Behöver hjälp att välja Vinter/pendelbil

Carl_bmw316
14 november 2010 · 236 Inlägg

Hejsan, det är nämligen så att mitt arbetsförhållande har ändrats och jag ska börja jobba på annan ort.
jag Behöver en förhållandevis billig bil "runt 10k" som jag ska pendla med. i dagsläget har jag en 240 som vinterbil men känner att jag skulle föredra framhjulsdrivet i säkerhetssyfte. sträckan jag ska pendla är 7,5mil enkelresa "bara motorväg". Jag har funderingar på saab 900/9000? nån som har erfarenhet? vill gärna ha en ganska driftsäkerbil som inte dricker upp allt för mycket... kom gärna med förslag på en bra pendelbil som skulle passa mej! måste införskaffa bilen nu direkt! smile


MVH /Carl

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Rille0
14 november 2010 · 2 021 Inlägg

9000 är som en plogbil i vinterväglag, riktigt stabil och bra på o ta sig fram, satsa på en sån.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
christofer_k Vorsprung durch Technik
14 november 2010 · 2 432 Inlägg

Audi 100 2.0  sedan  skulle nog bli en perfekt bil bra rostskydd och startar i alla väder, drar lite soppa

Senast redigerat av christofer_k (14 november 2010)

joakim89
14 november 2010 · 1 265 Inlägg

skoda/vw pickup går att hitta för runt 10000kr i södra delarna av sverige.
rost finns och dom rostar utav bara fan,
men billiga mil blir de,

en diesel kostar 2500kr i dieselskatt och tar 0.4-0.5 ungefär

IceEyes Varningar: För många..
14 november 2010 · 2 552 Inlägg

Og900 är stadigheten själv under vinterhalvåret. Jag skulle definitivt välja en sådan.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Carl_bmw316
14 november 2010 · 236 Inlägg

tack för alla svar! Og900? säkert något simpelt men är ingen saab kunnare tongue
Jo ska kolla lite på blocket nu vad det finns för Audi 100 även Saab 9000/900 vilken motorvariant är pålitligast av Saabs? skoda pick måste jag säga tyvär till. bruden skulle bli vansinnig wink
För en 240 med b230f är inget att satsa på i vinter va? kan tänka mej att den kommer vara hal som ***

Mvh /carl

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
joakim89
14 november 2010 · 1 265 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
tack för alla svar! Og900? säkert något simpelt men är ingen saab kunnare tongue
Jo ska kolla lite på blocket nu vad det finns för Audi 100 även Saab 9000/900 vilken motorvariant är pålitligast av Saabs? skoda pick måste jag säga tyvär till. bruden skulle bli vansinnig wink
För en 240 med b230f är inget att satsa på i vinter va? kan tänka mej att den kommer vara hal som ***

Mvh /carl

men gör de nått om hon blir vansinnig? du kan ju bjuda henne på semester för pengarna du tjänar,
dom går även att köra 40% spillolja och resten diesel utan problem håller länge också

Carl_bmw316
14 november 2010 · 236 Inlägg

jo det låter ju bra men tyvärr tongue det blir ingen pickis. Det finns riktigt dåligt med saab 9000/900 även audi 100 i mina trakter sad

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
peegee Forummoderator
14 november 2010 · 2 924 Inlägg

Du skall alltså köra 15 mil per dag förmodar jag.

En bil i "10.000 kr klassen" är ju en gammal sliten bil som kräver mycket underhåll/reparation för att rulla så mycket och det känns ju helt fel för dig...
Du behöver ju en fräsch bil med lite mil på mätaren + Diesel låter det som... som är pålitlig och som finns mkt kvar att slita på...

Givetvis begränsar en budget inköpet men om 10 000 kr e smärtgränsen för dig nu så låter det som du får börja på nåt nu i vinter å spara som fasen så du snabbt får råd med en nyare bil om det är ett ihållande jobb.

Ett ex,
En bensin-bil som drar ca 0,8 liter/mil kostar dig ca 3500kr/mån i bensin.
En diesel-bil som drar ca 0,5 liter/mil kostar dig ca 2000kr/mån i diesel.

Den högre årskatten för en dieselbil tjänar du snabbt in om du väljer något i "Golf-klassen"

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
christofer_k Vorsprung durch Technik
14 november 2010 · 2 432 Inlägg

audi her bra kvalla inte å mkt man behöver byta på en sån smile min har redan gått 40 k mil och rullar på som om den var ny smile

Carl_bmw316
14 november 2010 · 236 Inlägg

Alltså jag har vel inte direkt en gräns på 10 tusen. men jag vill som sagt ha en pålitlig och förhållandevis billig vinterbil så jag slipper gråta blod om den rostar... som sagt det känns bättre att lägga pengar på min sommar bil ist=) men vad för Diesel skulle man satsa på? hur mycket pengar bör jag lägga på min Vinter pendelbil? Jag vill som sagt spara in pengar.

MVh Carl

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
14 november 2010 · 236 Inlägg

Hur ligger en 240 med bra dubb på motorvägen? är till exempel en saab 9000 "framhjulsdriven" mycket säkrare? Jag har endast erfarenhet av Bmw´n med "odubbade vinterdäck" på vintern och då säger jag aldrig mer wink Det är ju kul men säkerheten kan diskuteras...

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Rille0
14 november 2010 · 2 021 Inlägg

kör själv volvo 240 nu på vintern, ganska korkat egentligen men jag tycker det är kul att sladda o leka runt tongue, det är i stort enda anledningen till att jag inte kör min saab på vintern.  240 är väll inga problem att pendla med enda är att framkomligheten är typ usel, men i det avseendet är i regel rwd sämre än fwd, vill du ha en gammal volvo så är 940 eller 740 både roligare och bättre än 240, iaf enligt mej.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Carl_bmw316
14 november 2010 · 236 Inlägg

Jag vill inte ha en super rolig sladd-bil vill ha en säker som jag kommer fram med smile

Mvh Carl

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Rquired Allmänt envis
14 november 2010 · 12 512 Inlägg

Bmw Compact har fortfarande E30s bakvagn så att du upplever den lite yvig är kanske inte så konstigt. Men E36 sedan, Coupé eller Touring har en annan modernare konstruktion och är inte alls yvig eller lätt i baken på samma sätt utan går tryggt på vinterväg.

Har kört min 328i flera vintrar nu, och den går stabilt och framför allt är framkomligheten riktigt bra. Tog sig till och med fram hela förra vintern trots snömängderna, utan att köra fast en enda gång och då kör jag mycket grusväg, landsväg etc alltså dåligt skötta och ibland glest plogade vägar.

Mitt förslag om du gillar din nuvarande Bmw är alltså att byta denna mot en E36 enligt ovan, Gärna med ASC stabilitetssystem så kan du glömma överaskningar från bakvagnen, även om du trycker gasen i botten är allt som händer att det tänds en orange lampa mellan mätarna.

Din Compact´s värde plus 10.000:- bör räcka till en riktigt fin 4cyl E36 av nyare årsmodell, och då slipper du dessutom betala driften av två bilar. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Carl_bmw316
14 november 2010 · 236 Inlägg

Det har du rätt i faktiskt. Men gillar inte att köra min älskade compact på vintern. då lär jag ju inte gillar att köra en finare bmw på vintern.  Men förstår dit resonemang. Har dock byggt massa ljud osv i min compact som jag vill ha kvar men vill inte köpa en nyare och såga sönder den wink lär inte få så extra mycket pengar om jag säljer ljudet med bilen sad

vilken årsmodell kom ASC?
Och hur mycket värderade du min bil i? kan vara kul att veta smile


Men som sagt Compacten är en stor kärlek tongue åter till topic

Var kan jag få tag på en billig saab 900/9000 eller en audi 100 mer än på blocket. ?! det börjar bli lite akut hihi smile


Snabb fråga igen Compakt vs 240 på isen? vem är stabilast?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Rquired Allmänt envis
14 november 2010 · 12 512 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
Det har du rätt i faktiskt. Men gillar inte att köra min älskade compact på vintern. då lär jag ju inte gillar att köra en finare bmw på vintern.  Men förstår dit resonemang. Har dock byggt massa ljud osv i min compact som jag vill ha kvar men vill inte köpa en nyare och såga sönder den wink lär inte få så extra mycket pengar om jag säljer ljudet med bilen sad

vilken årsmodell kom ASC?
Och hur mycket värderade du min bil i? kan vara kul att veta smile


Men som sagt Compacten är en stor kärlek tongue åter till topic

Var kan jag få tag på en billig saab 900/9000 eller en audi 100 mer än på blocket. ?! det börjar bli lite akut hihi smile


Snabb fråga igen Compakt vs 240 på isen? vem är stabilast?

Ok, jag tänkte mer på att modernare Bmw är lika trygga som FWD att köra. Eller du menar att det sliter på den att köra den i vinterväglag? Förstår dig dock, "tänkte bara att"... smile

ASC kom 1995 (Till E36 alltså) om jag inte minns fel. Jag tänkte mig nog en 25.000:- för den, kanske lite till men det är svårt om man aldrig sett bilen i fråga. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Carl_bmw316
15 november 2010 · 236 Inlägg

Tack smile jo men det är ju en 96a men compakten är ju dock lite budget.
Ja jag menade att det sliter på bilen tongue vill helst ha en "sommarbil" och en vinter smile

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang