Volkswagen Passat´03, havererad motor

Eala
30 oktober 2010 · 2 Inlägg

Volkswagen Passat 1,8T Variant, årsmodell 2003

Gått 11.800 mil

Bilen är inte trimmad

Jag vet inte riktigt om jag har vänt mig rätt, men jag vill veta hur jag ska gå tillväga med tillverkningsgaranti med mera för att motorn har havererat enligt ett maskinfel.

Jag tar det från början. Var inte med när det hände utan bara fått det beskrivet. Personen som körde min bil var på väg till Helsingborg och plötsligt small det bara i bilen, varpå den skakade och inte gick att köra med. Personen körde åt sidan. Bilen gick inte att starta och vid försök luktade det om den.

Bilen är bogserad till auktoriserad bilverkstad och mekanikerna har kollat på bilen. Enligt dem har något (uppfattade aldrig ordet) lossnat från fjärde cylindern och skurit genom bl.a. oljetanken. Enligt verkstaden finns det inget att annat än att byta hela motorn pga. att den är såpass förstörd. Verkstaden hade aldrig någonsin varit med om ett liknande maskinfel på en Volkswagen Passat och var mycket förvånade över att det kunde hända med en såpass ung bil som har gått så lite.

Mitt försäkringsbolag täcker inte kostnaderna pga. att bilen har gått för långt. Jag har absolut inga möjligheter stå för kostnaderna själv då jag är studerande och har inte ekonomin.

Så min fråga är, finns det något jag kan göra? Kan jag vända mig till konsumentverket, kan jag vända mig till företaget som jag har köpt bilen utav (vilket är för två år sedan)?


MvH Sofia

dawwe ...has left the building...
30 oktober 2010 · 4 474 Inlägg

Låter som om en vevstake tittat ut...Som sagt ett motorbyte lär bli det billigaste. Dessvärre tror jag inte att du kommer få någon hjälp av firman som sålt bilen, har du dock mega tur så kan de kanske-kanske tänka sig att stå för arbetskostnaden (om de har egen verkstad) medans du får bekosta en ny/annan motor. Jag är tveksam till att Konsumentverket kan hjälpa dig, 6 mån garanti för "dolda" fel är väl det som gäller begagnade varor har jag för mig.

Edit: Vänd dig till VW Sverige direkt, har du tur kan de ta skadan på goodwill, eller åtminstone bjuda på arbetskostnaden eller liknande.

Senast redigerat av dawwe (30 oktober 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Eala
30 oktober 2010 · 2 Inlägg

Tack för svaret!

Det är lite de jag var rädd för. Det finns inte mycket att göra, jag ligger på "fel sida av marginalerna" eller hur jag nu ska uttrycka mig. Ett annat alternativ är väl sälja bilen som en reservdelsbil?!

dawwe ...has left the building...
30 oktober 2010 · 4 474 Inlägg

Mja...Håll utkik på www.returbilen.se ibland får de in såna bilar som din men då gäller det vara snabb o "plocka" motorn (kostar bara 2000!). Sedan tar du bilen till en mindre men duktig verkstad som får slänga i den "nya" motorn, då kan du komma undan med 7-8" som lägst inkl köp av motor!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang