Bilbas i hemmet

Lunkan89 Lunkan (wescrape)
22 maj 2009 · 207 Inlägg

Tjenna, har en gas 12" bas med låda över från en gammal bil, funderar nu på atyt sätta in den som bas i hemmabion, något man behöver tänka på??

Stance is romance
Opel Manta GSI "Angelina" (1985)
Opel Diplomat V8 A-Cupé "Nr. 221 av 347 byggda" (1967)
BMW 328 E36 Touring "Vanessa" (1998)
Lonefox Bad music kills good sound
22 maj 2009 · 7 241 Inlägg

Ja....
Vad för impendans?
Vad skall du driva den med (vissa hemmaförstärkare gillar inte att gå under 6 Ohm)
Lådan är uträknad för bilbruk så du kanske behöver bygga en ny låda....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lunkan89 Lunkan (wescrape)
22 maj 2009 · 207 Inlägg

impendans, ingen aning? hur kolalr jag det?
Har en bra hemmabioförstärkare från sony ;P

Stance is romance
Opel Manta GSI "Angelina" (1985)
BMW 328 E36 Touring "Vanessa" (1998)
Opel Diplomat V8 A-Cupé "Nr. 221 av 347 byggda" (1967)
Drönirettab
22 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Vad heter basen, modellnamn?
Vad heter hemmabioförstärkaren, modellnamn?

Lunkan89 Lunkan (wescrape)
22 maj 2009 · 207 Inlägg

Gas alpha 12", Sony FM receiver STR-DE585

Stance is romance
Opel Manta GSI "Angelina" (1985)
Opel Diplomat V8 A-Cupé "Nr. 221 av 347 byggda" (1967)
BMW 328 E36 Touring "Vanessa" (1998)
Lonefox Bad music kills good sound
22 maj 2009 · 7 241 Inlägg

Iom att du säger en bas så är den på 4 ohm.

Finner dessvärre ingen info på att försärkaren klarar 4 ohm.
Alla uppgifter jag finner visar på 8 ohm....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
22 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Det har funnits flera olika modellnamn på Alpha-serien, tex nuvarande 1225x och en äldre 1224x.

Heter din bas något sånt?

Lonefox Bad music kills good sound
22 maj 2009 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det har funnits flera olika modellnamn på Alpha-serien, tex nuvarande 1225x och en äldre 1224x.

Heter din bas något sånt?

Alla ensambasar i Alphaserien har dock haft 4 ohm som gemensam nämnare wink
De dubbla i färdig låda har dte varit lite si o så med...4 eller 8 beroende på variant har jag märkt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Leo86
23 maj 2009 · 1 468 Inlägg

jag kör hela mitt hemmbio bas-system i billjuds högtalare i dagsläget. det låter bättre faktiskt.

Man behöver inte ha någon förstärkare i 4 ohm för att driva en högtalare i 4 ohm. det går att lösa med olika motstånd att sätta på plus kabeln. kostar 5:- styck på typ kjell o kompani funkar utmärkt.

för dom flesta förstärkare kan man dessutom brygg-koppla så det driver i 4 ohm.
Funkar bra på de lite äldre o lite mer äkta effekterna.

Kolla min video här på garaget där jag pumpar min soloX18

Den drivs med Denon PMA500v 1986 års modell.
80+80watt 8ohm nerlastad genom bryggning till 160+160watt 4 ohm.

Ren koppling utan motstånd eller någonting.
Ren effekt in i basen på ganska låg volym. hade mer än hälften kvar att ge på volymen.

Så köp en gammal förstärkare skulle ja rekomendera.
En gammal förstärkare från 70-80talet för 1000:- i kraft är den samma som 20.000:- i kraft i nya prylar om det räcker i o med att allt har sämre prestanda idag för det mesta om man vill handla biligt o få bra tryck.

Den som prövat denna förstärkare vet vad kvalité är i jämnförelse med nya saker.

Mvh

Lonefox skrev:
Ja....
Vad för impendans?
Vad skall du driva den med (vissa hemmaförstärkare gillar inte att gå under 6 Ohm)
Lådan är uträknad för bilbruk så du kanske behöver bygga en ny låda....

Lonefox Bad music kills good sound
24 maj 2009 · 7 241 Inlägg

Leo86 skrev:
jag kör hela mitt hemmbio bas-system i billjuds högtalare i dagsläget. det låter bättre faktiskt.

Man behöver inte ha någon förstärkare i 4 ohm för att driva en högtalare i 4 ohm. det går att lösa med olika motstånd att sätta på plus kabeln. kostar 5:- styck på typ kjell o kompani funkar utmärkt.

för dom flesta förstärkare kan man dessutom brygg-koppla så det driver i 4 ohm.
Funkar bra på de lite äldre o lite mer äkta effekterna.

Kolla min video här på garaget där jag pumpar min soloX18

Den drivs med Denon PMA500v 1986 års modell.
80+80watt 8ohm nerlastad genom bryggning till 160+160watt 4 ohm.

Ren koppling utan motstånd eller någonting.
Ren effekt in i basen på ganska låg volym. hade mer än hälften kvar att ge på volymen.

Så köp en gammal förstärkare skulle ja rekomendera.
En gammal förstärkare från 70-80talet för 1000:- i kraft är den samma som 20.000:- i kraft i nya prylar om det räcker i o med att allt har sämre prestanda idag för det mesta om man vill handla biligt o få bra tryck.

Den som prövat denna förstärkare vet vad kvalité är i jämnförelse med nya saker.

Mvh

Lonefox skrev:
Ja....
Vad för impendans?
Vad skall du driva den med (vissa hemmaförstärkare gillar inte att gå under 6 Ohm)
Lådan är uträknad för bilbruk så du kanske behöver bygga en ny låda....

Jo jo jag vill se dig trycka igenom ngr hundra watt genom ett 5W-motstånd ngr längre stunder wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Leo86
24 maj 2009 · 1 468 Inlägg

allt funkar om man vill.
Inget e omöjligt. hehehhe beror lit epå användningsområdet =P

Lonefox skrev:

Leo86 skrev:
jag kör hela mitt hemmbio bas-system i billjuds högtalare i dagsläget. det låter bättre faktiskt.

Man behöver inte ha någon förstärkare i 4 ohm för att driva en högtalare i 4 ohm. det går att lösa med olika motstånd att sätta på plus kabeln. kostar 5:- styck på typ kjell o kompani funkar utmärkt.

för dom flesta förstärkare kan man dessutom brygg-koppla så det driver i 4 ohm.
Funkar bra på de lite äldre o lite mer äkta effekterna.

Kolla min video här på garaget där jag pumpar min soloX18

Den drivs med Denon PMA500v 1986 års modell.
80+80watt 8ohm nerlastad genom bryggning till 160+160watt 4 ohm.

Ren koppling utan motstånd eller någonting.
Ren effekt in i basen på ganska låg volym. hade mer än hälften kvar att ge på volymen.

Så köp en gammal förstärkare skulle ja rekomendera.
En gammal förstärkare från 70-80talet för 1000:- i kraft är den samma som 20.000:- i kraft i nya prylar om det räcker i o med att allt har sämre prestanda idag för det mesta om man vill handla biligt o få bra tryck.

Den som prövat denna förstärkare vet vad kvalité är i jämnförelse med nya saker.

Mvh

Lonefox skrev:
Ja....
Vad för impendans?
Vad skall du driva den med (vissa hemmaförstärkare gillar inte att gå under 6 Ohm)
Lådan är uträknad för bilbruk så du kanske behöver bygga en ny låda....

Jo jo jag vill se dig trycka igenom ngr hundra watt genom ett 5W-motstånd ngr längre stunder wink

Nymans
24 maj 2009 · 1 162 Inlägg

Det finns ingen subutgång på recivern? Om det finns kan du ju skaffa dig ett inbyggnadsskutsteg och köra lågnivå till recivern. Finns ju billiga slutsteg för det. smile

Leo86
24 maj 2009 · 1 468 Inlägg

ja körde förstärkaren genom suwoofer-utgången på en marantz sr4001 =P. funka asbra

Nymans skrev:
Det finns ingen subutgång på recivern? Om det finns kan du ju skaffa dig ett inbyggnadsskutsteg och köra lågnivå till recivern. Finns ju billiga slutsteg för det. smile

Pro_fxr jobbar påre
26 maj 2009 · 751 Inlägg

Lonefox skrev:
Ja....
Vad för impendans?
Vad skall du driva den med (vissa hemmaförstärkare gillar inte att gå under 6 Ohm)
Lådan är uträknad för bilbruk så du kanske behöver bygga en ny låda....

måste bara tjöta lite på dig;).. kan funka alldeles utmärkt med den lådan han har=), har testat spela min bilbas i mitt rum och kan säga att den lirade MKT MKT MKT MKT bättre än nån Hemmabioanläggning gjort någonsin=) fast beror ju på vad de är för låda såklart=)

vad de gäller impedans... finns slutsteg (220v) att köpa på tex MDS eller BRL som går att montera in i lådan..vet annars en kille som säljer ett sådant slutsteg så PM om du är intresserad.
dessa brukar inte vara nå problem att driva med.. har drivit två 15" på 4ohm var..paralellkoppla dom så de blivit 2ohm och dunka på för fullt.inga problem alls=)

Audi A5 (2008)
loow Jävel
26 maj 2009 · 2 018 Inlägg

Jag kör oxå bilbasar hemma, funkar klockrent smile har dragit en stor kabel från förstärkarn o så ett filter o sen in i baslådan smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Erick
26 maj 2009 · 4 767 Inlägg

Här finns förstärkare som kan vara lämpligt att använda smile

http://www.fynda.se/show_kat.php?katid=146

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Frippe_L Gladen Audio
26 maj 2009 · 2 388 Inlägg

Erick skrev:
Här finns förstärkare som kan vara lämpligt att använda smile

http://www.fynda.se/show_kat.php?katid=146

Lite i klenaste laget kanske men dem funkar bättre än att bara köra med en förstärkare då dem har inbygda filter.

Jag har med använt bilbas som sub hemma men då var det en 15" sony xplod sub med ett FS värde på 20-22hz ca så den kunde gå djupt nog för hemmabruk.
Detta körde ja på ett Zachry dsw-400 inbyggt slutsteg, funkade perfekt och filtrena var bra justerbarhet på.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Drofy
12 oktober 2010 · 53 Inlägg

Har en fundering när jag suttit och läst lite. Jag har dubbla 10 i min låda och vill koppla in den i min förstärkare men utgången på förstärkaren är en RCA kontakt o den på lådan e de +&-.. .hur ska jag få detta att fungera?

Davidzzon DAVEO
12 oktober 2010 · 513 Inlägg

Jag har väldigt ofta använt bilbasar till hemmabion/hemmastereon. Oftast för att jag fått några element över eller för att jag bara ska spela in dem. Jag har provat 10", 12", 15" och 18" och allt har funkar hur bra som helst. Då är lådorna avsedda för bil. Dock kanske det inte "funkar på samma sätt" som en riktig hemmabio sub men vill man åt basen så funkar det ju självklart, och iomed att du tänkt att använda dig av en Gas alpha så tror jag att du blir nöjd hur du än gör där.
Jag har använt mig av olika externa bas&sub-slutsteg/förstärkare. Nu det senaste har jag kör med ett "Zachry D250". Det funkar riktigt bra. Bara ett tips!

SM 2a i Super Street Nowall 2012. Personbästa 2012: 155,3db (@49hz), i Mk2an.
SM 3a i Bassrace 149.9 2012, i Mk2an.
SM 3a i Super Street 1-2, 2011. Personbästa 2011: 154,5db (@35hz), i Mk3an.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang