Överväxeln(5an) fungerar inte på Volvo 740 GLE

thobbeee
28 oktober 2010 · 299 Inlägg

som rubriken lyder så fungerar inte Överväxeln. Den skickar signal till reläet o man ser att på displayn att 5an ska va ilagd men den lägst inte i. Så vägen från reläet till lådan måste det vara något fel på? Något typiskt fel som det kan vara som är vanligt? Mekkar me bilen just nu och hade gärna tagit emot tips snarast möjligt:D
Tack på förhand!

BMW 528i "Rurre" (2000)
Alex-s Bakhjulskrafs
28 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

byt överdriverelät. helt säkert det då jag hade samma problem.

andra problem kan vara solenoiden som har dålig kabelanslutning men då brukar växeln hoppa i och ur ibland, och att du har för lite växellådsolja så att det inte finns tillräckligt för att trycka i växeln.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
thobbeee
28 oktober 2010 · 299 Inlägg

Reläet klickar så det verkar ju funka. Har haft ur de oså o satt in de igen men inte funkar. Men de me oljan får jag nog kolla upp då!

BMW 528i "Rurre" (2000)
Alex-s Bakhjulskrafs
28 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

thobbeee skrev:
Reläet klickar så det verkar ju funka. Har haft ur de oså o satt in de igen men inte funkar. Men de me oljan får jag nog kolla upp då!

ja, du ska ha 2,6 liter olja i lådan. det finns 2 st bultar på lådans vänstersida, dom är väldigt lätta att se, den ena sitter i nederkanten på lådan och den andra en decimeter ovanför. du tappar ur olja i den nedre och den övre fyller du på och när det börjar rinna ur påfyllningshålet är lådan fylld som den ska smile använd en vattenflaska en sån som man sportar med och sätt en slang på den, sen är det bara att trycka i olja. du kommer liksom inte åt med något annat.

men jag tror faktiskt att ditt problem är solenoiden. den är cylinderformad ca 5 cm i diameter och sitter vid lådans slut. sitter kablar till den så du ser den direkt.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
thobbeee
28 oktober 2010 · 299 Inlägg

Okej tack för svaret. Nu när du säger det tror jag inte det är något klickande underifrån bilen som jag läste på ett annat inlägg att det ska vara så det ska jag genast ta o kolla upp.
Tack för svar!

BMW 528i "Rurre" (2000)
Dagge88
28 oktober 2010 · 629 Inlägg

Solenoiden är en klassiker på OD bilarna.
iallafall har jag upplevt att i 90% av fallen är det den som bråkar när det blir konstiga fel smile

Mröh
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
thobbeee
28 oktober 2010 · 299 Inlägg

Okejokej, då är det väl det som krånglar. Ska ut och höra om de klickar, gör det inte det så är det väl det då!smile

BMW 528i "Rurre" (2000)
thobbeee
28 oktober 2010 · 299 Inlägg

Klickar inte underifrån bilen så ni hade så rätt såsmile

BMW 528i "Rurre" (2000)
Alex-s Bakhjulskrafs
28 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

plocka av kablarna från solenoiden och rengör så gott du kanoch testa, funkar inte det, mät kablarna och kolla om det kommer ström fram till solenoiden.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Hilmer
29 oktober 2010 · 1 789 Inlägg

Vanliga fel på OD´n på M46 är som redan nämts solenoiden och dess kontakter, men det är också vanligt med relästrul, kallöddningar osv. På 740 är det vanligt att reläsockeln under relät "brinner upp" med glappkontakt som följd.
Och vad det gäller att byta oljan, det ska vara ATF-olja i lådan och se för fasiken till att lossa påfyllnadspluggen först. Pluggarna kan sitta som berget och att lossa bottenpluggen och tappa lådan på olja utan att sedan få bort påfyllningspluggen är ett gissel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang