Misständer, går bara på 3 cylindrar och fel på hastighetsmätaren

Putteee
21 september 2010 · 193 Inlägg

Tja

bilen låter mkt skumt låter som den går på tre cynlindar bilen är mycket trött misständer vid varvning också
och hoppar motorn väldigt hela bilen skakar det beror antagligen på att den går orent

Vad kan jag kolla efter för fel?

Dessa vet jag

Antingen stiften
kablarna
Ställa tändningen men tror inte den ska gå så dåligt då,

Sen hastighetsmätaren hur kollar jag vilken som passar just i min bil ?
För många har ju olika antar jag, har för mig att det kan vara riktigt mycket krångel med dom
(Många av dom har andra kontakter osv)

Bilen är 740 med B230A med fördelaren fram
Växellådan är en vanlig 5 växlad manuell om det spelar roll ?

Senast redigerat av Putteee (21 september 2010)

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 september 2010 · 13 798 Inlägg

om du håller dig till hastighets mätare från dom äldre 740 så är det inga problem

alltså är det 85-88 observera att 88 är brytåret
så vissa är den nya modeller vissa är gamla
så det gäller att kolla när bilen är utagen för 88b är dom som har den nyare modellen detta är igentligen 89:or men inreggade som 88:or pga skatterabbaten som man fick om man 87-88 köpte en bil med kat

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Putteee
21 september 2010 · 193 Inlägg

Growe skrev:
om du håller dig till hastighets mätare från dom äldre 740 så är det inga problem

alltså är det 85-88 observera att 88 är brytåret
så vissa är den nya modeller vissa är gamla
så det gäller att kolla när bilen är utagen för 88b är dom som har den nyare modellen detta är igentligen 89:or men inreggade som 88:or pga skatterabbaten som man fick om man 87-88 köpte en bil med kat

Det är en 87 jag har :p

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 september 2010 · 13 798 Inlägg

Putteee skrev:

Growe skrev:
om du håller dig till hastighets mätare från dom äldre 740 så är det inga problem

alltså är det 85-88 observera att 88 är brytåret
så vissa är den nya modeller vissa är gamla
så det gäller att kolla när bilen är utagen för 88b är dom som har den nyare modellen detta är igentligen 89:or men inreggade som 88:or pga skatterabbaten som man fick om man 87-88 köpte en bil med kat

Det är en 87 jag har :p

ucha..b230K stackare smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Putteee
22 september 2010 · 193 Inlägg

Growe skrev:

Putteee skrev:

Growe skrev:
om du håller dig till hastighets mätare från dom äldre 740 så är det inga problem

alltså är det 85-88 observera att 88 är brytåret
så vissa är den nya modeller vissa är gamla
så det gäller att kolla när bilen är utagen för 88b är dom som har den nyare modellen detta är igentligen 89:or men inreggade som 88:or pga skatterabbaten som man fick om man 87-88 köpte en bil med kat

Det är en 87 jag har :p

ucha..b230K stackare smile

hur visste du att det har suttit en B230K :o

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 september 2010 · 13 798 Inlägg

Putteee skrev:

Growe skrev:

Putteee skrev:

Det är en 87 jag har :p

ucha..b230K stackare smile

hur visste du att det har suttit en B230K :o

volvo skadad du skrev att det var förgasare och att det var en 87 och 87 fanns det bara b230K om man snackar förgasar motorer

och den förgsaren kan få vem som helst att bli galen och slita håret från skallen när dom börjar strula

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Putteee
23 september 2010 · 193 Inlägg

Growe skrev:

Putteee skrev:

Growe skrev:

ucha..b230K stackare smile

hur visste du att det har suttit en B230K :o

volvo skadad du skrev att det var förgasare och att det var en 87 och 87 fanns det bara b230K om man snackar förgasar motorer

och den förgsaren kan få vem som helst att bli galen och slita håret från skallen när dom börjar strula

Jo tack den gick mig på närverna så jag tryckte i en vanlig A istället

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 september 2010 · 13 798 Inlägg

Putteee skrev:

Growe skrev:

Putteee skrev:

hur visste du att det har suttit en B230K :o

volvo skadad du skrev att det var förgasare och att det var en 87 och 87 fanns det bara b230K om man snackar förgasar motorer

och den förgsaren kan få vem som helst att bli galen och slita håret från skallen när dom börjar strula

Jo tack den gick mig på närverna så jag tryckte i en vanlig A istället

gjorde samma sak på en 245:a jag hade med K motor sen gick den fin fint
inga problem alls efteråt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Arn87
13 oktober 2010 · 402 Inlägg

Growe skrev:

Putteee skrev:

Growe skrev:

volvo skadad du skrev att det var förgasare och att det var en 87 och 87 fanns det bara b230K om man snackar förgasar motorer

och den förgsaren kan få vem som helst att bli galen och slita håret från skallen när dom börjar strula

Jo tack den gick mig på närverna så jag tryckte i en vanlig A istället

gjorde samma sak på en 245:a jag hade med K motor sen gick den fin fint
inga problem alls efteråt

Tjena, lånar tråden...köpte idag en 740 med b230k motor, fungerade bra tills jag kom hem sen började det strula. Misständer, går på "3" låter det som. Dör vid gaspådrag, dålig tomgång mm....

Vad ska man göra?
Byta förgasare?

Tacksam för svar.

//Jocke

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 oktober 2010 · 13 798 Inlägg

inte ovanligt att förgasarna strular så omöjligt är det ej

byt dock ej till en likdan för det är meningslöst eftersom dom väldigt ofta strular och dom är väldigt svårlagade

och det är relativt enkelt att bygga om med A förgasare

men kolla att tändelarna mår bra först och främst
för K förgasaren är betydligt mycket snålare än A förgasaren när den fungerar och ger lite mer effekt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Arn87
14 oktober 2010 · 402 Inlägg

Growe skrev:
inte ovanligt att förgasarna strular så omöjligt är det ej

byt dock ej till en likdan för det är meningslöst eftersom dom väldigt ofta strular och dom är väldigt svårlagade

och det är relativt enkelt att bygga om med A förgasare

men kolla att tändelarna mår bra först och främst
för K förgasaren är betydligt mycket snålare än A förgasaren när den fungerar och ger lite mer effekt

okej, har insug o förgasare från en b23 liggandes. fungerar det? o hur går jag tillväga? massa kablar man måste fixa?

//jocke

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 oktober 2010 · 13 798 Inlägg

Hedlisch skrev:

Growe skrev:
inte ovanligt att förgasarna strular så omöjligt är det ej

byt dock ej till en likdan för det är meningslöst eftersom dom väldigt ofta strular och dom är väldigt svårlagade

och det är relativt enkelt att bygga om med A förgasare

men kolla att tändelarna mår bra först och främst
för K förgasaren är betydligt mycket snålare än A förgasaren när den fungerar och ger lite mer effekt

okej, har insug o förgasare från en b23 liggandes. fungerar det? o hur går jag tillväga? massa kablar man måste fixa?

//jocke

jag använde oxå förgasare från b23A var bara att smäcka dit
jag tog även fördelare med brytare och tändspole och monterade istället för den där konstiga tänspolen som sitter men på svärmors B200k tog jag bara och kasta på en A förgasare och lät orginal systemet sitta kvar

men försäkra dig om att det verkligen är förgasaren för på min var det ett hål i tankamaturen på en 245 som gjorde att bilen gick skit om man ens fick igång den

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Arn87
14 oktober 2010 · 402 Inlägg

Growe skrev:

Hedlisch skrev:

Growe skrev:
inte ovanligt att förgasarna strular så omöjligt är det ej

byt dock ej till en likdan för det är meningslöst eftersom dom väldigt ofta strular och dom är väldigt svårlagade

och det är relativt enkelt att bygga om med A förgasare

men kolla att tändelarna mår bra först och främst
för K förgasaren är betydligt mycket snålare än A förgasaren när den fungerar och ger lite mer effekt

okej, har insug o förgasare från en b23 liggandes. fungerar det? o hur går jag tillväga? massa kablar man måste fixa?

//jocke

jag använde oxå förgasare från b23A var bara att smäcka dit
jag tog även fördelare med brytare och tändspole och monterade istället för den där konstiga tänspolen som sitter men på svärmors B200k tog jag bara och kasta på en A förgasare och lät orginal systemet sitta kvar

men försäkra dig om att det verkligen är förgasaren för på min var det ett hål i tankamaturen på en 245 som gjorde att bilen gick skit om man ens fick igång den

Ahh okej, tack så mycke. ska se ifall jag kan hitta skiten under allt bråte man har bara tongue
Men är det inte brytarlöst på dessa motorer heller? Fan är det för smäck ja skaffat tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 oktober 2010 · 13 798 Inlägg

Hedlisch skrev:

Growe skrev:

Hedlisch skrev:

okej, har insug o förgasare från en b23 liggandes. fungerar det? o hur går jag tillväga? massa kablar man måste fixa?

//jocke

jag använde oxå förgasare från b23A var bara att smäcka dit
jag tog även fördelare med brytare och tändspole och monterade istället för den där konstiga tänspolen som sitter men på svärmors B200k tog jag bara och kasta på en A förgasare och lät orginal systemet sitta kvar

men försäkra dig om att det verkligen är förgasaren för på min var det ett hål i tankamaturen på en 245 som gjorde att bilen gick skit om man ens fick igång den

jo då det sitter datastyrning till tädningen sitter t.o.m databox på dom
men på den tiden blev jag osäker och monterade bort skiten
och kastade på en fördelare från en B23A med brytare istället
fungerade förövrigt mycket bra

Ahh okej, tack så mycke. ska se ifall jag kan hitta skiten under allt bråte man har bara tongue
Men är det inte brytarlöst på dessa motorer heller? Fan är det för smäck ja skaffat tongue

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang