Hjälp med basval till GZHA 2350X

Eqan
19 oktober 2010 · 19 Inlägg

Hej,

Nu är det såhär att jag har ett Ground Zero HA 2350X steg liggandes och tänkte köpa en bas till de.
Men är relativt ny på bilstereo så skulle varigt skönt om någon med lite erfarenhet kunde hjälpa mig:)

Jag är ute efter något mellan 10-12 tum och en eller två basar, priset har inte så stor betydelse men desto billigare desto bättre:)

Spec på steget:

Ground zero GZHA 2350X 2-kanals

2 x 200 WRMS i 4 ohm

2 x 350 WRMS i 2 ohm

2 x 450 WRMS i 1 ohm

Bryggat 940 Watt i 2 ohm

Mvh Erik

Landstrom
19 oktober 2010 · 451 Inlägg

2st http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=20

De spelar riktigt bra för pengarna. Sätt som i en sluten låda på 35L/st

Senast redigerat av Landstrom (19 oktober 2010)

Frippe_L Gladen Audio
19 oktober 2010 · 2 388 Inlägg

Landstrom skrev:
2st http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=20

De spelar riktigt bra för pengarna. Sätt som i en låda på 35L/st

Dem funkar nog bra dem Orion, dessa funkar med bra iaf till det steget/effekten.
http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=20

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Eqan
19 oktober 2010 · 19 Inlägg

Tack för svaren:)

Men hur mycket watt rms behöver man ungefär ha kvar på slusteget för de ska låta bra?
För tycker att vid användning av två Orion CO124S i seriekoppling är ju i princip bara halva slutstegsefekten utnyttjad..

Men hur mycket effekt behöver man ungefär ha kvar på slutsteget för det ska låta bra? För tittade lite på en kicker L7 12" 2x4ohm på 750 w rms,, men räcker de 940watten till för att driva den?

Landstrom
19 oktober 2010 · 451 Inlägg

Bättre att ha för mycket än för lite effekt. Sen får du bättre kontroll på basarna då du inte behöver "pressa" steget för att det ska låta.

Och jag hade tänkt att du skulle koppla en Orion bas per kanal. Steget ger ju 200wrrms @ 4ohm och basarna är ju på 200wrms, 4ohm/st

Eqan
19 oktober 2010 · 19 Inlägg

Landstrom skrev:
Bättre att ha för mycket än för lite effekt. Sen får du bättre kontroll på basarna då du inte behöver "pressa" steget för att det ska låta.

Och jag hade tänkt att du skulle koppla en Orion bas per kanal. Steget ger ju 200wrrms @ 4ohm och basarna är ju på 200wrms, 4ohm/st

Japp, men hur mycket effekt över behöver man ungefär?

Okej, men är det inte smartare att köra paralellkopplat i 2ohm? Är inte superbra på detta så skriv gärna för/nackdelar.

Landstrom
20 oktober 2010 · 451 Inlägg

Eqan skrev:

Landstrom skrev:
Bättre att ha för mycket än för lite effekt. Sen får du bättre kontroll på basarna då du inte behöver "pressa" steget för att det ska låta.

Och jag hade tänkt att du skulle koppla en Orion bas per kanal. Steget ger ju 200wrrms @ 4ohm och basarna är ju på 200wrms, 4ohm/st

Japp, men hur mycket effekt över behöver man ungefär?

Okej, men är det inte smartare att köra paralellkopplat i 2ohm? Är inte superbra på detta så skriv gärna för/nackdelar.

Man ska ju helst inte ha för lite effekt, då du får som sagt "pressa" steget så levererar det en något mer "distad" signal som gör att det låter sämre och basar kan ta skada av det.

Som du sa får nog basarna mest effekt parallellt kopplat i 2ohm, med en fördel med att koppla en bas per kanal, alltså 4ohm last per kanal är att steget har bäst kontroll på basarna = du kan spela högre utan att det tappar kontrollen då du har effekt som skulle räcka för det. Men du kan ju testa och se vilket du tycker låter bäst. Personlogen skulle jag nog kopplat en bas per kanal.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang