Volvo 850 T5 - 96:a Varv problem pga av kyla?

CCCPZ
4 december 2010 · 4 Inlägg

Volvo 850 T5

1996 års modell

36 000 mil

importerad från Tyskland (handboken är på tyska, dessvärre)



Varvtalet går bara upp till ganska exakt 2000 sen orkar den inte mer. Turbon går inte igång alls - står i princip stilla. Kom upp i en maxhastighet av 80 i nerförsbacke på fyrans växel (av fem). Trots att jag maxade pedalen i mattan vägrade bilen accelerera riktigt och bilen blev riktigt slö i uppförsbackar - jag kom alltid upp för bilen kunde alltid köras på 1:a eller 2:a växeln. Kändes som att bilen började motorbromsa direkt när man tryckte ner kopplingen och motorn blev aldrig varm. Bilrundan slutade på runt 40 minuter och ca 2 - 2.5 mil.

Inga varningslampor lyste och jag har en halv tank bensin.
Bilen står utomhus i mellan -5 till -23 grader. Idag var den runt -16 grader
Oljan fylldes på för en vecka sen.
Batteriet är nytt sen i våras.
Bilen har varit ute och körts ca 1 mil varje dag - inget problem innan idag


Detta är första gången det händer. Så jag har i princip inget att gå på då jag inte är riktigt insatt i detta ämnet. Men vad jag ändå skulle kunna tippa på själv är att det är så kallt ute (-16 grader idag). Å andra sidan har det varit såhär kallt i säkert 2-3 veckor - kan problemet uppstå efter längre tids kyla?


Tänkte kolla om någon vänlig själ kan komma med lite tankar kring mitt problem - hade verkligen uppskattas nu runt jultid då budgeten inte är alltför stor.


MvH CCCPZ, tack på förhand

_Next_
4 december 2010 · 84 Inlägg

Ett ganska "vanligt" fel är att det blir is i intercoolern, prova att låta den stå på tomgång i ca 20 min och se om den går som vanligt igen. hade samma fel på min v70 hela förra vintern

CCCPZ
4 december 2010 · 4 Inlägg

Tack för svaret.
Jag ska testa det - men borde det inte ha räckt med att faktiskt köra runt i bilen i 40 minuter?

blixtn
4 december 2010 · 214 Inlägg

CCCPZ skrev:
Tack för svaret.
Jag ska testa det - men borde det inte ha räckt med att faktiskt köra runt i bilen i 40 minuter?

Trodde det bara hände på de första t5:orna. Hade samma problem idag efter att den stått 1 vecka. Min är dock en -94. Turbon laddade inte ett smack. Åkte en mil sen funkade min som den skulle, hade iofs haft motorvärmare i drygt 2 tim innan också

CCCPZ
4 december 2010 · 4 Inlägg

blixtn skrev:

CCCPZ skrev:
Tack för svaret.
Jag ska testa det - men borde det inte ha räckt med att faktiskt köra runt i bilen i 40 minuter?

Trodde det bara hände på de första t5:orna. Hade samma problem idag efter att den stått 1 vecka. Min är dock en -94. Turbon laddade inte ett smack. Åkte en mil sen funkade min som den skulle, hade iofs haft motorvärmare i drygt 2 tim innan också

oj shit! en mil efter 2 timmars motorvärmande?! aja, får be till de högre makterna att bilen startar imorgon 04.00

Marlboroman
4 december 2010 · 8 234 Inlägg

blixtn skrev:
Trodde det bara hände på de första t5:orna. Hade samma problem idag efter att den stått 1 vecka. Min är dock en -94. Turbon laddade inte ett smack. Åkte en mil sen funkade min som den skulle, hade iofs haft motorvärmare i drygt 2 tim innan också

Det kan hända på alla om dräneringshålet i intercoolern är igensatt eller om man haft ett turboras / igensatt vevhusventilation och inte gjort ren intercoolern invändigt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
blixtn
4 december 2010 · 214 Inlägg

Marlboroman skrev:

blixtn skrev:
Trodde det bara hände på de första t5:orna. Hade samma problem idag efter att den stått 1 vecka. Min är dock en -94. Turbon laddade inte ett smack. Åkte en mil sen funkade min som den skulle, hade iofs haft motorvärmare i drygt 2 tim innan också

Det kan hända på alla om dräneringshålet i intercoolern är igensatt eller om man haft ett turboras / igensatt vevhusventilation och inte gjort ren intercoolern invändigt.

Aha, hmm. Så det är inget som bara händer alltså? Fattade det som att "det händer ibland när det blir kallt". Får ta och plocka av ICn vid tillfälle och rengöra den...

CCCPZ
5 december 2010 · 4 Inlägg

Imorse startade den inte alls. Jag hade ström hela tiden och startmotorn gick under ca 0.3 sekunder sen orkade den inte mer. några andra tips kanske?

tack på förhand för svar

blixtn
6 december 2010 · 214 Inlägg

CCCPZ skrev:
Imorse startade den inte alls. Jag hade ström hela tiden och startmotorn gick under ca 0.3 sekunder sen orkade den inte mer. några andra tips kanske?

tack på förhand för svar

Du är säker på att det bra med kräm i batteriet? Går startmotorn i 3 tiondels sekunder så är det nog problem med strömmen låter det som. Sitter polerna fast som dom ska?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang