Frågor ang backväxlen på saab.

G1zm0
5 augusti 2010 · 41 Inlägg

Har en saab 900 v6 som stått sen i vintras pga av rasad låda. Lådan är nu bytt och den rullar igen med några problem. Backspärren är sönder men backen går att få i utan problem.

Men när du lägger den i backen och ska ha ut nyckeln och slår av tändningen så åker inte kolven upp lr vad man ska säga, utan tändningen är helt plan. Och inte att den hoppar upp som på min andra saab, och som det även gjorde på denna från början.

Problemet med detta är ju att jag inte borde få ut nyckeln men det får jag ändå för tändingslåset inte är som det ska och jag kan ta ut nyckeln även när jag kör.

Men om jag inte minns fel så sa han jag köpte den av att om inte tändningen åker upp så töms batteriet, han hade haft ngn som köpt en bil av honom, satt i annan stereo och inte fått upp den helt så bilen var död på morgonen.

Har även ett svagt minne av att samma hände när farsan lånade bilen i vintras och gjorde just detta.

Om det nu inte är så att batteriet blir tomt är det skitsamma för nyckeln går att få ut iaf. Men hur fan fixar jag det annars?

För att förtydliga lite eftersom folk på ett annat forum tror det är tändningslåset jag menar så är det inte det. Saabarna ska ju ligga i backen för att kunna ta ut nycklen. Låt oss säga att jag lägger den i 1an och tar ut nycklen töms batteriet eller det kan vara så?

Blev visst mycket text men säkert någon kunnig här inne som kan ge mig lite svar.

Mvh

Hua100
6 augusti 2010 · 267 Inlägg

nyckeln har ingen med batteriet att göra då bilen är avstängd, låset är slitet tror jag mest på, och angående tomt batteri har du kollat laddningen ?

Volkswagen Passat 2,0 TDI 4M "Vaffelwagen" (2010)
Dodge Charger R/T "2 X Hemi v8" (2007)
high_speed
11 december 2010 · 64 Inlägg

Fattar inte riktigt hur du menar. Läste nästan hela texten och förutsatte att det var tändningslåset du menade wink Men att du kan ta ur nyckeln utan att backen är i är i alla fall inte standard, så att säga. Så nåt vajsing är de hur som

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen
Saab 900 (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang