifall airbagen löses ut.. medans vissa säger att de inte är någon fara.. jag håller mig på säkra sidan iaf och låter någon verkstad göra det..

finns en orangekabel som du kan rycka innan du tar bort airbagen, sen behöver man ju inte sitta me nyllet rakt där den utlöser hahaha men råder dig inte till de om bilen är nyare än 5-10år... eftersom att då uppfattar bilens datorn att det är fel på airbagen och då kanske medpassagerarens airbag inte löser ut!! krockar du å har sportratt får du ju skylla dig själv men man måste tänka på sina medpassagerare och trafikanter tongue

själv kör ja 2st fordar utan airbag (finns inga) då kan man ju ha snygg ratt hehe

har du airbag å krockar så blir bilen arg, utlöser airbagen å slår till dig rakt i ansiktet
varför inte byta till sportratt och krama om ratten istället haha

Projekttråden för scorpio 2,9 ghia rs http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=222493
Sluta skjuta upp saker, skit i det istället :)
kolvas
7 oktober 2010 · 4 001 Inlägg

Xz3PaZ skrev:

2ooSX skrev:
Ska själv byta till sportratt i en bil med airbag..funkar bra på bes, men har fått rådet att inte göra det själv utifall airbagen löses ut.. medans vissa säger att de inte är någon fara.. jag håller mig på säkra sidan iaf och låter någon verkstad göra det..

finns en orangekabel som du kan rycka innan du tar bort airbagen, sen behöver man ju inte sitta me nyllet rakt där den utlöser hahaha men råder dig inte till de om bilen är nyare än 5-10år... eftersom att då uppfattar bilens datorn att det är fel på airbagen och då kanske medpassagerarens airbag inte löser ut!! krockar du å har sportratt får du ju skylla dig själv men man måste tänka på sina medpassagerare och trafikanter tongue

själv kör ja 2st fordar utan airbag (finns inga) då kan man ju ha snygg ratt hehe

har du airbag å krockar så blir bilen arg, utlöser airbagen å slår till dig rakt i ansiktet
varför inte byta till sportratt och krama om ratten istället haha

så du har inga passagerare i dina fordar då eller?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
TireSlayer Tvivlare
7 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

kolvas skrev:

weian skrev:

Melin skrev:

Spelar ingen roll om lampan lyser heller, airbagsystemet ingår inte i bilprovningenskontrollområde..

de kanske är det, då SBP har börjat titta efter felkoder. å en lysande varningslampa i kan ses som en felkod i datorn.

de enda felkoder dom kollar är miljörelaterade motorfelkoder

d.v.s felkoder mellan P0 och P499.

Airbag bryr dom sig inte om, men dom kan ha klagomål på hur stor/liten ratten är. Hade för mig att 13" va minsta, men nån här sa att han hade besiktigat med 12" så blev lite osäker..

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
gamlingen
7 oktober 2010 · 5 198 Inlägg

weian skrev:

Melin skrev:

NordstromJ skrev:
airbag lampan inte lyser bara.

Det är inget krav på Airbag.

Spelar ingen roll om lampan lyser heller, airbagsystemet ingår inte i bilprovningenskontrollområde..

de kanske är det, då SBP har börjat titta efter felkoder. å en lysande varningslampa i kan ses som en felkod i datorn.

http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … enDocument

Xz3PaZ
8 oktober 2010 · 87 Inlägg

kolvas skrev:

Xz3PaZ skrev:

2ooSX skrev:
Ska själv byta till sportratt i en bil med airbag..funkar bra på bes, men har fått rådet att inte göra det själv utifall airbagen löses ut.. medans vissa säger att de inte är någon fara.. jag håller mig på säkra sidan iaf och låter någon verkstad göra det..

finns en orangekabel som du kan rycka innan du tar bort airbagen, sen behöver man ju inte sitta me nyllet rakt där den utlöser hahaha men råder dig inte till de om bilen är nyare än 5-10år... eftersom att då uppfattar bilens datorn att det är fel på airbagen och då kanske medpassagerarens airbag inte löser ut!! krockar du å har sportratt får du ju skylla dig själv men man måste tänka på sina medpassagerare och trafikanter tongue

själv kör ja 2st fordar utan airbag (finns inga) då kan man ju ha snygg ratt hehe

har du airbag å krockar så blir bilen arg, utlöser airbagen å slår till dig rakt i ansiktet
varför inte byta till sportratt och krama om ratten istället haha

så du har inga passagerare i dina fordar då eller?

jo men de finns ju inga... men ja menar kan va dumt dom finns ju där av en anledning

Projekttråden för scorpio 2,9 ghia rs http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=222493
Sluta skjuta upp saker, skit i det istället :)
kolvas
8 oktober 2010 · 4 001 Inlägg

Xz3PaZ skrev:

kolvas skrev:

Xz3PaZ skrev:

finns en orangekabel som du kan rycka innan du tar bort airbagen, sen behöver man ju inte sitta me nyllet rakt där den utlöser hahaha men råder dig inte till de om bilen är nyare än 5-10år... eftersom att då uppfattar bilens datorn att det är fel på airbagen och då kanske medpassagerarens airbag inte löser ut!! krockar du å har sportratt får du ju skylla dig själv men man måste tänka på sina medpassagerare och trafikanter tongue

själv kör ja 2st fordar utan airbag (finns inga) då kan man ju ha snygg ratt hehe

har du airbag å krockar så blir bilen arg, utlöser airbagen å slår till dig rakt i ansiktet
varför inte byta till sportratt och krama om ratten istället haha

så du har inga passagerare i dina fordar då eller?

jo men de finns ju inga... men ja menar kan va dumt dom finns ju där av en anledning

Bilen i sig blir ju inte farligare för att airbagen inte sitter där, airbagen är ett kompletterande skydd.

nu har ju inte jag koll på vad du har för bil men vi kan ta ett exempel:
En Saab 9-5 med urkopplad airbag vs Ford Sierra 1989 utan airbag och en frontalkrock, garanterat klarar sig passageraren i Saaben bättre än passageraren i Forden.

Det absolut bästa är ju naturligtvis att ge fan i att krocka tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
KHRacing
8 oktober 2010 ·

2ooSX skrev:
helbilsgodkännandet kom -98 smile så i stort sett alla bilar med års 98 och uppåt big_smile

1994

Dirq
8 oktober 2010 · 305 Inlägg

KHRacing skrev:

2ooSX skrev:
helbilsgodkännandet kom -98 smile så i stort sett alla bilar med års 98 och uppåt big_smile

1994

Alla biltilverkare var tvugna att ha helbilsgodkänande från 98 men vissa började tidigare (kanske så tidigt som 94) men det finns bilar upp till 98 som inte är det.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
KHRacing
8 oktober 2010 ·

Dirq skrev:
Alla biltilverkare var tvugna att ha helbilsgodkänande från 98 men vissa började tidigare
(kanske så tidigt som 94) men det finns bilar upp till 98 som inte är det.

finns bilar från efter 2000-2005 okså :-)

(de som tillverkas för arabländerna har inget sånt & har inte ens Kat orginal o behöver således det ej heller i Sverige... men nu spårar vi ur lite. neutral )

O nej, de är inte tvungna alls. det är helt upp till var i en generalagent att typa in en modell som helfordosngodkänd eller ej.  Mitsubishi EVO6 är det exempelvis ej. den finns som 2000 års modell. & Svensksåld.

Dirq
8 oktober 2010 · 305 Inlägg

Hela grejen med helbilsgodkänada bilar kommer ju från EU(om jag inte fattat fel) så det är väll inte så konstigt om arabbilar och japanare inte fixa helbilsgodkännande.
Sen är det väl sällan SBP anmärker på saker för att dom inte är orginal om man skall vara lite ontopic.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
KHRacing
8 oktober 2010 ·

Dirq skrev:
Hela grejen med helbilsgodkänada bilar kommer ju från EU(om jag inte fattat fel) så det är väll inte så konstigt om arabbilar och japanare inte fixa helbilsgodkännande.
Sen är det väl sällan SBP anmärker på saker för att dom inte är orginal om man skall vara lite ontopic.

du har helt rätt.

Det jag menade var bara att det är inget tvång, utan det är upp till var-o-en importöt att att bestämma om de vill ha en viss modell helfordonsgodkänd eller ej.

o Precis, det sitter ju ex. MOMO rattar i orginal i vissa bilar.

Xz3PaZ
9 oktober 2010 · 87 Inlägg

kolvas skrev:

Xz3PaZ skrev:

kolvas skrev:

så du har inga passagerare i dina fordar då eller?

jo men de finns ju inga... men ja menar kan va dumt dom finns ju där av en anledning

Bilen i sig blir ju inte farligare för att airbagen inte sitter där, airbagen är ett kompletterande skydd.

nu har ju inte jag koll på vad du har för bil men vi kan ta ett exempel:
En Saab 9-5 med urkopplad airbag vs Ford Sierra 1989 utan airbag och en frontalkrock, garanterat klarar sig passageraren i Saaben bättre än passageraren i Forden.

Det absolut bästa är ju naturligtvis att ge fan i att krocka tongue

jo precis smile beror ju mer på årsmodellerna.. men visste du att ett litet barn i en barnstol klarar sig bättre i en 5 år gammal bil än en helt ny?
Detta beror på att nya bilar är så pass "hårda" då babyns kropp inte klarar av detta! nu snackar vi runt 6månader gammal baby

Projekttråden för scorpio 2,9 ghia rs http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=222493
Sluta skjuta upp saker, skit i det istället :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang