Saab 9000 2.3 tändnings fel ?

ludwiglionell
24 oktober 2010 · 588 Inlägg

hejsan allihopa, jag har ju saaben som det är lite krångel med, när man gasar mycket och hastigt så hugger den till, men om man gasar mjukt och försiktigt funkar det prima, jag har bytt spridare (386) samt nya tändstift NKG R, vad kan vara fel? Mvh ludwig

ludwiglionell
25 oktober 2010 · 588 Inlägg

oj förlåt jag mena ngk bcpr7es11 jag tog in ett och kollade på dom och så stog det på dom, men behövs det någon speciell tändkasset eftersom det ligger runt 250 hästar i den, eller funkar det att köpa en bättre beggad?

HenkeTIC
25 oktober 2010 · 888 Inlägg

Så länge tändkassetten är RÖD så kan du ta från vilken saab som helst.

Gizmojohan
25 oktober 2010 · 3 295 Inlägg

varför har du bytt spridare?

jonTe
26 oktober 2010 · 5 710 Inlägg

Är det en turbo eller en insprutare?
Nu tror jag att det är en turbo med tanke på hästkraftsiffran....isf har du laddtrycksmätare och kan se på denna vid vilket tryck detta sker?


orka lägga 2500 på en ny

Eller orka lägg 1000 spänn på en begagnad som sedan inte funkar?
Det luriga med kasetterna är att de är rätt hi-tech.
En kasett kan gå sönder på många sätt men ändå fungera bra i rätt bil.
T.ex har jag vart med om kasetter som  inte "tål laddtryck" bla i min egen bil.
Över 1 bar slocknade någon burk och den började misstända....dock gick den jätterbra <1.0bar.
Denna körde jag sedan i en insprutare iaf i ett år utan problem.

Så man skall vara lite försiktig med beggade kasetter. Säg att försäljaren haft den i sin 2.3i och tycker att den fungerar kanon., lägger ut den på försäljning och den hamnar i en en turbo där den inte tål laddtryck.
Den som köpt kasetten kommer hävda att den inte fungerar medans försäljaren kommer hävda att den minsann fungerar jättrebra och att det är fel på köparens bil.....

MVH Jonas
..............
ludwiglionell
26 oktober 2010 · 588 Inlägg

det är ny bytt turbo men jag har fått tag på en tändkasset som är nästan ny och kommer från en 2.3 T för 300 kr som skickas någon gång under veckan, nej jag har ingen laddtrycks mätare men om inte denna kasset fungerar så inskaffar jag en.

Senast redigerat av Hamster (26 oktober 2010)

ludwiglionell
26 oktober 2010 · 588 Inlägg

deala med honom och fick tändkasset och sänknings fjädrar, för 600

ludwiglionell
18 november 2010 · 588 Inlägg

tjena igen, nu har klurat och klurat men det är övre motorfästet som är helt sönder rakt igenom undra på att man kan stå och rubba hela motorn:D för det funkar fiint på ettan sen 2 hackar som bara den och 3 mindre och mindre på 4 5, så om någon som har detta problem med sin egen saab så kolla bussningarna i övre motorfästet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang