Volvo 850 2.0T -95, Motorn hackar till/dör

Marlboroman
9 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Campar skrev:
okej en liten update med nya symtom

Och nu stannar endast bilen när den är riktigt varm alltså efter ungefär 2 mils körning och när den väl stannar är det tändningen som fattas.

Huvudreläet kanske iom dessa symptom fortfarande finns kvar? Det sitetr ju över kylaren och kan ge konstiga fenomen när man komemr upp lite i temp.

EDIT: Provat med annan lmm?

Senast redigerat av Marlboroman (9 oktober 2010)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Campar Elektriker
9 oktober 2010 · 160 Inlägg

Marlboroman skrev:

Campar skrev:
okej en liten update med nya symtom

Och nu stannar endast bilen när den är riktigt varm alltså efter ungefär 2 mils körning och när den väl stannar är det tändningen som fattas.

Huvudreläet kanske iom dessa symptom fortfarande finns kvar? Det sitetr ju över kylaren och kan ge konstiga fenomen när man komemr upp lite i temp.

EDIT: Provat med annan lmm?

Menar du reläet som styr fläkten?

Har prövat att koppla bort lmm men det gjorde ingen skillnad. Och bilen stannar i princip hela tiden nu. Ibland går den igång direkt och ibland får man vänta en stund sen går den ett par meter till. Och sen ibland går den klockrent.

Mjau säger kissen
BMW 530D (2008)
Marlboroman
9 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Campar skrev:
Menar du reläet som styr fläkten?

Nej. Jag menar reläet som ger hela styrsystemet ström. Det som sitter bredvid reläet till fläkten.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Campar Elektriker
9 oktober 2010 · 160 Inlägg

Okej. Testar att byta det ikväll om det är samma relä på en GLT smile Hoppas detta hjälper.

Mjau säger kissen
BMW 530D (2008)
Ford91
9 oktober 2010 · 74 Inlägg

men om det inte är någon skillnad med eller utan lmm inkopplad så kan det ju vara den som är kass, har du provat att byta till en som du vet fungerar?

Marlboroman
9 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Campar skrev:
Har prövat att koppla bort lmm men det gjorde ingen skillnad. Och bilen stannar i princip hela tiden nu. Ibland går den igång direkt och ibland får man vänta en stund sen går den ett par meter till. Och sen ibland går den klockrent.

Lägger den av hela ttiden även med lmm urkopplad så bör man kunna utesluta den. Den ska ju gå ändå, även om den kan gå lite risigt. Men den ska juinte lägga av hela tiden.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Ford91
9 oktober 2010 · 74 Inlägg

vet inte hur det är med den motorn men vet flera bilar där man kopplat ur lmm och bilen går som en håsa i några sekunder sen dör den.

Marlboroman
9 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Ford91 skrev:
vet inte hur det är med den motorn men vet flera bilar där man kopplat ur lmm och bilen går som en håsa i några sekunder sen dör den.

Dessa ska funka ändå utan bekymmer. Körde min en hel sommar utan lmm.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Ford91
9 oktober 2010 · 74 Inlägg

okej ja då kan man ju utesluta de

Campar Elektriker
9 oktober 2010 · 160 Inlägg

Så nu var reläet byt. ingen skillnad

Mjau säger kissen
BMW 530D (2008)
Campar Elektriker
9 oktober 2010 · 160 Inlägg

Bilen hackar eller dör alltid när jag kör på ojämn väg. Dålig jord någonstans, men var?

Sen en liten fråga till, Har kombiinstrumentet något med motorns styrsystem att göra? För när bilen dör går varvräknaren i botten = 0 Rpm. Instrumentet är nämligen lite halvknasigt då man får slå till det ibland för att tempmätaren ska flytta sig x)

Senast redigerat av Campar (9 oktober 2010)

Mjau säger kissen
BMW 530D (2008)
Marlboroman
9 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Instrumemntet har inget med styrningen att göra. Styrboxen skickar dem flesat signaler till huset som det behöver för att visa rätt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Campar Elektriker
9 oktober 2010 · 160 Inlägg

Okej. Men var får styrboxen sin varvtalssignal ifrån?

Ska kolla Över alla kontakter i morgon och även alla jordflätor. Hoppas jag hittar något annars får jag väl lämna in den till volvo för felsökning..

Mjau säger kissen
BMW 530D (2008)
Marlboroman
9 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Styrboxen tar varvtalssignal från givaren som läser på svänghjulet

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Campar Elektriker
13 oktober 2010 · 160 Inlägg

Så nu har jag nog hittat felet! smile I bilen satt där ett eftermonterat glass kross larm och detta var kopplat över säkring nummer 1. När detta larm "utlöser" så bryter den strömmen till styrboxen. Nästa alla trådar till detta larm var ihop tvinnade med eltejp :S Rev väck rubbet och nu verkar bilen fungera som den ska smile

Tack för all hjälp!

Mjau säger kissen
BMW 530D (2008)
perzy Snål gnällspik
20 november 2010 · 402 Inlägg

Campar skrev:
Så nu har jag nog hittat felet! smile I bilen satt där ett eftermonterat glass kross larm och detta var kopplat över säkring nummer 1. När detta larm "utlöser" så bryter den strömmen till styrboxen. Nästa alla trådar till detta larm var ihop tvinnade med eltejp :S Rev väck rubbet och nu verkar bilen fungera som den ska smile

Tack för all hjälp!

Starkt jobbat, själv skulle jag nog gett upp :-)

Volvo S80 2,9.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang