Volvo 240 motorbyte?

viktoreng
29 oktober 2009 · 12 Inlägg

Tja jag ska köpa en 240 turbo och tänkte byta motor men vet inte vilken motor jag ska ha. Målet är att helst ha en Volvo DOCH turbo men vil få det att kosta så lite som möjligt och vara så lite besvär så möjligt vad gäller besiktning.

tack på förhand

SweeXic
30 oktober 2009 · 136 Inlägg

Utav vilket orsak ska man köpa en 240 turbo och sen byta motor?

Varför inte köpa en vanlig fräsch istället?

Nu vet jag inte vilka som har en doch motor... men du kan ju regga en 240 med T5 motor - den som satt i äldre V70 vill jag minnas... (det finns en massa olika T5 motorer nämligen! så du måste ha rätt för o kunna få den reggad)


Annars så kan du ju kasta i en B230FK/FT motor?

"bara" 4 cylindrig, men allt passar bolt-on och elsystemet ska man tydligen kunna ta från en 240 88b o framåt och sen skulle allt mer eller mindre passa direkt - inte så mycket klydd med el o shit.


HAR JAG HÖRT!

Jag ska forska mer i allt sen när jag får reda på om jag får fast jobb eller ej där jag är nu - får jag fast ska jag kasta i en FK(en lättryckare - men den är "långt" under gränsen för vad man får ha i en 240 så tänkte ta den o slippa allt krångel som de annars kan hitta på om man tar "full-turbon")
Men sen sitter det ju samma turbo o allt på motorerna, skiljer westgate och databox vill jag minnas - men det är ju lätt o byta ut wink sen har du en fulltryckare...

Och sen om/när man har råd är det bara o bygga vidare.. smile

Med chip o sånt kommer du ju upp i c:a 200hk..

viktoreng
2 november 2009 · 12 Inlägg

tackar så mycket för infon. Det är inte händelsevis någon som vet vad som behöver bytas ut i chassi, drivlina o.s.v om man ska regga den med T5:an?

Aga_Diff Bärs!
2 november 2009 · 3 456 Inlägg

viktoreng skrev:
Tja jag ska köpa en 240 turbo och tänkte byta motor men vet inte vilken motor jag ska ha. Målet är att helst ha en Volvo DOCH turbo men vil få det att kosta så lite som möjligt och vara så lite besvär så möjligt vad gäller besiktning.

tack på förhand

Du kan du glömma både 16v Turbo och T5.
Det är varken billigt lr går att bes med.
Nej, jag vet inte exakt vad som måste bytas för att regga. Ring & fråga.

Senast redigerat av Aga_Diff (2 november 2009)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
SweeXic
7 november 2009 · 136 Inlägg

Aga_Diff skrev:

viktoreng skrev:
Tja jag ska köpa en 240 turbo och tänkte byta motor men vet inte vilken motor jag ska ha. Målet är att helst ha en Volvo DOCH turbo men vil få det att kosta så lite som möjligt och vara så lite besvär så möjligt vad gäller besiktning.

tack på förhand

Du kan du glömma både 16v Turbo och T5.
Det är varken billigt lr går att bes med.
Nej, jag vet inte exakt vad som måste bytas för att regga. Ring & fråga.

Lyssna inte på Aga_Diff...
inte så mycket iallafall!

Du kan regga med T5 motorn..

Du måste hitta "rätt" T5 motor bara, den som satt i första versionen utav V70 om jag minns rätt, innan 00 alltså.

Den ligger precis på gränsen för vad som är godkänt i en 240.



Men som sagt, det är inte "billigt" - men de beror på vad man anser är billigt också.

uppskattningsvis så skulle jag säga närmare 40tusen får du vara beredd på att lägga ut om du ska ha T5 motor.

Tar du en B230fk/ft så kan du komma undan relativt billigt!

hitade en 940 turbo för ett tag sen för endast 7000kr ungefär - och sen ta elen från en 240 88b o framåt(tydligen) så sen passar allt bolt-on smile

Man kan komma undan billigt.. smile

TurbOla Reservdansk
7 november 2009 · 6 271 Inlägg

SweeXic skrev:
Du måste hitta "rätt" T5 motor bara, den som satt i första versionen utav V70 om jag minns rätt, innan 00 alltså.

Den första versionen av V70 T5 har 240hk, jag tror inte det går att regga med den bara sådär. wink
850 T5 har 225hk och 300Nm, ännu lättare vore en italiensk 2,0 T5 på 210hk.
Efter reggning kan man byta vevaxel och kolvar, och vips har du en 2,3liters T5.

Jag vet dock inte effektgränserna på 240...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
karlsson_6 Volvo Fantast
7 november 2009 · 194 Inlägg

Är 240 från -75 så kan du regga 16v turbo, upp till -75 årsmodell tillåts att man kombinera ihop en egen motor. Typ turbo konvertera en B234. Motor måste du sedan bänka och klara bilens avgaskrav

T5 kan du bara ha om du regga bilen som ombyggt fordon och då är det hela drivlinan som ska bytas + bromsar. Motorn du ska regga men som är lättast är 2,5T med 193 hk


Edit: Volvo har satt en effekt gräns på 220 hk i volvo 240

Senast redigerat av karlsson_6 (7 november 2009)

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
740GL-84
8 november 2009 · 123 Inlägg

skulle det gå bolt on med en b230fk/ft i min 240 glt 91 utan turbo:/

Volvo 740 GL "mosatramparn" (1986)
740GL-84
9 november 2009 · 123 Inlägg

ingen som vet:|

Volvo 740 GL "mosatramparn" (1986)
viktoreng
10 november 2009 · 12 Inlägg

nu går jag i tankar om att sätta i en ny motor i en amazon istället någon som vet något om det? samma frågor som i första inlägget bara att det gäller en amazon:D

Knugcab
10 november 2009 · 5 111 Inlägg

150 hk får man ha i en Amazon med skivbromsar fram, vridet har jag glömt.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
mr_pekka
11 oktober 2010 · 22 Inlägg

Gammal tråd visst med jag sitter här med sfros bygghandbok i knäet och tittar på en tabell med effekt och villkor
Amazon 150hk/196Nm skivbromsar fram
volvo 240 220hk/275Nm Ventilerade bromsskivor fram ,bakaxel 1031

kan va bra å veta tongue

Volvos Värde Varar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang