Volvo 745a blir slö efter 3000 varv

Alex-s Bakhjulskrafs
9 november 2010 · 1 479 Inlägg

det är lmm som är trasig. när du kopplar ur den ska du märka STOR skillnad och motorn ska gå skit.. märker du knappt någon skillnad är den trasig

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Ibanezman Skåning
9 november 2010 · 739 Inlägg

Bompeman skrev:

Ibanezman skrev:

Bompeman skrev:
den slog inte ifrån nu vid 3000 varv på 2;an , blev dock ingen skillnad annars tyckte förutom att den inte slog i från , lamdasonden lyser fortfarande med

Felet förkortas LMM.

Nu förstår jag inte vad du menar ? ;P

Testa att byta LuftMasseMätaren, LMM wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Bompeman
9 november 2010 · 679 Inlägg

mk2_power skrev:
det är lmm som är trasig. när du kopplar ur den ska du märka STOR skillnad och motorn ska gå skit.. märker du knappt någon skillnad är den trasig

ingen skillnad i motorn , går som förut ungefär , något mer varvvillig , går lite dåligt på tomgång men funkerar bra att köra med , då blir det ny lmm tongue

Någon som vet vilka jävla siffrer på den som man läsa av på den så man vet vilken man har ?

några av dom som stog på

816

0280212016

3517020

Alex-s Bakhjulskrafs
9 november 2010 · 1 479 Inlägg

Bompeman skrev:

mk2_power skrev:
det är lmm som är trasig. när du kopplar ur den ska du märka STOR skillnad och motorn ska gå skit.. märker du knappt någon skillnad är den trasig

ingen skillnad i motorn , går som förut ungefär , något mer varvvillig , går lite dåligt på tomgång men funkerar bra att köra med , då blir det ny lmm tongue

Någon som vet vilka jävla siffrer på den som man läsa av på den så man vet vilken man har ?

några av dom som stog på

816

0280212016

3517020

de 3 sista siffrorna brukar man säga. i ditt fall 016.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Bompeman
9 november 2010 · 679 Inlägg

mk2_power skrev:

Bompeman skrev:

mk2_power skrev:
det är lmm som är trasig. när du kopplar ur den ska du märka STOR skillnad och motorn ska gå skit.. märker du knappt någon skillnad är den trasig

ingen skillnad i motorn , går som förut ungefär , något mer varvvillig , går lite dåligt på tomgång men funkerar bra att köra med , då blir det ny lmm tongue

Någon som vet vilka jävla siffrer på den som man läsa av på den så man vet vilken man har ?

några av dom som stog på

816

0280212016

3517020

de 3 sista siffrorna brukar man säga. i ditt fall 016.

Okej kanon tongue , lamdasondne borde väl släckas efter LMM bytet också ?

Ibanezman Skåning
9 november 2010 · 739 Inlägg

Bompeman skrev:

mk2_power skrev:

Bompeman skrev:

ingen skillnad i motorn , går som förut ungefär , något mer varvvillig , går lite dåligt på tomgång men funkerar bra att köra med , då blir det ny lmm tongue

Någon som vet vilka jävla siffrer på den som man läsa av på den så man vet vilken man har ?

några av dom som stog på

816

0280212016

3517020

de 3 sista siffrorna brukar man säga. i ditt fall 016.

Okej kanon tongue , lamdasondne borde väl släckas efter LMM bytet också ?

Om du nollar felkoderna och om du har hittat felet smile
Bra att veta är att vissa luftmassemätare har 3-tumshus,
har du en vanlig F-motor så ska du ha ett hus på 2,5 tum.
Elektroniken skiljer sig mellan version 2,2 och 2,4 av sprutet,
så få tag i en luftmassemätare ifrån en bil med samma sprut som din.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Bompeman
9 november 2010 · 679 Inlägg

Ibanezman skrev:

Bompeman skrev:

mk2_power skrev:

de 3 sista siffrorna brukar man säga. i ditt fall 016.

Okej kanon tongue , lamdasondne borde väl släckas efter LMM bytet också ?

Om du nollar felkoderna och om du har hittat felet smile
Bra att veta är att vissa luftmassemätare har 3-tumshus,
har du en vanlig F-motor så ska du ha ett hus på 2,5 tum.
Elektroniken skiljer sig mellan version 2,2 och 2,4 av sprutet,
så få tag i en luftmassemätare ifrån en bil med samma sprut som din.

Okej tack för hjälpen ! , nollställar gör man väl genom att plocka bort minus polen säger en del ? , en i närheten hade en 016 LMM så ska köpa den ;P

Alex-s Bakhjulskrafs
9 november 2010 · 1 479 Inlägg

där sitter väl en felkodsbox i motorrummet?

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Bompeman
9 november 2010 · 679 Inlägg

mk2_power skrev:
där sitter väl en felkodsbox i motorrummet?

Har ingen aning , inte så insatt ännu men en del nollställer genom att plocka minus polen sen sätter tillbaka efter ett par minuter

Alex-s Bakhjulskrafs
9 november 2010 · 1 479 Inlägg

Bompeman skrev:

mk2_power skrev:
där sitter väl en felkodsbox i motorrummet?

Har ingen aning , inte så insatt ännu men en del nollställer genom att plocka minus polen sen sätter tillbaka efter ett par minuter

jo det ska funka, men hur fick du fram felkoderna då?

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Bompeman
9 november 2010 · 679 Inlägg

lamdasonden tändes det är det ändå felkod

Ibanezman Skåning
9 november 2010 · 739 Inlägg

Av med minuspolen är enklast.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Andreas_ace
10 november 2010 · 375 Inlägg

Ibanezman skrev:
Av med minuspolen är enklast.

Nej, man tar bort säkring 1 och sätter tillbaka den bakom askkoppen så nollar man den direkt.

lambalampan är "motorfelslampa"som bara indikerar att det finns ett fel.
Om du har en felkodsdosa så finns den i motorutrymmet på förarsidan, nära fjäderbenstornet.
Svart liten "ask"

Senast redigerat av Andreas_ace (10 november 2010)

Volvo 740GL (1990)
Bompeman
10 november 2010 · 679 Inlägg

Andreas_ace skrev:

Ibanezman skrev:
Av med minuspolen är enklast.

Nej, man tar bort säkring 1 och sätter tillbaka den bakom askkoppen så nollar man den direkt

Okej tack för svaret !

Ibanezman Skåning
10 november 2010 · 739 Inlägg

Andreas_ace skrev:

Ibanezman skrev:
Av med minuspolen är enklast.

Nej, man tar bort säkring 1 och sätter tillbaka den bakom askkoppen så nollar man den direkt

Håller med, det är bara att välja.
Ska man vara riktigt jävlig så nollar man felkoderna
i blinkdosan, men vem fan orkar det wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Andreas_ace
10 november 2010 · 375 Inlägg

Från och med årsmodell -88b har du iaf detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. En felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd.

Så, hur gör man då?

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla. Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal

TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.

Det var alla koder det.
Kom även ihåg att dessa felkoder bara är en fingervisning om vad som kan tänkas vara fel. Som exempel: En defekt luftmassamätare kan ge dålig eller ingen signal vilket leder till felaktig bränsle/luft blandning. Detta genererar i sin tur en felkod från lambdasonden…. Men, du får som sagt en aning om vart du ska börja söka felet.

Volvo 740GL (1990)
Bompeman
10 november 2010 · 679 Inlägg

Andreas_ace skrev:
Från och med årsmodell -88b har du iaf detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. En felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd.

Så, hur gör man då?

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla. Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal

TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.

Det var alla koder det.
Kom även ihåg att dessa felkoder bara är en fingervisning om vad som kan tänkas vara fel. Som exempel: En defekt luftmassamätare kan ge dålig eller ingen signal vilket leder till felaktig bränsle/luft blandning. Detta genererar i sin tur en felkod från lambdasonden…. Men, du får som sagt en aning om vart du ska börja söka felet.

Tack så mycket ! , vart får man tag i sån där grej man söker av felkoder med ? volvo ?

Ibanezman Skåning
10 november 2010 · 739 Inlägg

Bompeman skrev:

Andreas_ace skrev:
Från och med årsmodell -88b har du iaf detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. En felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd.

Så, hur gör man då?

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla. Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal

TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.

Det var alla koder det.
Kom även ihåg att dessa felkoder bara är en fingervisning om vad som kan tänkas vara fel. Som exempel: En defekt luftmassamätare kan ge dålig eller ingen signal vilket leder till felaktig bränsle/luft blandning. Detta genererar i sin tur en felkod från lambdasonden…. Men, du får som sagt en aning om vart du ska börja söka felet.

Tack så mycket ! , vart får man tag i sån där grej man söker av felkoder med ? volvo ?

Du felsöker på samma sätt som Andreas_ace har beskrivit.
Du behöver inget instrument för att läsa av felkoderna,
endast ett facit för att se vilka felkoder som gäller för respektive blinkkombination.
Köp annars en Haynesbok på Biltema, det står det du behöver veta där med.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Andreas_ace
10 november 2010 · 375 Inlägg

Bompeman skrev:
Tack så mycket ! , vart får man tag i sån där grej man söker av felkoder med ? volvo ?

Finns vid förarsidan i motorutrymmet.
Vid fjädertornet.
En svart box som kasnke är 4cm lång och 2.5cm bred, ganska tjock

Volvo 740GL (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang