Kavli
Motborgare
28 november 2010
· 1 099 Inlägg
joker_fly skrev:
Tack
Bilen står mellan måndag och torsdag varje vecka ? kommer detta att generera problem ?
Nej, det tror jag inte skall vara nåt problem, så länge du kör någon timme med den resten av veckan.
joker_fly skrev:
Om man fixar ett relä så att när motorn går (laddström erhålls) så är båda batterina i kopplade och när den bryts (motor avstängd) så skiljs batterierna åt fast man manuellt kan koppla ihop dom med typ en brytare som slår till reläet manuellt ? (för Winchen)
Jag tror det skapar fler problem än det löser. Med säkerhetsmarginalerna, så blir det en fet kontaktor som måste underhållas.
joker_fly skrev:
Skulle detta lösa problemet med pumpandet av ström ?
Ja, fast om du laddar batteribanken en gång i veckan, så kommer självurladdningen vara marginell.
Det enda relä jag skulle satt dit är ett relä mellan startbatteri och winchbatterierna.
joker_fly skrev:
Behöver inte skilja batterierna åt under drift och igentligen inte då bilen är avstängde heller, då ingen förbrukning kommer att ske (förutom vid motor haveri och skiten måste ur geggan)
I och med att du är rädd för självurladdning, så är det just därför du skall skilja på start och förbrukningsbanken. Ditt startbatteri är garanterat inte av samma typ, kapacitet och laddningsgrad som förbrukningsbanken. Därför är det stor chans för att du får mycket självurladdning mellan start och winchbatterierna (förbrukningsbanken). Det förenklar också kabeldragningen, då du kan begränsa kabeldimensionen till max laddström från generatorn och sen köra grova kablar mellan winch och winchbatterierna. (Blir ju rätt grova grejer med 230A generator ändå. 35-kvadrat koppar minimum)
-- K