b21et svårstartad ibland och går bra tills man gasar fullt

Topper Gillar stora förgasare
10 augusti 2008 · 342 Inlägg

Det låter som den får för lite om den smäller.
De mekansika spruten är bra när man kan de, de är ganska enkla.
Det du skall göra är att kolla styrtrycket. Det är där du  ställer bränslemängden till motorn.
Det är den lilla "dosan" som sitter bredvid mek. bräsnlepumpen.
På en trimmad sugmotor skall man ligga kring 2-2.5. Det är där många gör fel genom att mecka rundor med andra tryck. Denna fungerar så att ju lägre tryck du har ju mer bränsle får motorn. Det den gör är att lyftarmen får lättare att lyfta vid lägre tryck. Ibland går den sönder och lägger sig på ett tryck kring 4 då blir motorn väldigt svårstartad nästan så att den enbart startar med kallstartsventilen + att den går snålt vilket gör att den skjuter

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Wolle
10 augusti 2008 · 141 Inlägg

Topper skrev:
Det låter som den får för lite om den smäller.
De mekansika spruten är bra när man kan de, de är ganska enkla.
Det du skall göra är att kolla styrtrycket. Det är där du  ställer bränslemängden till motorn.
Det är den lilla "dosan" som sitter bredvid mek. bräsnlepumpen.
På en trimmad sugmotor skall man ligga kring 2-2.5. Det är där många gör fel genom att mecka rundor med andra tryck. Denna fungerar så att ju lägre tryck du har ju mer bränsle får motorn. Det den gör är att lyftarmen får lättare att lyfta vid lägre tryck. Ibland går den sönder och lägger sig på ett tryck kring 4 då blir motorn väldigt svårstartad nästan så att den enbart startar med kallstartsventilen + att den går snålt vilket gör att den skjuter

MVH

ja har redan bytt styrtrycks ventilen 2 gånger och den får nog för mycke för de e svarta måln och de blir de nog inte  om de e för lite soppan antänder i grenröret hmm

Volvo 765 turbo "16v turbo" (1989)
Wolle
10 augusti 2008 · 141 Inlägg

Topper skrev:
Det låter som den får för lite om den smäller.
De mekansika spruten är bra när man kan de, de är ganska enkla.
Det du skall göra är att kolla styrtrycket. Det är där du  ställer bränslemängden till motorn.
Det är den lilla "dosan" som sitter bredvid mek. bräsnlepumpen.
På en trimmad sugmotor skall man ligga kring 2-2.5. Det är där många gör fel genom att mecka rundor med andra tryck. Denna fungerar så att ju lägre tryck du har ju mer bränsle får motorn. Det den gör är att lyftarmen får lättare att lyfta vid lägre tryck. Ibland går den sönder och lägger sig på ett tryck kring 4 då blir motorn väldigt svårstartad nästan så att den enbart startar med kallstartsventilen + att den går snålt vilket gör att den skjuter

MVH

tack föresten ja ska kolla me en bränsle trycks manometer nån dag men ja tror inte de e de som e felet iaf men kolla och utesluta e aldrig fel tongue

Volvo 765 turbo "16v turbo" (1989)
Topper Gillar stora förgasare
10 augusti 2008 · 342 Inlägg

Jag hade en motor en gång som typ bara gick på kallstarten, den betedde sig lite som din gör.

Står styrtrycket rätt inställt behöver man inte kallstarten heller. Koppla bort kallstarten och se om den startar då.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Wolle
11 augusti 2008 · 141 Inlägg

Topper skrev:
Jag hade en motor en gång som typ bara gick på kallstarten, den betedde sig lite som din gör.

Står styrtrycket rätt inställt behöver man inte kallstarten heller. Koppla bort kallstarten och se om den startar då.

den e inte inkopplad och har inte vart de på ett tag :S

Volvo 765 turbo "16v turbo" (1989)
Wolle
11 augusti 2008 · 141 Inlägg

juste den dra bajs mycke soppa hmm

Volvo 765 turbo "16v turbo" (1989)
Topper Gillar stora förgasare
11 augusti 2008 · 342 Inlägg

Den drar mycket soppa? Den skall typ bara gå när du startar den inget mer. Går den mer så kolla kablaget för då kanske det är sönder ärgat.
Men jag är lite trött känner jag, enklast att kolla blandningen är ju att kolla stiften. Vilken färg har de?

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Wolle
11 augusti 2008 · 141 Inlägg

Topper skrev:
Den drar mycket soppa? Den skall typ bara gå när du startar den inget mer. Går den mer så kolla kablaget för då kanske det är sönder ärgat.
Men jag är lite trött känner jag, enklast att kolla blandningen är ju att kolla stiften. Vilken färg har de?

MVH

dom e svarta och kallstarten e inte inkopplad och har inte vart de och den läcker inte heller igenom :S

Volvo 765 turbo "16v turbo" (1989)
Wolle
12 augusti 2008 · 141 Inlägg

känns snart som de blir att lämna in den på volvo hmm hittar inget fel men för säkerhets skull ska ja kolla soppa pumparna! jag vet att dom går men inte om dom e friska hmm men ja tror ändå de e något fel på tändningen för stiften e svarta och de skuter asså en meter långa eld lågor :S

Volvo 765 turbo "16v turbo" (1989)
Wolle
12 augusti 2008 · 141 Inlägg

ingen som vet vad de kan va för fel?

Volvo 765 turbo "16v turbo" (1989)
Wolle
13 augusti 2008 · 141 Inlägg

ja ska förklara lite djupare. de e så att ibland när den e kall så hoppar den igång och man får pumpa gas för att den ska fortsätta leva!

och går jätte bra så länge man inte laddar på så den laddar tryck! utan kör man sugmotor funkar den perfekt men drar rätt mycke soppa typ 35mil på 55liter hmm

och så fort man gasar så den laddar tryck så spottar den typ flera en meters lågor och stora svarta måln!
så ja tvivlar på att pumpar och filter och dyligt e fel utan känns som de e knaz me tändning!

men tändningen står 15 grader och ja har bytt boxer till tändningen.

och styrtrycks ventilen e bytt och genom gången så alla membran e hela.

vad kan de mer va?? alltså ett k-jet och ja har kollat efter läckor men hittar ingenting! sad

Volvo 765 turbo "16v turbo" (1989)
nelle
24 september 2008 · 72 Inlägg

inte för att jag vet om de hjälper.. kan låta knäpp nu men va faan.. har du gjort en ventiljustering? sitter kamremmen rätt?

BBAD Utbildad hobbymekare
24 september 2008 · 1 125 Inlägg

kolla så inte kamremmen inte har kuggat över, låter ju väldigt skumt de dära

lycka till

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
24 september 2008 · 2 853 Inlägg

inte hoppat dvs kuggat ett snäpp?
hur är insuget på den??drar inte nå tjuv luft där?

Senast redigerat av pattilatti2 (24 september 2008)

Super_motard good riddance... fuck you!
3 december 2010 · 36 Inlägg

Kanske lite pundigt att bumpa en så pass gammal tråd.. men verkar som flera har liknande problem.

Har själv precis fått gråa hår vid 20 års ålder pga liknande fel..

Kom fram till följande att:

Det bildas grader på själva "nålen" i spridarn vilket gör spridarnålen för kärv att trycka ur besinen på rätt sätt och sprutbilden blir helt åt H-vete, vilket i mitt fall tillochmed gjorde satt den slutade gå på 1-2 cylindrar helt pga att spridarnålen fastnade.

Kan även vara så att spridarn/a drar tjuvluft i o-ringarna som ska täta imellan spridare och toppen pga av att dom torkar och och förhårdnar och det är bara att byta ut mot nya fräsha o-ringar.

Ytterligare ett problem är om man kör på en för klen slang/rör upp till bränslehuvudet och eventuellt för liten banjoförskruvning till ingående i bränslehuvudet då blir det för lite tryck ut till spridarna för att kunna öppna tillräckligt.

Sist men inte minst så underlättar det ju alltid med en fräsh bränslepump.


Mvh R.S

Senast redigerat av Super_motard (3 december 2010)

Volvo 360 "Citronen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang