Fråga om kondensator!

dby
13 oktober 2010 · 2 Inlägg

Tjenare, har en baslåda på 2st  DLS RW10" och ett CA12 slutsteg med ett okänt batteri. Någon som kan tipsa på en tillräcklig kondensator eller är de nödvändigt?

M_icke_
13 oktober 2010 · 3 466 Inlägg

dby skrev:
Tjenare, har en baslåda på 2st  DLS RW10" och ett CA12 slutsteg med ett okänt batteri. Någon som kan tipsa på en tillräcklig kondensator eller är de nödvändigt?

Kondensator är inte behövligt. Koppla in o se om det blinkar när du spelar på. Isf kan du behöva byta ut batteriet mot ett nytt, kanske lite större om det får plats i batterihyllan.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
--JoNaS--
13 oktober 2010 · 155 Inlägg

Kolla även över kablarna till steget så de är tillräckligt grova (minst 21mm2), om det fortfarande blinkar så byt ut batteriet.
Börja med det så ska du se att det blir kanonbra big_smile

M_icke_
13 oktober 2010 · 3 466 Inlägg

Och glöm inte att sätta en extrajord från batteriet till karossen, minst lika tjock som pluskabeln..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
jalaka
13 oktober 2010 · 2 Inlägg

Har detta i en saab 9000cd. En kenwood KDC-5047U
Mds torque t5
2 MDS Fanatic FR12W
Vad/vilken kondensator behöver jag? För batteriet är nytt och allt blinkar ändå? smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 oktober 2010 · 8 744 Inlägg

Och du har fixat jordkabeln mellan batteri och chassi??

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Tokken Team dBakuten
14 oktober 2010 · 3 453 Inlägg

jalaka skrev:
Har detta i en saab 9000cd. En kenwood KDC-5047U
Mds torque t5
2 MDS Fanatic FR12W
Vad/vilken kondensator behöver jag? För batteriet är nytt och allt blinkar ändå? smile

Men va f.. INGEN kondensator i detta läget.. Kolla till och börja med ALLT med batteriförsörjningen.
Kablar mellan generator och batteri, kabeln mellan batteri och plåt, jordpunkten till steget.

Kontrollera laddningen!

Framför ALLT, vad har du för kablage idag till steget? Rekommenderar minst 50mm2 från batteriet till steget.

När allt är uppdaterat och SCHYSST och du fortfarande har blinkproblemet så tittar du efter ett till BATTERI!

Kondensator KAN man skaffa om man nu känner för det, om det nu ääär så vackert.

Men just nu.. INGEN kondensator, gå emot strömmen och skaffa en ändå och du kommer att få GÖR OM GÖR RÄTT INOM KORT!

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
jalaka
14 oktober 2010 · 2 Inlägg

Har kolla lite om kondensator och kablar... här fick ja ett svar: Det hjälper ju med skitgrov kabel, men det ända den kabeln gör är att leka kondensator plus att kabeln kostar sjukt mycket! men att fixa lite bättre jordkablar mellan batteri och kaross och motor och kaross skadar nog inte.

Så får bli att fixa bättre jordkablar först. Sen får jag se ska ju troligt vis skaffa ett 4 kanals steg till 6.9or o högtalare. Så kanske får bli då och skaffa ett extra batteri/kondensator.

50mm2 kostar sanslöst mycket

3 Farads kondensator = 780kr

Landstrom
14 oktober 2010 · 451 Inlägg

Kostar alls så mycket, det beror på var man köper den. Jag köpte 35mm² OFC kabel (Syrefri koppar) på meter vara för 55kr/m på en butik i Luleå där de säljer bilreservdelar, det tycker jag är billigt. 50mm² kostade 70kr/m där. Men jag tycker webb butikerna har lite väl högt pris på sina kablar, och ofta är det aluminium kabel.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 oktober 2010 · 8 744 Inlägg

Grova kablar kan INTE jobba som kondensator! Däremot så kan grova kablar se till så att den ström som behövs verkligen kommer fram, du kan inte köra med tunna kablar och kondensator i tron att allt är frid och fröjd...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
M_icke_
14 oktober 2010 · 3 466 Inlägg

Landstrom skrev:
Kostar alls så mycket, det beror på var man köper den. Jag köpte 35mm² OFC kabel (Syrefri koppar) på meter vara för 55kr/m på en butik i Luleå där de säljer bilreservdelar, det tycker jag är billigt. 50mm² kostade 70kr/m där. Men jag tycker webb butikerna har lite väl högt pris på sina kablar, och ofta är det aluminium kabel.

Kan tänka mig att dom kablarna är typ svets-kabel med grymt grova kardeler.
Med andra fruktansvärt hård och svår att böja.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Landstrom
14 oktober 2010 · 451 Inlägg

M_icke_ skrev:

Landstrom skrev:
Kostar alls så mycket, det beror på var man köper den. Jag köpte 35mm² OFC kabel (Syrefri koppar) på meter vara för 55kr/m på en butik i Luleå där de säljer bilreservdelar, det tycker jag är billigt. 50mm² kostade 70kr/m där. Men jag tycker webb butikerna har lite väl högt pris på sina kablar, och ofta är det aluminium kabel.

Kan tänka mig att dom kablarna är typ svets-kabel med grymt grova kardeler.
Med andra fruktansvärt hård och svår att böja.

Nej verkligen inte! Det är lätt en av de mjukaste kablar jag använt. Tror du mig inte får jag väl skaffa nån form av bevis! smile

Edit: Det är den här kabeln jag har (35mm²) Dock var den ju typ dubbelt så dyr som där jag köpte den :S http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p1249334

Senast redigerat av Landstrom (14 oktober 2010)

TT-Avant
14 oktober 2010 · 6 851 Inlägg

M_icke_ skrev:

Landstrom skrev:
Kostar alls så mycket, det beror på var man köper den. Jag köpte 35mm² OFC kabel (Syrefri koppar) på meter vara för 55kr/m på en butik i Luleå där de säljer bilreservdelar, det tycker jag är billigt. 50mm² kostade 70kr/m där. Men jag tycker webb butikerna har lite väl högt pris på sina kablar, och ofta är det aluminium kabel.

Kan tänka mig att dom kablarna är typ svets-kabel med grymt grova kardeler.
Med andra fruktansvärt hård och svår att böja.

Svets kablar skall INTE vara hårda med grova kardelar, då är den skit som återledare.
Den ska var väldigt fintrådig och mjuk, precis som man vill ha det i en bil. det man kan fundera över är om det är lika ren koppar som i bilstereo OFC kabel..det kan jag ej svara på.
Men en 50mm2 svetskabel är bättre (om den håller normal kvalité för svetsning) än klenare OFC (35mm2 koppar) kablar är och absolut mycke bättre än CCA (alu)kabel.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Tokken Team dBakuten
15 oktober 2010 · 3 453 Inlägg

jalaka skrev:
Har kolla lite om kondensator och kablar... här fick ja ett svar: Det hjälper ju med skitgrov kabel, men det ända den kabeln gör är att leka kondensator plus att kabeln kostar sjukt mycket! men att fixa lite bättre jordkablar mellan batteri och kaross och motor och kaross skadar nog inte.

Så får bli att fixa bättre jordkablar först. Sen får jag se ska ju troligt vis skaffa ett 4 kanals steg till 6.9or o högtalare. Så kanske får bli då och skaffa ett extra batteri/kondensator.

50mm2 kostar sanslöst mycket

3 Farads kondensator = 780kr

Det där var det löjligaste jag hört.. helt allvarligt..

En tjock kabel fungerar INTE som en kondensator.

Fan får folk allt ifrån?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang