Dubbla batterier

joker_fly
26 november 2010 · 10 Inlägg

Tjena

Jag har använt sök funktionen !

Nu till min fundering

Jag ska sätta winsh på min bil och vill kunna köra denna även om bilen är avstängd

Så dubbla batterier blir ett måste

Winshen  ska dra 480 amp vid full last så jag tänkte köra med 2 st 200 amp batterier då detta borde räcka för minst 10min nöddrift

Men hur ska jag koppla dem ? kan jag bara köra en kabel imellan och se nöjd ut ? + till + och - till - ?

Har hört att batterien kan ta skada om man inte skiljer dem åt med dyr laddutrustning

Batterierna kommer vara köpta samtidigt och vara av samma märke och typ

Vill att generatorn ska ladda båda batterierna samtidigt och jag ska förbruka båda batterierna samtidigt

Mvh Jokern

Kavli Motborgare
26 november 2010 · 1 099 Inlägg

Så länge batterierna är lika och lika gamla, så brukar det fungera skapligt att parallellkoppla dem.
Det finns bilar där detta är standard. Tillexempel Mitsubishi L300 2.5D. Där sitter det två parallellkopplade batterier under förarsätet.

Att parallellkoppla olika batterier kan medföra att de börjar pumpa ström mellan varandra, vilket medför en hög grad av självurladdning. Tänker du låta bilen stå oanvänd mer än nån vecka, så koppla gärna isär batterierna.

Tänker du använda winchen mycket, så tänk även på att dina batterier behöver mycket laddström. Kanske behöver du uppgradera laddsystemet också.

Sen hade jag nog satt en avskiljare mellan winch-batterierna och startbatteriet, så att du inte laddar ur
startbatteriet vid winchningen. Det kan vara en manuell brytare, eller ett relä som aktiveras när strömmen till startbatteriet från generatorn har fallit till en viss nivå.

-- K

Senast redigerat av Kavli (26 november 2010)

joker_fly
26 november 2010 · 10 Inlägg

Tack

Bilen står mellan måndag och torsdag varje vecka ? kommer detta att generera problem ?

Om man fixar ett relä så att när motorn går (laddström erhålls) så är båda batterina i kopplade och när den bryts (motor avstängd) så skiljs batterierna åt fast man manuellt kan koppla ihop dom med typ en brytare som slår till reläet manuellt ? (för Winchen)

Skulle detta lösa problemet med pumpandet av ström ?

Behöver inte skilja batterierna åt under drift och igentligen inte då bilen är avstängde heller, då ingen förbrukning kommer att ske (förutom vid motor haveri och skiten måste ur geggan)

Generatorn kommer bytas till en 230amp

Kavli Motborgare
28 november 2010 · 1 099 Inlägg

joker_fly skrev:
Tack

Bilen står mellan måndag och torsdag varje vecka ? kommer detta att generera problem ?

Nej, det tror jag inte skall vara nåt problem, så länge du kör någon timme med den resten av veckan.

joker_fly skrev:
Om man fixar ett relä så att när motorn går (laddström erhålls) så är båda batterina i kopplade och när den bryts (motor avstängd) så skiljs batterierna åt fast man manuellt kan koppla ihop dom med typ en brytare som slår till reläet manuellt ? (för Winchen)

Jag tror det skapar fler problem än det löser. Med säkerhetsmarginalerna, så blir det en fet kontaktor som måste underhållas.

joker_fly skrev:
Skulle detta lösa problemet med pumpandet av ström ?

Ja, fast om du laddar batteribanken en gång i veckan, så kommer självurladdningen vara marginell.
Det enda relä jag skulle satt dit är ett relä mellan startbatteri och winchbatterierna.

joker_fly skrev:
Behöver inte skilja batterierna åt under drift och igentligen inte då bilen är avstängde heller, då ingen förbrukning kommer att ske (förutom vid motor haveri och skiten måste ur geggan)

I och med att du är rädd för självurladdning, så är det just därför du skall skilja på start och förbrukningsbanken. Ditt startbatteri är garanterat inte av samma typ, kapacitet och laddningsgrad som förbrukningsbanken. Därför är det stor chans för att du får mycket självurladdning mellan start och winchbatterierna (förbrukningsbanken). Det förenklar också kabeldragningen, då du kan begränsa kabeldimensionen till max laddström från generatorn och sen köra grova kablar mellan winch och winchbatterierna. (Blir ju rätt grova grejer med 230A generator ändå. 35-kvadrat koppar minimum)

-- K

joker_fly
30 november 2010 · 10 Inlägg

Kanon !

Vilket svar helt perfekt

Vill bara tilläga att även start batteri blir samma som winsh batteri (220a start batteri)
Jag har ju plats så smile
Då borde jag väll kunna paralella batterierna ? om själv urladdningen ändå är marginell spelar ju den ingen roll + att ALLA batterier i systemet kommer vara identiska (2st 220amp 12v)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang