Taxiuppkörning!

chastro
10 november 2007 · 5 Inlägg

Finns det någon här som gjort en uppkörning för taxi och som kan förklara för mig hur det går till?roll
Är det som för b-kort eller är det som jag hörde av en bekant att man får ett köruppdrag och att man skall läsa kartbok osv??
Jag bor i ett litet kustsamhälle på västkusten och skall köra upp i Vänersborg.
Tacksam om nån runt omkring här har svar att ge mig då jag förstått att uppkörning i stockholm inte är samma sak??

Mvh Nettan (chastros fru)
cool

Senast redigerat av chastro (10 november 2007)

Miklen
10 november 2007 ·

Va ? kartbok herregud d e 2000 talet nu.. GPS heter d smile Har för övrigt ingen aning men ja kan tänka mig att dom kanske kan va lite hårdare på ecodriving å lite hårdare på hur man t.ex tar kurvor utan att alla flyger omkring i bilen.. Bara en tanke smile

chastro
12 november 2007 · 5 Inlägg

jo det är helt otroligt! trots att det är gps i så gott som alla taxibilar efter vad jag hört så envisas dom med på vägverket att man skall kunna kartläsning. 1 modul av teoriprovet bestog ju av kartläsning.. rätt löjligt kan jag tycka..skulle väl kanske vara bra om gps:en pajar då kanske :-)

TLO
12 november 2007 · 1 062 Inlägg

Börja i Stockholm, där verkar det inte finnas några krav alls på en Taxiförare......

"You Go, we go!"
Asene
12 november 2007 · 60 Inlägg

jag tog kortet för 2 v sedan. det är inte som en vanlig B uppkörning. läraren förklarade det på ett bra sätt. på en vanlig uppkörning ska man köra ok, på en taxi upppkörning ska man köra mycket bra å även hitta lite bättre..  läraren kan säga tex kör till arlanda, men efter 5 minuter så ändrar hon säg å säger att hon glömt passet å måste åka hem igen osv. Blev faktiskt förvånad hur många prov det va för att ta taxi kortet. 5 prov + ett på taxi bolaget, å alla e svårare än vanliga B provet.

Volvo v70 (2000)
chastro
15 november 2007 · 5 Inlägg

Asene skrev:
jag tog kortet för 2 v sedan. det är inte som en vanlig B uppkörning. läraren förklarade det på ett bra sätt. på en vanlig uppkörning ska man köra ok, på en taxi upppkörning ska man köra mycket bra å även hitta lite bättre..  läraren kan säga tex kör till arlanda, men efter 5 minuter så ändrar hon säg å säger att hon glömt passet å måste åka hem igen osv. Blev faktiskt förvånad hur många prov det va för att ta taxi kortet. 5 prov + ett på taxi bolaget, å alla e svårare än vanliga B provet.

Usch nu blev jag skitnervös...:-(
Fanns det gps i bilen du körde upp i då?
Jag vet ju inte hur en gps funkar ju!
Jag vet knappt hur man växlar en manuell bil längre, för det var ju ett krav att bilen man körde upp i hade manuell låda :-(
Jag har kört automat i ca 5 år nu... har dessutom rattväxel o fothandbroms på chevan så när jag kör volvon (oxå automat) så sitter jag där o stampar i golvet med vänsterfoten och försöker hitta rattväxeln när jag skall parkera...*S*
Har dom överseende med sånt tro...höhö.
Jag skall dessutom köra upp i rusningstrafik...

Asene
15 november 2007 · 60 Inlägg

nej ingen gps.. man måste kunna hitta utan gps då den ibland ballar ur smile man måste köra upp med manuell.  ska du köra upp i sthlm??? annars e de väl inge svårt, bara köra på som vanligt smile körde själv upp i södertälje mitt på dagen, men då jag e van å köra i sthlm så va de inga problem. du ska även kunna de där med barnstol/säkerhet mm..

Volvo v70 (2000)
chastro
11 december 2007 · 5 Inlägg

TJOOHOOO!!!
Jag klarade det!!!
Tuffare än en vanlig b-körning dock...

bmx
11 december 2007 · 7 100 Inlägg

chastro skrev:
TJOOHOOO!!!
Jag klarade det!!!
Tuffare än en vanlig b-körning dock...

grattis smile

är själv sugen på de ja med tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Brådhis * Voff voff *
11 december 2007 · 10 290 Inlägg

Grattis! :-)

Beskriv gärna lite mer ingående hur själva uppkörningen gick till!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
11 december 2007 · 7 295 Inlägg

va,, ska man köra upp nu??? det gjorde inte jag när jag tog det,,, iof var det 2000,, när började de med det????

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
ellert BECE
25 november 2010 · 147 Inlägg

Måste ju starta upp denna tråd igen, då jag själv har uppkörning på fredag nästa vecka. Någon som gjort den som kan förklara lite mer? Måste man montera en barnstol??? yikes Äger liksom ingen så att jag kan träna.. mad

Ingen minns en fegis.
Volkswagen Passat 1.9 Tdi "Britt-Marie" (1998)
Muttley
25 november 2010 ·

ellert skrev:
Måste ju starta upp denna tråd igen, då jag själv har uppkörning på fredag nästa vecka. Någon som gjort den som kan förklara lite mer? Måste man montera en barnstol??? yikes Äger liksom ingen så att jag kan träna.. mad

Jag körde upp förra året.

Men nej du ska inte montera barnstol. Men du ska kunna svara på frågor om det. Om han frågar dig om vilka åldrar och så.
Uppkörningen för mig var mycket lättare än för B.
Han kan be dig kolla mönsterdjup lampor och sådant.
Du ska köra mjukt, försöka undvika hålor. Bromsa i god tid men bestämt. Planera din körning.  Kör du ryckigt och inte har koll på trafiken så klarar du inte det.
Och mesa inte med hastigheterna utan du ska upp till utsatt hastighet bekvämt. Förutsatt att underlaget är bra.
Om han ber dig köra till tex stationen så ska du bete dig som att han är kunden. Dock kör du INTE in på bussfickor eller taxifickor, utan du är en vanlig bilist. Men du ska ställa dig så han kommer ut på rätt sida typ.
Hittar du inte ska de hjälpa dig, de finns inga krav på att du ska kunna adresser.  Jag kunde inte en enda gata i staden jag körde upp.

Muttley
25 november 2010 ·

tobdru_87 skrev:
Jag gjorde körningen i Gällivare för snart 2 år sen. Jag startade från Vägverket och uppkörningskillen som satt bredvid mig sa att jag skulle till tågstationen och "plocka upp en kund", så jag åkte dit och stannade på Taxiparkeringen. "Kunden" skulle nu till flygplatsen så jag började köra dit, men jag hann bara en bit så sa uppkörningskillen att vi var tvungen att hämta "kundens" plånbok på Vägverket så jag vände på lämpligt ställe och åkte tillbaka. Då var det klart. Det tog ca. 10-15 min.

Måste påpeka en sak. Som vanlig bilist ska de INTE in i taxiparkeringar. Då man ej är taxi. Då måste man vara rätt säker på att de är tillåtet för privata bilar att få stanna för på och avstigning. Men finnes de endast för taxi så blir man kuggad för att köra in om de ska gå rätt till.

Muttley
25 november 2010 ·

tobdru_87 skrev:

tkd_rille skrev:

tobdru_87 skrev:
Jag gjorde körningen i Gällivare för snart 2 år sen. Jag startade från Vägverket och uppkörningskillen som satt bredvid mig sa att jag skulle till tågstationen och "plocka upp en kund", så jag åkte dit och stannade på Taxiparkeringen. "Kunden" skulle nu till flygplatsen så jag började köra dit, men jag hann bara en bit så sa uppkörningskillen att vi var tvungen att hämta "kundens" plånbok på Vägverket så jag vände på lämpligt ställe och åkte tillbaka. Då var det klart. Det tog ca. 10-15 min.

Måste påpeka en sak. Som vanlig bilist ska de INTE in i taxiparkeringar. Då man ej är taxi. Då måste man vara rätt säker på att de är tillåtet för privata bilar att få stanna för på och avstigning. Men finnes de endast för taxi så blir man kuggad för att köra in om de ska gå rätt till.

Självklart var det även för av- och påstigning, men bra att du påpekade det wink

Menade de smile. de är extremt viktigt så han inte tabbar sig och kör in på en lång taxificka och får massa arga taxisluskar på sig och blir kuggad wink.

ellert BECE
25 november 2010 · 147 Inlägg

Tack för svaren! Så man får alltså absolut inte stanna i en bussficka eller taxificka ?
Är det vanligt att man får fickparkera på uppkörningen? Har nämligen min körning 8.15 då det kommer vara som mest trafik typ.. hmm

Ingen minns en fegis.
Volkswagen Passat 1.9 Tdi "Britt-Marie" (1998)
Muttley
25 november 2010 ·

ellert skrev:
Tack för svaren! Så man får alltså absolut inte stanna i en bussficka eller taxificka ?
Är det vanligt att man får fickparkera på uppkörningen? Har nämligen min körning 8.15 då det kommer vara som mest trafik typ.. hmm

Nej finns de en skylt som säger parkering och stanna förbjudet så får du inte ställa dig där. Men annars får du för av och påstigning. Du ska köra precis som när du kör själv, men bara tänka på att de ska vara bekvämt.
Fickparkera vettifan tror inte det faktiskt. Jag gjorde inte det. Men de ska du ju klara lätt om du ska bli taxiförare smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang