Hyrde festlokal nu kräver dom mig på mer pengar!

maccswe
11 november 2010 · 200 Inlägg

Hej!

Förra helgen hyrde jag och en polare en lokal för att ha vår födelsedagsfest i.
Allt var lyckat och vi hade superkul! Var ju inte riktigt lika kul dagen efter då det var dags att städa men men!

När städningen var klar så kom en besiktningsman med ett protokoll och kollade igenom hela lokalen i säkert 30 minuter.

När han var klar så sa han att hatthyllan och en glasskiva i kylen var trasig vilket vi visste, då kom vi överens att han skulle få 500:- av depositionen som vi hade gett dom innan.

Vi skrev på ett papper på att vi har lämnat tillbaka nycklarna och att dom har tagit 500:- av totalt 2000:- av depositionen.

MEN!

I måndags ringer han upp och säger att dom har gjort en ombesiktning och vill nu ha 7500:- till!

Dom vill alltså ha 3000:- för att städa lokalen vilket vi redan har gjort, 200 spänn för en takplatta som har en reva i sig, 500:- för en brandsläckare och sen ca 2000 för en ny soffa som det var spilld öl i som hade gått ner till stommen enligt dom.

Sen skulle samtliga sofföverdrag tvättas och nån annan tygbit som hängde på väggen, skulle vi inte göra allt detta själva vill dom nu ha 7500:-

Får dom enligt lag göra såhär? Besiktningsmannen har godkänt lokalen och vi har båda skrivit på papper på det.

Ska träffa dom i eftermiddag och vill gärna kunna ge honom svar på tal så är det någon som vet vad som gäller i dessa fall får ni gärna kommentera!

Kan också tillägga att på dagarna är det öppen förskola där så att vi ska komma och städa efter andra som har varit i lokalen i en vecka är helt orimligt i mina ögon.

habomaster
11 november 2010 · 463 Inlägg

Har ni papper på en godkänd besiktning så är det lugnt, men kolla för säkerhets skull upp hyresavtalet och besiktningsprotokollet efter finstilt. Där ska det stå vilka belopp man kan blir skyldig att betala etc.

sleepyoh
11 november 2010 · 1 319 Inlägg

be han fara och flyga :smile

_----------'
maccswe
11 november 2010 · 200 Inlägg

sleepyoh skrev:
be han fara och flyga :smile

Men det känns som han inte har rätt att göra en opartisk ombesiktning när vi har skrivit papper, så ska nog be han fara åt fanders!

FireTraXX DFFL
11 november 2010 · 9 020 Inlägg

Min flickvän hade sin födelsedagsfest i en lokal i år.
När allt var besiktigat och klart så fick hon tillbaka depositionen och vi stack.
Ett par dagar senare ringer gubben och säger att hon ska betala för en brandsläckare som var tömd.
Det kunde han glömma...

Har han väl godkänt det så är erat ansvar över.

(Ingen hade rört någon brandsläckare under kvällen, hade varit ganska uppenbart ifall någon hade det då det var en pulversläckare...)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
sleepyoh
11 november 2010 · 1 319 Inlägg

maccswe skrev:

sleepyoh skrev:
be han fara och flyga :smile

Men det känns som han inte har rätt att göra en opartisk ombesiktning när vi har skrivit papper, så ska nog be han fara åt fanders!

Yes. behöver ju inte vara otrevlig, men eftersom han godkänt besiktningen har du all laglig rätt på din sida.. stå på dig.

_----------'
LasseMan underordnad allfixare
12 november 2010 · 696 Inlägg

det  verkar varit en lyckad fest ialf..

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 november 2010 · 2 973 Inlägg

Är besiktningen godkänd är han ju körd - vad säger att dessa fel/skador inte inträffar efteråt? Det kan dom ju inte bevisa då.... Och ni kan ju bevisa att bes.mannen inte upptäckt dom efter ni va där. Stå på dig!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
maccswe
15 november 2010 · 200 Inlägg

En liten lägesrapport:

Ringde upp personen som har hand om lokalen och berättade precis vad som hade hänt.

Meddelade honom att besiktningsmannen har gett mig OK och han tog 500:- av min deposition. Han sa då att besiktningsmannen var helt ny och att det var hans första besiktning.

Det är absolut inte mitt problem svarade jag och att om det nu är hans första besiktning borde man väl vara extra noggrann?

Slutade iaf med att vi kom överens om att jag kunde gå med på att tvätta ett sofföverdrag (hade ett likadant hemma nytt som jag inte använde) så han fick det.

Sen köpte jag även en ny pulversläckare som han påstod att vi hade sprutat med. Så kalaset gick från 8000:- till 400:-

När jag kom till lokalen för att lämna brandsläckaren och överdraget sa han att dom hade hittat fler saker och malde på om detta. Då sa jag bara att ni har godkänt besiktningen, jag har varit schysst och bortsett till viss del från det men nu får det fan vara nog.

Då svarade han att jag ska ta upp detta med resten av styrelsen och så återkommer jag med besked, då svarade jag bara att gör som du vill men några mer pengar får du inte...

Det är helt sjukt hur dom håller på, lokalen har dessutom varit uthyrd efter vår fest och vem vet vad dom har gjort som hyrde den då?

Var så sjukt förbannad när jag var där och kände mig först rätt schysst för att jag gick med på att betala brandsläckaren men fan va jag ångrar mig nu.

sleepyoh
15 november 2010 · 1 319 Inlägg

maccswe skrev:
En liten lägesrapport:

Ringde upp personen som har hand om lokalen och berättade precis vad som hade hänt.

Meddelade honom att besiktningsmannen har gett mig OK och han tog 500:- av min deposition. Han sa då att besiktningsmannen var helt ny och att det var hans första besiktning.

Det är absolut inte mitt problem svarade jag och att om det nu är hans första besiktning borde man väl vara extra noggrann?

Slutade iaf med att vi kom överens om att jag kunde gå med på att tvätta ett sofföverdrag (hade ett likadant hemma nytt som jag inte använde) så han fick det.

Sen köpte jag även en ny pulversläckare som han påstod att vi hade sprutat med. Så kalaset gick från 8000:- till 400:-

När jag kom till lokalen för att lämna brandsläckaren och överdraget sa han att dom hade hittat fler saker och malde på om detta. Då sa jag bara att ni har godkänt besiktningen, jag har varit schysst och bortsett till viss del från det men nu får det fan vara nog.

Då svarade han att jag ska ta upp detta med resten av styrelsen och så återkommer jag med besked, då svarade jag bara att gör som du vill men några mer pengar får du inte...

Det är helt sjukt hur dom håller på, lokalen har dessutom varit uthyrd efter vår fest och vem vet vad dom har gjort som hyrde den då?

Var så sjukt förbannad när jag var där och kände mig först rätt schysst för att jag gick med på att betala brandsläckaren men fan va jag ångrar mig nu.

Ok. Jo klart det känns kefft i efterhand, men det är lätt hänt att falla. Men nu, stå på dig för bövelen! Inge mer leka snäll! Tänk på, att det är DU som har rätt, det är DERAS fel att det är besiktningsmannens första gång, det har varit FLERA fester efteråt. du kan inte förlora denna fight! smile

_----------'
Stefan Varberg Supraman
15 november 2010 · 2 300 Inlägg

Dom kan inte komma med mer, det är deras ansvar att dom har personal som kan sitt jobb, inget du ska ta ansvar för.

Dom ska inte ha ett öre till du har visat god vilja och nu är ärendet över, ett godkänt besprotokoll gäller.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
ShyGuy RM-operatör
16 november 2010 · 667 Inlägg

Tycker det låter som ett solklart fall av bedrägeri. Måhända nämna det nästa gång du hör av dem? Sånt fpr de flesta att dra sig undan.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 november 2010 · 1 874 Inlägg

Säger som alla andra; Spela roll om besiktningsmannen var "ny" eller vad fasen som helst - Dom har godkänt besiktningen - Har besiktningsmannen missat helt uppenbara saker så är det deras fel. Om jag flyttar från en lägenhet, får lägenheten godkänd i och med besiktningen och dom sedan ringer en månad senare och säger att dom har hittat något mer - Då skulle jag aldrig betala. Du borde inte ens ha gått med på släckaren och överdraget. Dom lär inte kunna göra något åt det heller, i och med att både dom och du har skrivit på godkännandet av besiktningen.

Lite surare om det är din hyresvärd eller nåt som kan tänkas sura över detta för all framtid och vägra genomföra andra saker åt dig, o.s.v.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang