hjälp med trolig kortslutning

YounaZ
13 november 2006 · 20 Inlägg

hejsan... nu är det såhär att jag har en 240 -87 med b230f motorn..
det gamla batteriet tog slut ganska fort hela tiden så ihärdig som man är så laddade jag det massor av gånger... men sista gången jag laddade det batteriet lät det konstig.. inte från batteriet utan ifrån motorn :S.. okej tänkte jag och tog ut batteriet för att testa att ladda det utanför... det var dött... så tog ett nytt som vi hade nere i källaren och testade... så fort man kopplar in det så låter det från motorn igen... typ som när man häller vatten på en varm platta.. typ pfffff fast det håller sig hela tiden... det kommer typ från tändfördelaren eller insugsområdet... vad kan det vara för något? asså det låter även om tändningen inte är på sad snälla hjälp mig! snart körkort och utan bil!! sad

Drönirettab
13 november 2006 · 21 761 Inlägg

Visst verkar det vara kortslutning någonstans. Det är ju inte värt att sätta dit batteriet förrän du har hittat felet, då knäcks det bara. Försök att kolla alla kablar omkring det område där det låter. När batteriet är borttaget så går det att använda en multimeter och mäta resistansen på kablarna, ta loss kablarna en efter en och mät i förhållande till jord om det är kortslutning.

YounaZ
14 november 2006 · 20 Inlägg

jag kan inte hitta det! neutral asså jag kan inte lokalisera vart felet sitter! finns inga kablar alls där det låter som att det kommer från! neutral fan fan fan!!! någon som vet någon JÄTTE billig verkstad eller någon här på forumet som är grym på elsystem på 240??

Drönirettab
14 november 2006 · 21 761 Inlägg

Ta ur alla säkringar, sätt fast batterikablarna på batteriet och prova sedan att sätta i en säkring i taget. När det börjar att låta så tar du bort säkringen och kollar vilka saker den går till, då har du ringat in felet någorlunda tror jag. Sedan får du försöka att kolla upp de olika saker som går till säkringen.

Har tyvärr inget bra elschema i min rephandbok för 240, inga mer tips heller. Andra får komma med bättre förslag.

Senast redigerat av Drönirettab (14 november 2006)

YounaZ
15 november 2006 · 20 Inlägg

men om det går via en säkring... varför pajjar inte säkringen isåfall.. när det går åt så mkt ström att den inte orkar starta varken helljus eller startmotorn, trots full laddat batteri? men jag kan givetvis testa... men känns inte som det är rätt hmm men tack för tipset

Drönirettab
15 november 2006 · 21 761 Inlägg

Ok, tänkte inte riktigt på det.

Men det finns en kabel som du kan kolla upp, generatorkabeln som går från generatorns B+ och fram till startmotorn. Den kabeln brukar ligga i en svart plastslang och följer skarven mellan oljetråg och motorblock, kanske plastslangen och höljet har nötts ut så att kabeln kommer i kontakt med motorblocket.

Pontus_mpower Cotech
15 november 2006 · 21 Inlägg

Sätt en start kabel mellan motor o kaross, kontrollera så du har ett batteri som e felfritt montera det o prova, är antagligen tomgångsmotorn som står o slår!!

Vägen är aldrig för lång i en Bmw =)
YounaZ
16 november 2006 · 20 Inlägg

tack för hjälpen skall kolla lite imorgon.. men hur är det du menar pontus? vad är det som händer om jag (som jag fattade det) jordar motorn? för den är väl redan jordad eller ?

YounaZ
20 november 2006 · 20 Inlägg

imorgon bogserar jag bilen till skolan.. men det som lät var den saken som ger bensin till spridarna eller nåt... sitter precis under insuget... den typ suger hela tiden :S?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang