Jonni
24 november 2006
· 1 256 Inlägg
Sandman skrev:
Jonni skrev:
Ghostman85 skrev:
Jag hade tänkt sätta i ett dubbelkonigt luftfilter i min Volvo 740 GL och jag vet vart man ska sätta själva filtret. De ska ju sitta i en stora och tjocka slangen som från från förgasaren så att säga, men den lilla slangen som går till luftburken som sitter nu då, vart fan ska man göra av den?
Jag kan inte så jäkla mycket om sånt här eller när det gäller motorer, jag är mer än människa som kör och leker på de sättet.
Någon som kan förklara för mig vad man ska göra med den lilla slangen?
Den går ju just nu från luftburken och upp till toppen av motorn och där delas den och sitter i två hål eller hur man ska förklara.
Tack på förhand.
Om du har en 87:a så har du B230F i din bil, dvs en insprutare.
får man fråga varför du ska sätta ett annat filter än orginal?
Det kan skada motor mm..
Nä.
87 kunde man få GL både B230K och F om jag inte har helt fel för mig.
Dock vanligast med F motorn.
Det stämmer!
1987 släpps B230F och B230FT på den svenska marknaden. B230-motorn var en utveckling av den äldre B23-motorn, med bl.a. lägre inre friktion, för att spara bränsle. GL går att få med D24, B230K alternativt B230F. GLE går att få med B230E, B230F samt D24 och Turbon går att få med B230ET eller B230FT. De fordon som blev certifierade frivilligt 1987-1988, fick en skatterabatt, och det förväntades att ägaren skulle vårda och sköta sitt fordon med avseende på service och ev.utbyte av felaktiga komponenter. Men, det gick inte att lagstadga om detta, utan det blev på frivillig basis. Därav kom regeln som säger att du inte får ta bort katalysatorn och annan utrustning, men den kan vara trasig med max CO 3.5.
Senast redigerat av Jonni (24 november 2006)