940 Turbo med ryckig gång

DalleRacing
12 oktober 2010 · 1 738 Inlägg

mulleri skrev:

940RDALLE skrev:

Mr-Insane skrev:

Tackar för en lång och bra förklarning, ska kolla upp det där. Jag tror den får för mycket luft i förhållande till soppa, jag satte i en VX3 kam och då gick den mycket sämre än med original kammen, kan gröna spridare, bränsletrycksregulator och 3" LMM vara något för det?? Och då borde jag väl kunna få lite mer effekt också???

Mvh

Prova ställa upp laddet lite, då märker du ju även om det är ett soppa problem! oftast spikar den ( hugger ) när du laddar på! vx3 är ju en vassare kam o har du inte gjort något med topp m.m så gör den tyvärr ingen skildnad. av min erfarenhet och min setup i motorn ( 940 full tryckare -94, chippade bränsle/tändnings boxar, guldboxen, 1,6 i ladd, 3 tum avgas utan kat ) Så har jag inte haft några problem med spikningar OSV o då har jag inte uppgraderat med pump, spridare, btr, lmm m.m så enligt mig är det överskattat! men visst så är det ju bra o byta o så vet jag ju iof inte hur mina kolvar ser ut smile Men iaf har inte haft några problem! Skippa btr:en o sätt på original spridare samt lmm igen o börja felsöka efter det sen wink vem vet det kanske är något av de sakerna som var felet!

Har du inte chipat, mer ladd så har du inte mycket nytta av större bränsle tillförsel, utan det blir för stora saker och då får du mer bensin som eventuelt dränker cylindrarna mer med bensin än vad de vill ha! Då kan det bli en dålig motor gång av det hela!


MVH

Här var det en som kunde sina saker iaf...

Hehehe big_smile ja är man i garaget varje dag, haft 4 ticar med olika slags fel så lär man sig lite knep o knåp och så ligger det mycket forskning bakom eftersom jag håller på att trimma en 940 till 500hk! då är denna nivå en enkel saga wink

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
mulleri
12 oktober 2010 · 508 Inlägg

940RDALLE skrev:

mulleri skrev:

940RDALLE skrev:

Prova ställa upp laddet lite, då märker du ju även om det är ett soppa problem! oftast spikar den ( hugger ) när du laddar på! vx3 är ju en vassare kam o har du inte gjort något med topp m.m så gör den tyvärr ingen skildnad. av min erfarenhet och min setup i motorn ( 940 full tryckare -94, chippade bränsle/tändnings boxar, guldboxen, 1,6 i ladd, 3 tum avgas utan kat ) Så har jag inte haft några problem med spikningar OSV o då har jag inte uppgraderat med pump, spridare, btr, lmm m.m så enligt mig är det överskattat! men visst så är det ju bra o byta o så vet jag ju iof inte hur mina kolvar ser ut smile Men iaf har inte haft några problem! Skippa btr:en o sätt på original spridare samt lmm igen o börja felsöka efter det sen wink vem vet det kanske är något av de sakerna som var felet!

Har du inte chipat, mer ladd så har du inte mycket nytta av större bränsle tillförsel, utan det blir för stora saker och då får du mer bensin som eventuelt dränker cylindrarna mer med bensin än vad de vill ha! Då kan det bli en dålig motor gång av det hela!


MVH

Här var det en som kunde sina saker iaf...

Hehehe big_smile ja är man i garaget varje dag, haft 4 ticar med olika slags fel så lär man sig lite knep o knåp och så ligger det mycket forskning bakom eftersom jag håller på att trimma en 940 till 500hk! då är denna nivå en enkel saga wink

MVH

Det var bara ironi i mitt inlägg.

DalleRacing
12 oktober 2010 · 1 738 Inlägg

Snitch skrev:

940RDALLE skrev:

Snitch skrev:

Lite svårt o bygga laddtryck då kanske? Eller är det bara jag?

Behöver inte bygga något laddtryck för att kolla om någon packning är trasig! som jag sa innan att bilens tomgång höjs om man sprejar med startgas, men den höjs ENBART om insugspackning o dylikt är trasig!

En enkel o smidig felsökning som inte tar mer än 5 sec att kolla

MVH

Du får tänka på att grejerna "expanderar" när de blir trycksatta.

Om det nu är en pytte pytte liten läcka så är det inte säkert den märks.

Jo det har du rätt i men ändo inte wink men packningen är ungefär 1mm o så mycket expanderar det inte! inte ens på avgaspackningar som går sönder! har du tex en liten spricka i grenröret så expanderar det o täpper igen vid högre värme, och är det nu en sån lite spricka i insuget så märks inte det o påvärkar oftast inte motorgången!

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Mr-Insane
12 oktober 2010 · 7 Inlägg

940RDALLE skrev:

Mr-Insane skrev:

940RDALLE skrev:
olja och vatten ihop så har du sprucken toppackning, angående ryckig gång och så som du förklarar det så tyder det som jag sa innan på dålig bränsle tillförsel!

Vilken års mod har du på 940:n? på nyare 940 siter det bara 1 pump i tanken, annars har du på äldre 940 en i tanken och 1 under föraren. Oftast går den i tantken sönder o pumpen under föraren orkar då inte skicka fram bränslet därav ditt fel tror jag wink lyssna om du hör pumpen gå under föraren först, vrid till andra läget med nyckeln bara så hör du. Sen tar du hjälp av någon kompis att lyssna under bilen (sätta örat imot tanken ) o lyssna om tank pumpen surrar. det är ju en början iaf!


Sen skrev någon att du skulle prova startgas vid insug och alla övriga tryck slangar m.m så du vet att det är tätt! Det hör du genom att bilen står på tomgång, sen sprutar du startgasen lite överallt vid insuget! Om det då inte är ett tätt system så kommer bilen att gå upp i varv, hoppas du förstod vad jag menade wink

Angående packningen så köper du dig en "SKÄRINGSPACKNING" behövs väll ingen större presentation av denna packning då namnet talar för sig själv smile o-ringa / pianotråd är bara onödigt med jobb, pengar o tid om du inte ska trimma mycket

MVH

Tackar för en lång och bra förklarning, ska kolla upp det där. Jag tror den får för mycket luft i förhållande till soppa, jag satte i en VX3 kam och då gick den mycket sämre än med original kammen, kan gröna spridare, bränsletrycksregulator och 3" LMM vara något för det?? Och då borde jag väl kunna få lite mer effekt också???

Mvh

Prova ställa upp laddet lite, då märker du ju även om det är ett soppa problem! oftast spikar den ( hugger ) när du laddar på! vx3 är ju en vassare kam o har du inte gjort något med topp m.m så gör den tyvärr ingen skildnad. av min erfarenhet och min setup i motorn ( 940 full tryckare -94, chippade bränsle/tändnings boxar, guldboxen, 1,6 i ladd, 3 tum avgas utan kat ) Så har jag inte haft några problem med spikningar OSV o då har jag inte uppgraderat med pump, spridare, btr, lmm m.m så enligt mig är det överskattat! men visst så är det ju bra o byta o så vet jag ju iof inte hur mina kolvar ser ut smile Men iaf har inte haft några problem! Skippa btr:en o sätt på original spridare samt lmm igen o börja felsöka efter det sen wink vem vet det kanske är något av de sakerna som var felet!

Har du inte chipat, mer ladd så har du inte mycket nytta av större bränsle tillförsel, utan det blir för stora saker och då får du mer bensin som eventuelt dränker cylindrarna mer med bensin än vad de vill ha! Då kan det bli en dålig motor gång av det hela!


MVH

Den är både chippad och mappad, kör med original spridare och LMM än så länge, men jag tycker det är konstigt att det är längre ladd nu än när jag bytte packning. Men om den har spikat så kan man väl anse motorn som rätt kass

Volvo 940 Turbo "Hep" (1995)
Volvo S70 (1998)
DalleRacing
13 oktober 2010 · 1 738 Inlägg

Nejdå den är inte kass wink fullt normalt o kan även hända den bästa motorn smile det bevisar bara att du laddar för mycket oc får för lite bränsle!

Mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang