Jag blir tokig nu på allt vad drivaxel heter :$

Niklas1983
21 november 2010 · 147 Inlägg

mad Har en SAAB 9000 2,0 i16 CD -90
Och är i behov av att byta drivaxeln men jag har fått så många olika svar på mitt problem så nu testar jag här istället neutral

Vilka modellers drivaxlar kan jag använda?
Måste jag ha en drivaxel från samma modell, motortyp, växellåda och årsmodell?
Är det lättare att bara byta drivknuten då det är den som det är fel på?
Utan att plocka isär något kan jag få reda på om jag har ABS eller inte (vet att man kan styra och så när man bromsar vilket jag kan men jag har ingen ABS lampa på instrumenten så därför blev jag fundersam)?

Hjälp mig snälla!!!
Jag är ingen n00b mekaniker det är bara det att detta är min första SAAB 9000

Volvo 740 GL "Shine" (1988)
Volvo 850 GLT 2,5 SE "Silenzia" (1995)
Alex-s Bakhjulskrafs
21 november 2010 · 1 479 Inlägg

det sitter en givare bakom bromsskivan med en sladd till om du har abs, samt att drivaxlen nere vid navet är kransad. du behöver endast byta drivknuten och det är lätt att dela på grejorna. du behöver drivknut ifrån en 2,0 utan turbo som är äldre än -92, då alla dom har samma. växellåda har alla med 2,0 utan turbo samma. men du måste ta reda på vilken av drivknutarna det är fel på, yttre eller inre.

absolut enklast är att gå till skroten och dra ur en hel drivaxel med knutar ifrån en likadan som din. drivknutar är dyra så in i helvete! på skroten kostar hela axeln med allt bara nån hundring max.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Niklas1983
21 november 2010 · 147 Inlägg

mk2_power skrev:
det sitter en givare bakom bromsskivan med en sladd till om du har abs, samt att drivaxlen nere vid navet är kransad. du behöver endast byta drivknuten och det är lätt att dela på grejorna. du behöver drivknut ifrån en 2,0 utan turbo som är äldre än -92, då alla dom har samma. växellåda har alla med 2,0 utan turbo samma. men du måste ta reda på vilken av drivknutarna det är fel på, yttre eller inre.

absolut enklast är att gå till skroten och dra ur en hel drivaxel med knutar ifrån en likadan som din. drivknutar är dyra så in i helvete! på skroten kostar hela axeln med allt bara nån hundring max.

Okej tack så mycket ska kolla genast med skrotarna runt i trakterna om dom har en drivaxel som passar.

Volvo 740 GL "Shine" (1988)
Volvo 850 GLT 2,5 SE "Silenzia" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang