Audi A4 multitronic-lådan växlar dåligt när bilen blir varm, speciellt när man ska lägga i backen.

g00fy1985
4 oktober 2010 · 8 Inlägg

Hej.

Sökte i forumet men hittade inget liknande så hoppas någon klok människa har svar på mitt problem.

1.
Det som händer är alltså att när bilen kallstartas så funkar alltid växellådan bra, men efter att ha kört ca 40 min, och man ska lägga i backen, så blir det som om att friläge läggs i, och växelindikatorn på displayen blinkar. Lägger man sedan i park, och sedan backen igen så hoppar den oftast i. Otroligt irriterande.

2.
Det har även hänt att när jag ska parkera o bilen är varm, så har den misslyckats med att växla ner, och har istället fått motorstopp!

3.
När jag kört i kraftig acceleration och växlar manuellt, så har den missat växeln och det blir friläge på alla växlar istället. Räcker med att bryta tändningen och starta bilen igen så funkar det.

Saras Stertman Motorsport AB
22 oktober 2010 · 246 Inlägg

Hej!
Känner igen problemet och tyvärr är Multitronic lådan inte den bästa lådan Audi byggt genom åren.
Några tips och förslag som vi kan rekommendera:
1. Byt olja i lådan, då menar jag 2-3 byten det kan rädda lådan en aning och vi har sett lådor som sedan fungerat bra mycket längre efter att man spolat igenom olja några gånger!
Tyvärr är oljan till lådan ganska så dyr och det går åt lite olja för varje byte men kan vara värt det för att få lådan att fungera (om inte annat bättre).

2. Vanligt att styrboxen till dessa lådor börjar strula och låter lite som att det kan vara så i Ditt fal, då är det tyvärr byte av hela växellådan!
Audi säljer inte boxen löst och boxen sitter inte separat!

3. Automat spaken som Du väljer växlar med sitter ner i en elektronisk lösning, ibland händer det att den börjar glappa eller även slutar fungera som den ska, detta är väldigt väldigt vanligt!

4. Lådan är inne på sista versen och tyvärr så vill inte lådan fungera som den ska längre och det mest troliga är att den gått ner sig vilket är väldigt vanligt även det!

Jag skulle säga att jag skulle starta med fel 1 och 3 då dom är billigast!
Efter det så är 2 & 4 samma delar som behöver bytas så dom går ungefär in under samma sak!

Tråkigt för Dig och verkligen inte roligt!
Vi har bytt ett antal Multitronic lådor senaste åren och det verkar vara fler och fler som får problem ju äldre bilarna blir så mitt tips till folk som tittar på Audi nu för tiden är att akta sig för denna låda.

Men som sagt hoppas att det reder sig och inte blir så dyrt för Dig!
mvh Jimmy Särås

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang