Arbetsförmedlingen eller vad är det som gäller?

Muttley
7 juni 2010 ·

2ooSX skrev:

tkd_rille skrev:

Glader9991 skrev:

Måste man gå på skiten då? Blev kallad till den första på Onsdag, och har redan fått nog av skiten.

allt som ams ger dig , möten kurser praktik MÅSTE du gå på, närvarar du inte på mötena så skrivs du av direkt.

Nja man kan ju sjukanmäla sig, då går de hur bra som helst, men man får mindre ersättning, sen fick ja informationen om att om man missar en eller två möten utan att rapportera det, så tar dom kontakt med en och frågar varför och hur man ska göra för att de ska funka, alltså så dom ger en en chans först. Så sa dom till mig.

Ser roligt ut om man sjukanmäler sig till varenda möte man ser ointressant?. 
Tänk dig för där dom sade så till dig kanske. Men de kan mena andra saker. De skickar i och för sig ett brev hem till dig, men sen har de säkert inte tid att prata med dig när du ringer.
Men man har igentligen ingen rätt att säga nej om man inte har en väldigt bra anledning om man vill få ut sin ersättning.

LordLife
8 juni 2010 · 998 Inlägg

tkd_rille skrev:

LordLife skrev:
Kan säga så här, AMS hjälper dig som fan om du har akassa, annars så skiter dom i dig. Vet inte hur många gånger jag varit där och fått höra "vad ska vi göra? nä men vi kan inte hjälpa dig" Varit inskriven 3 gånger sen 2005, första gången med akassa fick mycket hjälp men inget jobb. Dom andra fick jag ingen hjälp alls, Fick en jobb coach nu sista gången, men träffade han 4 gånger på 3 månader.

Gör dem.
Jag blev av med jobb efter 3 år och fick akassa. De enda jag och handledaren snacka om de få gånger vi träffades var om motorcyklar. Jag fixa mitt nya via mitt gamla jobb.

gjorde dom med mig dom tvingade mig ditt minst en gång i veckan. Och då fick man jobb som man inte har behörighet att söka, som ett chefs jobb på Ericsson.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
McLoving
8 juni 2010 · 112 Inlägg

För att få nån form av ersättning så är det af och skriva in sig som arbetslös som gäller!

Har du a-kassa så skickar af en signal till din kassa och efter några dagar så dimper det ned kassakort!

Ingen a-kassa eller som i trådskaparens fall så kan du bli inskriven i jobb och aktivitetsstöd och får då minimum taxan vet inte exakt vad för peng det blir men det räcker inte långt!

Har du a-kassa och dina 300dagar är slut så blir du inskriven  i jobb och aktivitetsstöd och får då fortfarande samma peng fast via försäkringskassan!

Men det gäller samma villkor som innan dvs aktivt söka jobb och dyka upp på informationsmöten mm!

När det gäller AMS och andra instanser låter jag vara osagt för där vet jag inte vad som gäller men kan inte tänka mig att det skulle skilja nått när det gäller villkoren för ersättningen!

Please be patient, monkey learning to drive!
LordLife
8 juni 2010 · 998 Inlägg

vadå så man kan få aktivitetsstöd genom försäkringskassan utan att vara med i några åtgärder som tex. praktik?
Till mig sa dom att man inte får några pengar förens man är med i deras såkallade återgärds program.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
McLoving
8 juni 2010 · 112 Inlägg

Har du ingen arbetslivserfarenhet och kommer direkt från plugget och skriver in dig på af så kan du få ersättning men det är ingen peng du klarar hyra på tex! Vad den ersättningen kallas på af vet jag inte men den finnes då en kompis fick denna ersättning!

Har du flera års erfarenhet av att jobba och har a-kassa så är det fortfarande du som ska pallra dig ned till af för att få nån a-kassa eftersom af skickar en signal till just din a-kassa att du ska ha ersättning( 300 dagar) När dessa 300 dagar har gått så utförsäkras du från a-kassan och då kontaktar du af och du skrivs in i " Jobb och aktivitetsstöd " istället för kassakort så fyller du i en blankett som sedan skrivs under av af som i sin tur skickas till försäkringskassan nivån på ersättningen är vad du skulle ha fått av a-kassan fast det är försäkringskassan som betalar!

Men kravet är som tidigare du ska söka jobb som tidigare men nu kan du få mer hjälp med utbildningar mm!

Kontakta din handläggare och fråga vad som gäller just för dig Lordlife! Men jobb och aktivitetsstöd är en åtgärds program via af!

Mina 300 dagar med a-kassan tog slut för 1månad sedan och är nu i just jobb och aktivitetsstöd
och jag söker jobb precis som innan och med lite tur kanske jag får ta C-kort i augusti!

Please be patient, monkey learning to drive!
LordLife
8 juni 2010 · 998 Inlägg

Då förstår jag, jobbar hos min pappa just nu, lite surt när man bor 30 mil från han. Men jag får ju akassa om några månader så då får man lite pengar och kan bo hos sig själv igen smile

Frågade om C-kort förra våren då sa dom blankt nej, hade inte varit arbetslös tillräckligt länge, men kompisen gick från volvo i krisen och rakt till ams och fick sitt C-kort, så jävla surt.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
_xenon_
8 juni 2010 · 93 Inlägg

LordLife skrev:
Då förstår jag, jobbar hos min pappa just nu, lite surt när man bor 30 mil från han. Men jag får ju akassa om några månader så då får man lite pengar och kan bo hos sig själv igen smile

Frågade om C-kort förra våren då sa dom blankt nej, hade inte varit arbetslös tillräckligt länge, men kompisen gick från volvo i krisen och rakt till ams och fick sitt C-kort, så jävla surt.

och mitt sa dom NEJ till oxå pga att ja hade för bra betyg i gymnasiet..  ja gick en fotbollslinje.. och hoppade senare av pga intressebrist..  tog mitt C och även CE själv sen smile

LordLife
9 juni 2010 · 998 Inlägg

_xenon_ skrev:

LordLife skrev:
Då förstår jag, jobbar hos min pappa just nu, lite surt när man bor 30 mil från han. Men jag får ju akassa om några månader så då får man lite pengar och kan bo hos sig själv igen smile

Frågade om C-kort förra våren då sa dom blankt nej, hade inte varit arbetslös tillräckligt länge, men kompisen gick från volvo i krisen och rakt till ams och fick sitt C-kort, så jävla surt.

och mitt sa dom NEJ till oxå pga att ja hade för bra betyg i gymnasiet..  ja gick en fotbollslinje.. och hoppade senare av pga intressebrist..  tog mitt C och även CE själv sen smile

Funderar också att ta C-kort och CE, men det kostar en hel del.
Är det lätt att få jobb med bara C-kort? eller ska man satsa direkt på CE?

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
_xenon_
9 juni 2010 · 93 Inlägg

LordLife skrev:

_xenon_ skrev:

LordLife skrev:
Då förstår jag, jobbar hos min pappa just nu, lite surt när man bor 30 mil från han. Men jag får ju akassa om några månader så då får man lite pengar och kan bo hos sig själv igen smile

Frågade om C-kort förra våren då sa dom blankt nej, hade inte varit arbetslös tillräckligt länge, men kompisen gick från volvo i krisen och rakt till ams och fick sitt C-kort, så jävla surt.

och mitt sa dom NEJ till oxå pga att ja hade för bra betyg i gymnasiet..  ja gick en fotbollslinje.. och hoppade senare av pga intressebrist..  tog mitt C och även CE själv sen smile

Funderar också att ta C-kort och CE, men det kostar en hel del.
Är det lätt att få jobb med bara C-kort? eller ska man satsa direkt på CE?

nja beror ju på, såg att du bor i Ggb. endå rätt stor stad så lite distribution finns det nog typ, Ica, schenker, dhl osv.. ett helvete enligt mig smile  men att köra C bil ett tag o skaffa erfarenhet är alltid bra,
du får inte ta CE direkt endå.  C kortet skall vara klart innan du får skriva teori för CE.  om du pratar med en körskola om att börja övningsköra direkt med CE är väl en annan sak.  men ja dyrt blir de,  är du helt rookie så räkna med minst 40.000:- och uppåt.. för båda, dom flesta ligger runt 70.000:- (har ja hört, sen om de stämmer vette fan)  för både C och CE med läkarundersökning + teoriböcker..

Xploid
10 juni 2010 · 42 Inlägg

Att vara arbetslös är nästan samma sak som att ha ett arbete.

Du förväntas utföra en hel del uppgifter för att få bidrag (arbetslös) eller lön (anställd).
Sedan att bidraget är mycket lägre än lönen är väll rätt logiskt ? Bidraget beräknas också
på hur mycket kunskaper man har (arbetslivserfarenhet).

Mina grundtips är att skriva in sig på arbetsförmedlingen första dagen man är arbetslös, dvs
dagen efter man slutat skolan (studenten), eller dagen efter att en anställning har upphört.

Eftersom de flesta arbetsförmedlingar öppnar kl 10, borde alla kunna ta sig dit, annars kommer
frågan hur man tog sig till skolan eller arbetet innan.

Man fyller i de papper som behövs, har med sig papper på tidigare anställningar, betyg, och intyg
på andra kurser och saker som man har gjort i arbetslivet, fritiden eller i utbildningsväg.
Sedan fyller man i en CV, berättar lite om vilka jobb man skulle vilja ha och vad man klarar av.
Det upprättas en handlingsplan. Man får några datum att rapportera vad man har gjort. Man kan
få några möten som arbetsförmedlingen tycker man ska gå på.

Se detta som vilket arbete som helst. Även om du har tråkiga möten eller arbetsuppgifter för man
dessa, för att få lön. Klarar man inte av att passa tider eller gå på något möte i veckan, eller söka
något jobb om dagen, kanske man inte är lämpad för ett heltidsjobb och mister då sin lön/bidrag.

Arbetsförmedligen har en del regler. Det är inte samma för alla. Det handlar mycket om personkemi,
vad man har för utbildningar sedan tidigare och vilket bemötande man själv har. Ersättningen är olika
och de som kan detta bäst är just arbetsförmedligen.

Arbetsförmedlingen kan säga att du SKA flytta. Det är om det finns ett jobb i en annan del av Sverige
som du är lämpad för, har rätt utbildning etc. Oftast är det människor på mindre orter där jobben är
begränsade som måste söka jobb i större städer.

Sedan brukar det gå att resonera med sin handläggare om det mesta, om man är lite positiv och har
vettiga argument. Är du gymnasieekonom och arbetsförmedligen tycker att du ska söka jobb som
ekonomichef för något större bolag, som kräver lång erfarenhet och dokumenterad högskoleutb. i
ekonomi. Ser även din handledare att det kanske inte är någon idé att du söker just detta. Samma sak
med flytta etc. Sök jobben. Arbetsgivaren kanske inte tar ut dig till intervju, eftersom du kommer ha
20-40 mil att åka till jobbet. De hittar nog någon som bor närmare, men du har sökt ett jobb som du
har blivit anvisad och gjort din del av uppgiften.

  // Andersson

svempus
11 juni 2010 · 409 Inlägg

detta stycke är saxat från ett annat forum och det tycker jag ni borde läsa...

Nåt som är trevligt att ha pejl på är paragraf 11...
för alla vet ju att man MÅSTE FLYTTA, ja naturligtvis även om du har hus och hem. Även om du har sambo som har jobb och barnen går i skolan. Men.. nej ärligt talat så jävligt är det inte. För som sagt det finns en trevlig paragraf som man som arbetssökande inte ska känna till. Men ringer man snällt till kassornas samarbetsorganisation (SO) så kan dom snällt läsa upp dom regler som faktiskt AF har att följa... dom reglerna är INTE domsamma som dom kräver av dej.. tro mej.
AF kräver även att du ska kunna få ett jobb och snabbt flytta till orten och påbörja jobbet. Det är DITT ansvar att fixa dej ett härbärge eller en husvagn eller annat så du kan jobba. OCH du ska jobba för vilken lön som helst....
Eller hur såg reglerna ut i paragraf 11 nu då...? Felet är att arbetsförmedlaren står som den enskilda person som ska besluta om ditt jobb är lämpligt eller inte, och det gör dom UTAN att kika i den trevliga paragrafboken.
Boken heter: Lagen om arbetslöshetsförsäkring. Den är apropå skriven och tolkad av samma folk som faktiskt inte kan läsa den. OCH det är inte populärt att fråga om den då du inte ska känna till dina rättigheter. Menar du är krånglig om du använder dina rättigheter.

Ja just det nu ska vi se.. när måste man INTE flytta?
* Medicinska skäl
* Lokal bundenhet (ni äger en villa osv)
* Familjeskäl på grund av andra partens arbetsförhållande (din andra halva har jobb).
* Om någon i familjen kräver särskild tillsyn eller stöd.
Dessa är EXEMPEL...

Kan du bli tvungen att flytta utan att ha nånstans att bo? Inte alls..Men det får du inte veta.

*Arbete på annan ort...
Om bostadsfrågan inte är löst när tjänsten ska tillträdas kan inte arbetet anses vara lämplig.
Ett tillägg.. bostaden SKA VARA PERMANENT.. Det går inte att tvinga nån att bo i en husvagn t.ex. Ändå tvingas folk att låna husvagn för att kunna jobba o bo.
OM det är så att jobbet kräver att hela familjen flyttar med så ska en permanent FAMILJEBOSTAD finnas innan arbetet anses lämpligt.
* ökade levnadskostnader SKA vara lösta innan arbete påbörjas. Till skillnad från AFs svar: Det skiter väl vi i..
*pendling.. Den sammanlagda bortavaron från hemmet får vara HÖGST 12 timmar. Annars anses inte platsen vara pendlingsbar.
Eller på AF språk: Ta jobbet eller förlora Akassan..

Kostnader då?..
Kostnader för resor SKA STÅ I RIMLIG PROPORTION TILL LÖNEN.. annars kan inte jobbet anses vara lämpligt.. när hörde man det sist av AF?..
Detta är vad som innantill lästs upp för mej av SO.. men slår vi lite på §11 i lagen om arbetslöshetsförsäkring så förstår jag ypperligt att AF gör exakt som dom vill för hur ska DU kunna ta stöd i deras handbok när lagen ser ut som den gör=? Dom vill naturligtvis inte du ska känna till DERAS REGLER.. för enligt lagen får ju just dom bestämma fritt.. se den blåa raden..

11 § Erbjudet arbete skall anses lämpligt, om
1. det inom ramen för tillgången på arbetstillfällen tagits skälig hänsyn till den sökandes förutsättningar för arbetet samt andra personliga förhållanden,
2. anställningsförmånerna är förenliga med de förmåner som arbetstagare får som är anställda enligt kollektivavtal eller, om kollektivavtal inte finns, är skäliga i förhållande till de förmåner arbetstagare med likvärdiga arbetsuppgifter och kvalifikationer får vid jämförliga företag,
3. arbetet inte hänför sig till en arbetsplats där arbetskonflikt råder till följd av stridsåtgärder som är lovliga enligt lag och kollektivavtal, och
4. förhållandena på arbetsplatsen motsvarar vad som anges i författning eller myndighets föreskrifter om åtgärder till förebyggande av ohälsa eller olycksfall.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om lämpligt arbete. Lag (2000:627).

Senast redigerat av svempus (11 juni 2010)

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
_xenon_
12 juni 2010 · 93 Inlägg

svempus:
Amen smile

jah
9 december 2010 · 47 Inlägg

Vet någon hur det är, måste man gå på möten och liknande på arbetsförmedlingen? Vad händer om jag inte går?


tkd_rille skrev:

Glader9991 skrev:

IceEyes skrev:
Arbetsförmedlingen är ett skämt. Det enda som sker vid en inskrivning är att man blir tillkallad till massa meningslösa informationsträffar, möten och andra passiva åtgärder som inte leder någon vart.

Arbetsförmedlingens stora problem är att de heter just "Arbetsförmedlingen".

Måste man gå på skiten då? Blev kallad till den första på Onsdag, och har redan fått nog av skiten.

allt som ams ger dig , möten kurser praktik MÅSTE du gå på, närvarar du inte på mötena så skrivs du av direkt.

Senast redigerat av jah (9 december 2010)

Jimmy_N Makaronborrare
9 december 2010 · 993 Inlägg

jah skrev:
Vet någon hur det är, måste man gå på möten och liknande på arbetsförmedlingen? Vad händer om jag inte går?


tkd_rille skrev:

Glader9991 skrev:

Måste man gå på skiten då? Blev kallad till den första på Onsdag, och har redan fått nog av skiten.

allt som ams ger dig , möten kurser praktik MÅSTE du gå på, närvarar du inte på mötena så skrivs du av direkt.

Precis som tkd_rille skriver så kommer dom meddela din a-kassa direkt om du har ogiltig frånvaro och då räknas du inte som arbetssökande längre med följden att du inte får ut någon ersättning

Nitrometanskada Gött mos
9 december 2010 · 1 096 Inlägg

Jag har ett jobb nu som jag sagt upp mig ifrån och ska påbörja ett nytt i årskiftet. Inget av dessa anställningarna har jag fått via eller med hjälp av arbetsförmedlingen utan jag har gjort allt själv.

Mitt tips är att besöka företag, visa vem du är, berätta om dig själv, vad du gjort och vad du vill.. om de inte har tid be om ett möte en annan gång. Det är enligt min mening det bästa, alla jobben som ligger på platsbanken.. glöm dem. ALLA arbetslösa söker dem, både de som vill ha dem och de som måste söka dem.

En bekant sökte ett jobb som svenska kyrkan i Klippan(Skåne) annonserade ut på förmedlingen, när hon ringde och frågade hur de gick sen så berätade dem att de hade fått över 400 ansökningar på EN tjänst..

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
jah
9 december 2010 · 47 Inlägg

calibra1992 skrev:

jah skrev:
Vet någon hur det är, måste man gå på möten och liknande på arbetsförmedlingen? Vad händer om jag inte går?


tkd_rille skrev:

allt som ams ger dig , möten kurser praktik MÅSTE du gå på, närvarar du inte på mötena så skrivs du av direkt.

Precis som tkd_rille skriver så kommer dom meddela din a-kassa direkt om du har ogiltig frånvaro och då räknas du inte som arbetssökande längre med följden att du inte får ut någon ersättning

Jag får ingen ersättning som det är nu (är inte heller intresserad av det) men kan jag bli utesluten från arbetsförmedlingen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang