Uppkörning snart! HJÄLP

eXXoritas
12 oktober 2006 ·

Tja ska snart ha uppkörning , kan någon förklara vad jag ska göra då typ?
jag vet ju att jag ska köra bil o så men mer ?
typ backa, fick pakera , följa skyltar osv..?
sen vad bör man tänka på`?
blinka mycket, köra defensivt , ha bra koll i speglarna o så osv?eller vad?? smile

help me plz smile vill ej kugga fast har hört att många pivatister kuggar första gången =/

Robb
12 oktober 2006 · 166 Inlägg

ett hett tips, vrid på huvudet lite mer än vad du behöver när du kollar åt sidorna, ibland räcker inte med att du ser allt, kontrollanten ska se att du ser allt och det gör han genom att kolla på om du vrider huvudet, eftersom han inte ser vart dina ögon pekar tongue

Merclone Leg. Spådam
12 oktober 2006 · 816 Inlägg

Det där om privatister är bara snack... Eftersom många av körskolorna har sackat blir faktiskt de eleverna lika hårt bemötta... Du kan få olika saker att göra på uppkörningen, däribland det du själv säger, backa (runt hörn då, aldrig bara rakt bakåt), följa skyltar mot ett mål, start i uppförsbacke, men inte fickparkering, det är inget krav på något sätt och många körskolor lär inte ens ut det. Och blinka mycket? Man ska inte överdriva det, varken för sent eller för tidigt, eftersom båda av dessa påvisar en osäkerhet i trafiken. Du kuggar inte av att blinka för tidigt, men för att göra bilden tydligare av att du är säker (om det skulle vara på håret att du klarar uppkörningen). Kör defensivt, men samma sak här, inte för defensivt. Då verkar det återigen som att du är osäker. Ha bra koll i speglarna men titta inte bakåt mer än framåt. Men framför allt, verka säker oavsett om du är det eller inte... Det är inte nere i Lund du ska köra upp? Då kanske du får köra upp för mig.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Merclone Leg. Spådam
12 oktober 2006 · 816 Inlägg

Robb skrev:
ett hett tips, vrid på huvudet lite mer än vad du behöver när du kollar åt sidorna, ibland räcker inte med att du ser allt, kontrollanten ska se att du ser allt och det gör han genom att kolla på om du vrider huvudet, eftersom han inte ser vart dina ögon pekar tongue

Fel fel, vi ser mer än du tror...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
eXXoritas
12 oktober 2006 ·

hehe jaså tongue coolt ^^ nej jag bor i borås och ska köra upp i ulericehamn ist. skulle ha kört upp i borås men ändrade tiden till ulericehamn pga mindre trafik, typ ingia rondeller och sånt big_smile en bonn håla med andra ord big_smile bra att man slipper fick pakering iaf för det har jag aldrig gort och kommer aldrig att göra !
har 2 polare som kuggade nyligen (Dom va privatister )
dom kuggades för såna här små töntiga saker , typ den ena kuggade för att han växklade till 2an i en kraftid kurva? man får la växkla i kurvor? :S han andra kuggade vid en korsning där han hadde värnjingsplikt, han hadde dålig sikt men ingia bilar kom men han stannande ändå för att han hadde dåligt sikt, så han blev kuggade för att han stannade :S
massa såna sjuka saker kuggar dom ju för, så kan dom la inte göra?

Merclone Leg. Spådam
12 oktober 2006 · 816 Inlägg

Jo, faktiskt... Då har det troligtvis varit underliggande saker, som gjort att tvivel har väckts. Alltså att de har agerat osäkert eller på tveksamt sätt i tidigare situationer. Om du frikopplar i en kurva ändras centrifugalkraften då det inte driver, och du riskerar att tappa kontrollen över bilen (överstyrning). Och om man inte vill slå sig och bilen är det fördelaktigt att låta bli att göra så. Praxis vid väjningsplikt är att rulla sakta sakta om man inte ser, vi pratar inte många millimeter i timmen, men för att hålla trafiken flytande. Tar ju kortare tid att börja rulla om man redan har drag än om man ska starta igen.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
eXXoritas
12 oktober 2006 ·

hmm ok smile tack för infon. en sak vad för bilar kör man där? volvo s40? smile
sen en fråga ska man göra en säkerhets kontroll av bilen också? tyo utvändigt och invändigt? ut = däck, 6mm , ljusen , in = bromsar , tuta , ljusen , speglar , spolar vätska?
sen hur länge kör man? 40 min?

Floodie Elektriker
12 oktober 2006 · 48 Inlägg

Merclone> Jag har en fråga till dig om du är inspektör... Hur blir man inspektör? Skulle vara kul och veta... smile

Merclone Leg. Spådam
12 oktober 2006 · 816 Inlägg

Du kan ju inte kolla mönsterdjupet exakt, men ja så är det. Jag brukar nöja mig med att de kollar blinkers och hel-halvljus och broms, vissa vill att du kollar backljuset med... Men jag är för lat för att hålla kopplingen nere... Räcker med bromsen. Inne kollar man tuta, ABS, torkare, fläkten av nån anledning, speglarna (för allt i världen! glöm inte det oavsett om du får utvändig att kolla) och tutan. Man kör mellan 35 och 40 minuter ja. Om det inte är tveksamt...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Jonni
13 oktober 2006 · 1 256 Inlägg

Ditt huvud och ögon skall pendla mellan backspeglarna, du skall vrida huvudet över axeln dig vid filbyten så dom ser att du är uppmärksam!

Håll avstånd/hastighet och tänk på att köra mjukt..
Tänk dig att du kör en kunglighet som HATAR när det rycker..

Uppkörningskontrollanter ÄLSKAR när det går mjukt och fint!

Slappna av och var dig själv! Dom vet att alla är nervösa så gör dig inte till, erkänn istället att du är nervös, Då blir det inte lika jobbigt!

LYCKA TILL

Mvh Jonni

eXXoritas
13 oktober 2006 ·

ska tänka på detta tack

NitrousOxideSystem Zoom Zoom
13 oktober 2006 · 381 Inlägg

Håll farten!!
så att du inte kör för fort eller för sakta
när ja tog körkort så sa min lärare att det är några som inte har klarat det pga att dom körde för sakta tongue

Power is Nothing Without Control
Robb
14 oktober 2006 · 166 Inlägg

Merclone skrev:

Robb skrev:
ett hett tips, vrid på huvudet lite mer än vad du behöver när du kollar åt sidorna, ibland räcker inte med att du ser allt, kontrollanten ska se att du ser allt och det gör han genom att kolla på om du vrider huvudet, eftersom han inte ser vart dina ögon pekar tongue

Fel fel, vi ser mer än du tror...

då var det inte dig jag hade på min första uppkörning och inte andra jag har pratat med som har känt samma sak att kontrollanten inte tror att man håller koll på omgivningen...

Nasty Heavy Metal N' Horsepower
14 oktober 2006 · 174 Inlägg

kolla att bältet fungerar på inre säkerhetskontroll.
vänstersväng på landsväg är väl standard. placering på enkelriktad väg osv.
speglar är väl det viktigaste. speciellt vid filbyten. döda vinkeln tex.

vad gäller privatister finns det statistik på vv.se: 2/3 privatister kuggar och kanske varannan genom bilskolor.

lycka till

Alla kan köra fort rakt fram...
niklazz
14 oktober 2006 · 55 Inlägg

Du kan visst få fickparkering på uppkörningen! Jag vet flera stycken i ulricehamn som fått fickparkera!

Dialbo
14 oktober 2006 · 124 Inlägg

Merclone har du fler tips? Och saker som är vanligast att kugga på?

twin_cam Smålänning
14 oktober 2006 · 7 877 Inlägg

jag körde upp i kalmar igår (06-10-13) som privatist och klarade det på första försöket. om du vet att du kan köra, HÅLL NERVERNA I STYR! var noga med hastigheten och hastighetsanpassningen. se dig för och kör LAGOM defensivt. kör avspänt och prata med kotrollanten för att visa att du är säker på vad du gör. titta i backspeglarna, men inte för mycket! då kan du bli kuggad på bristande uppmärksamhet. jag slapp å backa men fick parkera i stället.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
NoBra1n
22 november 2006 · 175 Inlägg

nu hade någon skrivit att fickparkering inte är obligatoriskt, att man inte kan bli kuggad ifall man inte klarar av att fickparkera? stämmer verkligen detta? eftersom jag har en kompis som bliv kuggad pga. det?

Like A Glove
BMW 325 e91 (2006)
Sandman
22 november 2006 · 873 Inlägg

NitrousOxideSystem skrev:
Håll farten!!
så att du inte kör för fort eller för sakta
när ja tog körkort så sa min lärare att det är några som inte har klarat det pga att dom körde för sakta tongue

Det fick jag bara höra på halkan.

Som resultat körde jag som en idiot och sladdade helvillt och hade ingen egentlig kontroll över bilen förens mot slutet.
Men av ren tur lyckades jag med sjukt snygga grejer. Som att göra 360 vid imbromsning och sedan räta ut bilen på rätt håll igen och snyggt glida på halvställ genom de utsatta konerna man egentligen skulle kasa rakt fram mellan.
Det var godkänt tyckte de för jag rev inte konerna tongue

Däremot vid uppkörningen sa de till mig att köra defensivt om jag var det minsta osäker.
Visade sig dumt då uppkörningsgubben blev förbannad när jag stod för länge och väntade vid en hårt trafikerad 70 väg i regn och halt underlag.

I dag hade jag bränt på betydligt tidigare. Men då var jag oerfaren och hörde orden "Om du är det minsta osäker, kör defensivt och säkert." i huvudet.

Det var inga bra ord att ha med sig med den gubben i alla fall.
Erkände även att jag var nervös. Då hävde han bara surt ur sig "Det är väl fan ingen ursäkt!"
Så... bättre att bara cruisa lite då istället och låtsas som det regnar? wink

Vilket det gjorde... snömodd.

Don't get mad, get even.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang