Volvo 940 ltt B230fk laddtryck?

viktoreng
15 oktober 2010 · 12 Inlägg

jag har en 940 med en B230FK med ett vikingchip ECOmax i och jag undrar vilket laddtryck detta chip är gjort för. Jag har läst att det är mappat för max 1,2 bar, men min fråga är om det blir fel blandning om jag t.ex. laddar 0,7 eller 0,8 bar,eller är det så att motorstyrenheten kan räkna om och optimera blandningen när man ändrar laddtrycket. om så är fallet vilket område är det då man kan röra sig inom när det gäller laddtrycket.

Senast redigerat av viktoreng (15 oktober 2010)

Sharky
15 oktober 2010 · 10 287 Inlägg

Styrenheten har ingen aning om laddtrycket i sig utan mäter bara den luftmassa som motorn suger i sig. Det man menar med att "chippet är mappat för 1.2 bar" är att man har utnyttjad hela den område som luftmassemätaren klarar av vilklet på en orörd motor motsvarar typ ca 1.2 bar.

Och givetvis så matar styrenheten ut rätt mängd bränsle oavsett vilken luftmassa som motorn suger i sig.

Dock finns inget som garanterar att just din motor klarar 1.2 bar utan att spika. Det kan vara väldigt individuellt hur mycket motorer klarar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Fekzen
15 oktober 2010 · 181 Inlägg

Man brukar säga att man kan ladda runt 0,95 bar utan att behöva vara orolig alls men ska man ladda över 1 bar på i övrigt original motor bör man även se till att byta ut tändningschipet till ett chip med backad tändning.

Jag har mappat en del 940 Turbo där kunden velat ha riktigt vass inställning, genom att backa tändningen och ladda på mer tillsammas med större spridare och lmm, och kunnat köra på runt 1,5 bar utan bekymmer.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
viktoreng
20 oktober 2010 · 12 Inlägg

ok tack för svaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang