Volvo råd och tips! Någon som vet mycket om bilar??

Ghostman85
24 november 2006 · 89 Inlägg

Jag hade tänkt sätta i ett dubbelkonigt luftfilter i min Volvo 740 GL och jag vet vart man ska sätta själva filtret. De ska ju sitta i en stora och tjocka slangen som från från förgasaren så att säga, men den lilla slangen som går till luftburken som sitter nu då, vart fan ska man göra av den?
Jag kan inte så jäkla mycket om sånt här eller när det gäller motorer, jag är mer än människa som kör och leker på de sättet.

Någon som kan förklara för mig vad man ska göra med den lilla slangen?
Den går ju just nu från luftburken och upp till toppen av motorn och där delas den och sitter i två hål eller hur man ska förklara. tongue


Tack på förhand.

Team Ghostman Sweden
Jonni
24 november 2006 · 1 256 Inlägg

Ghostman85 skrev:
Jag hade tänkt sätta i ett dubbelkonigt luftfilter i min Volvo 740 GL och jag vet vart man ska sätta själva filtret. De ska ju sitta i en stora och tjocka slangen som från från förgasaren så att säga, men den lilla slangen som går till luftburken som sitter nu då, vart fan ska man göra av den?
Jag kan inte så jäkla mycket om sånt här eller när det gäller motorer, jag är mer än människa som kör och leker på de sättet.

Någon som kan förklara för mig vad man ska göra med den lilla slangen?
Den går ju just nu från luftburken och upp till toppen av motorn och där delas den och sitter i två hål eller hur man ska förklara. tongue


Tack på förhand.

Om du har en 87:a så har du B230F i din bil, dvs en insprutare.

får man fråga varför du ska sätta ett annat filter än orginal?
Det kan skada motor mm..

Sandman
24 november 2006 · 873 Inlägg

Det där bör väl vara vevhusventilationen.

Det är olagligt att koppla ur den och motorn mår inte bra av det heller för den delen om du skulle få för dig att plugga den.
Ändå pluggar de flesta den eller sätter ett litet separat filter på den.
Det senare mår motorn bättre av men är fortfarande olagligt. Du måste enligt lag ha en sluten vevhusventilation.

Såg även någon som låtit den hänga i en plastflaska.

Om det nu är vevhusventilationen är det viktigaste egentligen att se till att det inte kan komma in någon skit där.

Don't get mad, get even.
Sandman
24 november 2006 · 873 Inlägg

Jonni skrev:

Ghostman85 skrev:
Jag hade tänkt sätta i ett dubbelkonigt luftfilter i min Volvo 740 GL och jag vet vart man ska sätta själva filtret. De ska ju sitta i en stora och tjocka slangen som från från förgasaren så att säga, men den lilla slangen som går till luftburken som sitter nu då, vart fan ska man göra av den?
Jag kan inte så jäkla mycket om sånt här eller när det gäller motorer, jag är mer än människa som kör och leker på de sättet.

Någon som kan förklara för mig vad man ska göra med den lilla slangen?
Den går ju just nu från luftburken och upp till toppen av motorn och där delas den och sitter i två hål eller hur man ska förklara. tongue


Tack på förhand.

Om du har en 87:a så har du B230F i din bil, dvs en insprutare.

får man fråga varför du ska sätta ett annat filter än orginal?
Det kan skada motor mm..

Nä.
87 kunde man få GL både B230K och F om jag inte har helt fel för mig.
Dock vanligast med F motorn.

Don't get mad, get even.
Jonni
24 november 2006 · 1 256 Inlägg

Sandman skrev:

Jonni skrev:

Ghostman85 skrev:
Jag hade tänkt sätta i ett dubbelkonigt luftfilter i min Volvo 740 GL och jag vet vart man ska sätta själva filtret. De ska ju sitta i en stora och tjocka slangen som från från förgasaren så att säga, men den lilla slangen som går till luftburken som sitter nu då, vart fan ska man göra av den?
Jag kan inte så jäkla mycket om sånt här eller när det gäller motorer, jag är mer än människa som kör och leker på de sättet.

Någon som kan förklara för mig vad man ska göra med den lilla slangen?
Den går ju just nu från luftburken och upp till toppen av motorn och där delas den och sitter i två hål eller hur man ska förklara. tongue


Tack på förhand.

Om du har en 87:a så har du B230F i din bil, dvs en insprutare.

får man fråga varför du ska sätta ett annat filter än orginal?
Det kan skada motor mm..

Nä.
87 kunde man få GL både B230K och F om jag inte har helt fel för mig.

Dock vanligast med F motorn.

Det stämmer!

1987 släpps B230F och B230FT på den svenska marknaden. B230-motorn var en utveckling av den äldre B23-motorn, med bl.a. lägre inre friktion, för att spara bränsle. GL går att få med D24, B230K alternativt B230F. GLE går att få med B230E, B230F samt D24 och Turbon går att få med B230ET eller B230FT. De fordon som blev certifierade frivilligt 1987-1988, fick en skatterabatt, och det förväntades att ägaren skulle vårda och sköta sitt fordon med avseende på service och ev.utbyte av felaktiga komponenter. Men, det gick inte att lagstadga om detta, utan det blev på frivillig basis. Därav kom regeln som säger att du inte får ta bort katalysatorn och annan utrustning, men den kan vara trasig med max CO 3.5.

Senast redigerat av Jonni (24 november 2006)

Sandman
24 november 2006 · 873 Inlägg

Uppslagsverk är bra tongue

Don't get mad, get even.
Jonni
24 november 2006 · 1 256 Inlägg

Alltid.

Min bror har en 740 GL -89 med B230F som vinterbil o de sitter 230F i den så därav tänkte ja att det satt samma big_smile den e iprincip identisk :p

Ghostman85
24 november 2006 · 89 Inlägg

Bra fråga vad det är för motor i den, det har jag ingen aning om faktiskt. sad
Jag får tacka för svaren som jag fått.

Men detta kan alltså skada motorn? Händer det ofta, eller vad är det i såna fall som gör att motorn går sönder?
Och varför är det olagligt?

Team Ghostman Sweden
Sandman
24 november 2006 · 873 Inlägg

Okej... eftersom du skrev att bilen hade förgasare antog jag att det var en K motor.
Men då vet vi alltså inte.
Det brukar stå en klisterlapp på kåpan till kamremmen på motorn där det står B230?. Frågetecknet ska ersättas med en eller två bokstäver på din motorkod. Detta betecknar vilken sorts motor du har.

Ja det skadar motorn och kan i värsta fall leda till haveri om ventilationen pluggas. När vevhusventilationen inte fungerar kan över/undertryck inte evakueras och det finns risk för att det växlande trycker pajar diverse motorpackningar för dig.

Gaserna som kommer ut ifrån vevhuset är bland det giftigaste du hittar på en bil. Därför är det olagligt att släppa ut det i miljön. Det ska helst in för att förbrännas en gång till i motorn. Alltså en miljölag.
Men jag hade absolut inte stått och andats in vevhusgaserna!

Don't get mad, get even.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang