Vart sitter avtappningspluggen vid Kylvätske byte S40 2.0T 98- ?

zkiddz
15 november 2010 · 37 Inlägg

Som rubriken lyder, och det kan verka som en ganska fjantig fråga, men jag har frågat både på volvo, samt kollat i Haynes, och VADIS.

Och jag hittar inte avtappningspluggen som ska sitta på motorblocket, utan enbart den som sitter på kylaraggregatet.


Jag bytte termostat i helgen och tömde ut 3-4L(GRÖN) glykol, och slog sedan i 3-4L(<BLÅ)glykol.
På MECA sa dom att dom var blandningsbara, men i efterhand fick jag reda på att det inte alls har med färgen att göra utan vilken sort.. och jag har ingen aning om vilken sort det var förra ägaren hade i..

Så det blir nog till att tömma snart igen, men då undrar jag vart denna Avtappningsplugg på motorblocket sitter..

Om någon sitter inne med en detaljerad beskrivning om hur man tömmer och spolar, (som visar mer specifikt än Haynes som lite blunt säger lossa allt till kylaren)

Så hade det uppskattats, då jag inte är en van bilmeckare, men vill lära mig bas kunskaperna.


Ha det gott!

Crille88
15 november 2010 · 1 353 Inlägg

du har redan tömt o fyllt på? så varför ska du göra samma sak igen?

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
merl
15 november 2010 · 202 Inlägg

Crille88 skrev:
du har redan tömt o fyllt på? så varför ska du göra samma sak igen?

Har du ens läst vad han skrivit?

Crille88
15 november 2010 · 1 353 Inlägg

självklart har jag det, han har tömt ut kylarvattnet i samband med termostat byte och nu tror han att bilen ska explodera i miljoner bitar för att han fyllt på ny glykol men är inte helt säker på om det är rätt..
ungefär samma sak som att man kan inte tanka 95oktanig bensin från statoil och sen från jet eller shell.. så mitt tips, är
sluta oroa dig

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
mange_240
15 november 2010 · 1 562 Inlägg

lossa nedre kylarslang så släpper du lättast ut vattnet

zkiddz
15 november 2010 · 37 Inlägg

Okej men crille, men jag fick höra att blandning av etylenglykol och propylenglykol kan ge en seg smörja, så därför frågar jag IGEN vart avtappningspluggen som dom nämner i Haynes ska sitta på motroblocket är någonstans..

Jag är inte det minsta orolig att bilen ska explodera, men är det så jävla svårt att få ett vettigt svar om man vill göra något rätt?
Håll dig till Topic eller vänligen skriv på någon annan tråd.


Mange_240 ja men alltså jag har hittat den avtappningspluggen på kylaren så där gick ju allt smidigt, men det e ju 3-4Liter kvar någonstans och hittar inte pluggen på motorblocket smile

mange_240
15 november 2010 · 1 562 Inlägg

de är mycket vettigt å ha rätt glykol i bilen oxå blandar du kan du få kemiska reaktioner som äter upp packningar.  men är de verkligen ngt kvar när du lossat en kylarslang?

zkiddz
15 november 2010 · 37 Inlägg

i teorin borde det väl inte finnas något kvar i kylaren eftersom avtappningspluggen sitter längst ner på kylaren, och det var ingen vätska kvar i termostathuset eller i slangen där luftningsnippeln satt.
Men fick som sagt bara ut 3-4 L, så någonstans lurar ju 3-4L eller om det har blivit stopp någonstans och det inte kan fyllas mer än så det vet jag inte?

Crille88
15 november 2010 · 1 353 Inlägg

har aldrig hört att de finns nån avtappningsplugg på blocket, bara på kylaren. eller så lossar man nedersta slangen.
annars får du kika i en haynes bok, om där finns en plugg finns där även en bild smile
lycka till!

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
zkiddz
16 november 2010 · 37 Inlägg

Okej men Crille det verkar uppenbart  att du inte läser det jag skriver, jag skrev att dom nämner en avtappningsplugg i HAYNES och det är precis den jag INTE hittar..... eftersom dom inte har bild..

I haynes står det "När kylvätskflödet avtar, flytta behållaren till avtappningspluggen på motorblockets bakre del"

Och när man då inte är en extremt bilkunnig person så vill man inte dra av saker man inte är hundra på att det är rätt..

Därför vände jag mig till er på forumet. För jag hoppas att någon har bytt på en S40 2.0T innan.

Crille88
16 november 2010 · 1 353 Inlägg

jodu ja läser exakt vad du skriver. och om där nu står att de ska finnas på blocktes bakre del så kika där, den måste juh gå att upptäcka.
hittade en annan tråd du skapat om detta..
laddade du ner vadis?
för isåfall så kan du finna de flesta sprängskisser, så där ibland allt borde du kunna hitta nån som visar vart denna pluggen sitter..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
zkiddz
16 november 2010 · 37 Inlägg

Även där står det "When draining the coolant from the engine, slacken off the plug at the rear of the engine. Close the plug after draining."


Men fortfarande ingen illustration om VART den sitter och hur den ser ut,

För många kanske det är en självklarhet att kunna hitta rätt saker bara genom att titta på det, men eftersom jag inte är en van bilfixare så vill jag hellre säkerhetsställa vilken det är, då jag använder bilen dagligen. och inte kan ha den stående ifall jag klantar mig.

Crille88
16 november 2010 · 1 353 Inlägg

mjo, finns väl egentligen bara en som skruvat mycket med dom motorerna, och de är "torpis" skicka pm eller hoppas på att han ser denna tråden o kan ge dig en beskrivning på vart den sitter..

heh jo vissa grejor, men ja lovar dig att vi är många just nu som kliar sig i huvudet.. tongue

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
zkiddz
16 november 2010 · 37 Inlägg

Jag har skickat ett PM till torpis så vi får se om han svarar smile

Vill ju byta så fort jag får chansen.

torpis Forummoderator
16 november 2010 · 10 572 Inlägg

zkiddz skrev:
Jag har skickat ett PM till torpis så vi får se om han svarar smile

Vill ju byta så fort jag får chansen.

kylarslangen är nedersta punkten och där jag brukar tappa ur kylvätskan, på blocket sitter ingen avtappning men väl på ett rör som kommer ut ur blocket, vill minnas det är där vattnet går ner till olje-värmeväxlaren.  höger sida i färdriktningen. en bit upp.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
zkiddz
16 november 2010 · 37 Inlägg

Varför Envisas både VADIS och HAYNES med att det sitter en avtappningsplugg PÅ blocket?
Okej, jag får försöka kolla upp detta så fort jag kan få chansen att hissa bilen.

men ska det verkligen finnas ca 3 L kvar i systemet trots jag tappade från den kranen på högersida av kylaren?

Och vart lossar jag slangen någonstans?

torpis Forummoderator
16 november 2010 · 10 572 Inlägg

zkiddz skrev:
Och vart lossar jag slangen någonstans?

nere till vänster. hur mycket som blir kvar vet jag inte exakt, men jag tror inte det är 3liter, max en halvliter skulle jag gissa.

Sen vet i tusan hur noga det är med glykoler av olika sorter, men det är bara baserat på min lilla tro.  menar, klart som tusan glykoltillverkarna vill att man skall byta ut allt till just deras produkt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
zkiddz
16 november 2010 · 37 Inlägg

Ne jag vet ju tyvärr ännu mindre än er.

Jag kan ju bara gå efter vad "experter" säger, men jag vill ju inte att systemet slaggar igen..

Medans jag ändå har dig på tråden..  att Spola systemet, så står det i haynes att jag ska koppla ur alla slangar..
Kan jag inte bara dra i rent vatten och bara lossna längst ner?

Vill lossa så lite som möjligt så jag inte tabbar mig=)

torpis Forummoderator
17 november 2010 · 10 572 Inlägg

zkiddz skrev:
Ne jag vet ju tyvärr ännu mindre än er.

Jag kan ju bara gå efter vad "experter" säger, men jag vill ju inte att systemet slaggar igen..

Medans jag ändå har dig på tråden..  att Spola systemet, så står det i haynes att jag ska koppla ur alla slangar..
Kan jag inte bara dra i rent vatten och bara lossna längst ner?

Vill lossa så lite som möjligt så jag inte tabbar mig=)

Du får klura ut åt vilket håll vattnet snurrar och spola baklänges, annars kan ju skit som är för stor att passera genom kylaren ligga kvar och blockera. Haynes brukar ha ganska bra koll, dock hade nog inte jag lossat allt på en gång, då får du ju spola del för del så att säga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang