Ojämn gång och tvivelaktig acceleration efter trim. Vad kan vara problemet?

Verrak85
8 oktober 2010 · 8 Inlägg

Bil:
Saab 900
1988
B201 enkel förknasare (pierburg 175CD)

Jag har planat mitt topplock rätt hårt och nu när jag kör med den så har jag varit tvungen att skruva upp förgasaren rätt mycket för att den ens ska hålla tomgång utan choke och den tvekar och känns orkeslös alternativt ryckig vid körning.

planat topplocket 2mm då efterforskning på ämnet gav svaret att man KAN plana upp till 3,2mm

är detta spikningar jag upplever?

Jag kan inte höra dem då mitt avgassystem fick en 2:a för buller på bilprovningen(3" sidepipes med insatser).

kör på 95 oktan just nu. ska jag öka till 98 eller hoppa på E85-tåget direkt?

alternativa/roliga lösningar uppskattas. tänker dock inte skrota bilen.

tack för hjälpen på förhand!

Saab 9000 "A50" (1998)
Iam2fast4U
8 oktober 2010 · 1 534 Inlägg

när du planar toppen eller blocket måste du ju ha ställbart kamdrev

BMW E34 "538" (1990)
Verrak85
9 oktober 2010 · 8 Inlägg

Jag har läst mycket om detta och jag har inte riktigt fått grep om det här med kamvinkel. Men jag tankade 98+oktanbooster igår och det tyckte göra susen. har till och med skruvat ner förgasaren lite och den går bara bättre och bättre. Dock har jag inte lyckats få den över 135 km/h hur jag än försöker men det kan vara den där obskyra kamvinkeln alla talar om.

justerbart kamdrev är ju klart med i planeringen då jag ska ha trimkam från folkraceshoppen vid något tillfälle men innan dess får den gå original.

Ska ju fixa alla mina 2:or från bilprovningen också.

spiralfjäder höger fram brusten
länkarm vänster fram övre rostskadad
avgassystem bullernivå hög

har en donatorbil till fjäder och länkarm så jag ska bara stoppa i mera svinto i avgasrören.

här är en bil på härligheten dessutom
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs374.ash2/65215_436648703044_670518044_5319177_3287068_n.jpg

men om ni har mer info angånde kamvinkel uppskattas detta.

Saab 9000 "A50" (1998)
Ford91
9 oktober 2010 · 74 Inlägg

du tappar antagligen lite effekt på de där "avgasröret" och de här är ju knappast de snabbaste bilarna orginal heller.

Verrak85
10 oktober 2010 · 8 Inlägg

Rören är "strypta" inuti med varsin dämpare som tar ner det till 50 mm invändigt. Fick ett svar idag av en kompis på varför den inte går som den borde. Kolven i förgasaren lyfter inte som den ska. han lyfte i kolven och drog i vajern och jag trodde att motorn skulle hoppa ur bilen så jävligt den varvade upp. verkar som om jag får sätta dit insprutet snarast så jag kan ta del av denna nyligen upptäckta kraftreserv.

Saab 9000 "A50" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang