Vilket motorval av BMW e36 är bäst?

Rquired Allmänt envis
26 september 2009 · 12 512 Inlägg

Icee skrev:

Rquired skrev:
M52 skall koka rejält för att den ska bli skev...

Instämmer totalt. Den klarar av ganska så redigt med stryk. En 523a som en polare lyckades koka 3 gånger innan han fick bytt kylaren på den. Den går åtminstone utmärkt ännu med närmare 30k mil (2k mil sedan kokning).

Skulle inte förvåna mig om aluminium block och aluminium top klarar av mera stryk än dom det är gjutjärnsblock.

Tror jag nog inte det gör, men Bmw gör rent generellt stryktåliga motorer och M52 (alla M5x) är en av dessa. Det finns ett flertal turbobyggen på denna motor trots att alla påstår att den inte tål överladdning, jag tror ryktet om att M52 är ömtålig grundar sig i att några av de första exemplaren hade skadade toppbultar (en maskin som fått fnatt) vilket skadade block och topp. Därför rök de motorer med felaktiga bultar som Bmw ännu inte hunnit renovera, och därmed har motorn ett rykte om att slå sig.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Germax
26 september 2009 · 12 086 Inlägg

TenZer skrev:

Sebbe_ skrev:
Bara för att en motor är större behöver den inte dra mer soppa

Tycker snarare det är tvärtom, större motorer har ofta en annan, högre utväxling då den helt enkelt orkar mer. Det ressulterar i lägre rpm vilket spar soppa

Rätt ogenomtänkt argument va?

I vissa situationer kan det stämma men generellt inte förståss.

Typ "Om jag åker dubbelt så fort så hinner inte motorn va igång så länge o då sparar jag bensin" lixom nä.

Icee
26 september 2009 · 34 Inlägg

Rquired skrev:

Icee skrev:

Rquired skrev:
M52 skall koka rejält för att den ska bli skev...

Instämmer totalt. Den klarar av ganska så redigt med stryk. En 523a som en polare lyckades koka 3 gånger innan han fick bytt kylaren på den. Den går åtminstone utmärkt ännu med närmare 30k mil (2k mil sedan kokning).

Skulle inte förvåna mig om aluminium block och aluminium top klarar av mera stryk än dom det är gjutjärnsblock.

Tror jag nog inte det gör, men Bmw gör rent generellt stryktåliga motorer och M52 (alla M5x) är en av dessa. Det finns ett flertal turbobyggen på denna motor trots att alla påstår att den inte tål överladdning, jag tror ryktet om att M52 är ömtålig grundar sig i att några av de första exemplaren hade skadade toppbultar (en maskin som fått fnatt) vilket skadade block och topp. Därför rök de motorer med felaktiga bultar som Bmw ännu inte hunnit renovera, och därmed har motorn ett rykte om att slå sig.

Som överladdning är såklart gjutjärn bättre (m54 då istället har visst stålfoder (osäker), det funkar istället bättre än m52). Men jag syfta på att gå för varma. Samma material brukar funka bättre än Alu vs gjutjärn.

Senast redigerat av Icee (26 september 2009)

BMW 330xi "Touring" (2001)
Rquired Allmänt envis
26 september 2009 · 12 512 Inlägg

Icee skrev:

Rquired skrev:

Icee skrev:

Instämmer totalt. Den klarar av ganska så redigt med stryk. En 523a som en polare lyckades koka 3 gånger innan han fick bytt kylaren på den. Den går åtminstone utmärkt ännu med närmare 30k mil (2k mil sedan kokning).

Skulle inte förvåna mig om aluminium block och aluminium top klarar av mera stryk än dom det är gjutjärnsblock.

Tror jag nog inte det gör, men Bmw gör rent generellt stryktåliga motorer och M52 (alla M5x) är en av dessa. Det finns ett flertal turbobyggen på denna motor trots att alla påstår att den inte tål överladdning, jag tror ryktet om att M52 är ömtålig grundar sig i att några av de första exemplaren hade skadade toppbultar (en maskin som fått fnatt) vilket skadade block och topp. Därför rök de motorer med felaktiga bultar som Bmw ännu inte hunnit renovera, och därmed har motorn ett rykte om att slå sig.

Som överladdning är såklart gjutjärn bättre. Men jag syfta på att gå för varma. Samma material brukar funka bättre än Alu vs gjutjärn

Mycket möjligt, missförstod nog. smile Men värst (alltså känsligast) borde väl vara om man har en motor i två olika material, tex topp i aluminuim och block i gjurjärn?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
SchleX_320
6 oktober 2010 · 517 Inlägg

jag har en 320i 95a med M52 motorn original alltså alumotorn jag testade snitt förbrukningen en gång och fick den till 0,7 småvägs körning med snitt fart på 130 typ men håller med dom andra om 328. en häst mer än 325 men betydligt mer vrid och även lättare. men vill du ha en bil som går hyfsat och går köra väldigt billigt ska du välja 320 från 95 och framåt men då betydligt mer begränsad hastighet och drag. fast skiljer inte alls mkt från en 325a tycker jag som kört båda. men det är ju en smak sak smile

BMW E36 COUPÉ "BLÅBÄRT" (1995)
BMW 523iA "cruiser touring" (1998)
Tom Darth Vader
6 oktober 2010 · 1 644 Inlägg

Tror du att han fortf behöver råd ett år senare? tongue

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
SchleX_320
6 oktober 2010 · 517 Inlägg

haha oj kollade aldrig datum haha

BMW E36 COUPÉ "BLÅBÄRT" (1995)
BMW 523iA "cruiser touring" (1998)
nikotino ///R-Rated
9 oktober 2010 · 518 Inlägg

Värt att nämnas är oxå att 328 har likadan låda som m3.

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang