Startar inte 740 gle 87

kemo24
11 december 2010 · 43 Inlägg

hej startade min bil idag o då startade den bra utan problem så efter ca 10 min så dog den bara sen vill den inte starta mer så trode först att de va bensin har tankat den men nu vill den ändå inte starta har startat en gång ca 1 min så dog den igen o nu vill den inte starta mer va kan de va för fel alla säkringar är hella  info om bilen


FORDONSDATA

Fordon:    VOLVO 744-833
Årsm.:    1987
Reg.datum:    19861124
Tillverkad:    000000
Gruppkod:    VO 003255
Kaross:    Täckt
Fordonstyp:    PB
Färg:    LGRÅ

MOTORDATA

Bränsle:    Bensin
Motorkod:    B230K
Effekt:    86
Enhet:    DIN


MODELLINFO

Fabrikat:    VOLVO
Modell:    740 Serie
Typ:    2.3
Årsmodeller:    1987-1988

TYPINFO

Motor:    B230K
kW:    86

jag är jag o du är du så
Emil-ekberg
11 december 2010 ·

tja de kan av bränsle pumpen under de kan av bensin reläet kan av rätt mktkolla så pumpen går sätt direkt ström

Zonox
11 december 2010 · 161 Inlägg

låter som bränsle problem,,,

High Speed Low Drive!
Toyota Supra MKIV "Pearl" (1993)
kemo24
11 december 2010 · 43 Inlägg

Emil-ekberg skrev:
tja de kan av bränsle pumpen under de kan av bensin reläet kan av rätt mktkolla så pumpen går sätt direkt ström

ska kolla imon de vilken reläet kan va

jag är jag o du är du så
kemo24
11 december 2010 · 43 Inlägg

Zonox skrev:
låter som bränsle problem,,,

a kan va de byte bränslepump på den blå har fan inte lust att byta på den här och

jag är jag o du är du så
Drönirettab
11 december 2010 · 21 761 Inlägg

Om det är B230K så ska det vara vanlig mekanisk bränslepump, inte elektrisk. Men jag tycker det är konstigt att det sitter B230K när det är en GLE, borde vara B230E eller B230F i en sån bil. Rimligtvis är det GL som har B230K.

kemo24
11 december 2010 · 43 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om det är B230K så ska det vara vanlig mekanisk bränslepump, inte elektrisk. Men jag tycker det är konstigt att det sitter B230K när det är en GLE, borde vara B230E eller B230F i en sån bil. Rimligtvis är det GL som har B230K.

va är de för skillnad på mekanisk bränslepump o de andra tack för svar

jag är jag o du är du så
Drönirettab
11 december 2010 · 21 761 Inlägg

Mekanisk bränslepump har en hävarm som drivs mekaniskt av motorn, brukar vara mellanaxeln som driver. Alla förgasarmotorerna på Volvo har mekanisk pump.

Elektrisk bränslepump drivs av bilens elsystem.

kemo24
11 december 2010 · 43 Inlägg

Drönirettab skrev:
Mekanisk bränslepump har en hävarm som drivs mekaniskt av motorn, brukar vara mellanaxeln som driver. Alla förgasarmotorerna på Volvo har mekanisk pump.

Elektrisk bränslepump drivs av bilens elsystem.

oki så dom ska va under bilen alltså båda

jag är jag o du är du så
Drönirettab
11 december 2010 · 21 761 Inlägg

Så menade jag inte. Den mekaniska pumpen sitter på motorblocket, under insugningsröret. Den drivs av motorns mellanaxel. smile

Den elektriska pumpen brukar sitta under bilen på 740, en i tanken och en på vänster sida under golvet vid förarsätet/passagerarsätet om jag inte har helt fel.

kemo24
12 december 2010 · 43 Inlägg

Drönirettab skrev:
Så menade jag inte. Den mekaniska pumpen sitter på motorblocket, under insugningsröret. Den drivs av motorns mellanaxel. smile

Den elektriska pumpen brukar sitta under bilen på 740, en i tanken och en på vänster sida under golvet vid förarsätet/passagerarsätet om jag inte har helt fel.

aha då vet jag den som är på motorblocket har jag kollat på o ditt kommer ingen bensin när jag testade att starta bilen

jag är jag o du är du så
Drönirettab
12 december 2010 · 21 761 Inlägg

Kan vara en ispropp någonstans mellan tanken och motorn, eller så har kanske pumpen gått sönder. Man kan testa pumpen genom att plocka loss den från motorn (ta även loss slangarna) och kolla om hävarmen går lätt att röra när man täpper till båda slanganslutningarna med fingrarna, det ska gå ordentligt tungt om pumpen är hel.

Ett annat alternativ är att låta pumpen sitta kvar på motorn men ta loss inkommande slang och istället sätta dit en annan slangstump som sticks ner i en dunk med bensin, då vet man att bensinen garanterat ska kunna sugas upp av pumpen utan eventuella isproppsproblem. Funkar det inte så är pumpen kass. smile

Senast redigerat av Drönirettab (12 december 2010)

kemo24
12 december 2010 · 43 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kan vara en ispropp någonstans mellan tanken och motorn, eller så har kanske pumpen gått sönder. Man kan testa pumpen genom att plocka loss den från motorn (ta även loss slangarna) och kolla om hävarmen går lätt att röra när man täpper till båda slanganslutningarna med fingrarna, det ska gå ordentligt tungt om pumpen är hel.

Ett annat alternativ är att låta pumpen sitta kvar på motorn men ta loss inkommande slang och istället sätta dit en annan slangstump som sticks ner i en dunk med bensin, då vet man att bensinen garanterat ska kunna sugas upp av pumpen utan eventuella isproppsproblem. Funkar det inte så är pumpen kass. smile

oki tack för svaren ska kolla på de imon o se vart jag kan komma me de

jag är jag o du är du så
panzerknackers
12 december 2010 · 172 Inlägg

det är en förgasar motor du har. en flaska k sprit kan vara susen för din bil. hörde hur den vart lite halv dann när du startade upp den när du vart här. som tidigare skribenter skrev så har du helt sonika fått en propp i systemet.

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!
Volvo 244/264 Tdi "kopparn" (1977)
Opel Ascona B 2.0 E "Little Red Ridinghood" (1981)
kemo24
12 december 2010 · 43 Inlägg

panzerknackers skrev:
det är en förgasar motor du har. en flaska k sprit kan vara susen för din bil. hörde hur den vart lite halv dann när du startade upp den när du vart här. som tidigare skribenter skrev så har du helt sonika fått en propp i systemet.

tja har kollat inget liv i bensin pumpen som är i tanken har tagit ur den den är kas

jag är jag o du är du så
Drönirettab
12 december 2010 · 21 761 Inlägg

Finns det tankpump när bilen har B230K?

Det visste jag inte, förändrar ju saken en del. hmm

kemo24
12 december 2010 · 43 Inlägg

Drönirettab skrev:
Finns det tankpump när bilen har B230K?

Det visste jag inte, förändrar ju saken en del. hmm

tja japp de gör de ska ta en bild på den o läga i gallerian lite senare

jag är jag o du är du så
kemo24
12 december 2010 · 43 Inlägg

Drönirettab skrev:
Finns det tankpump när bilen har B230K?

Det visste jag inte, förändrar ju saken en del. hmm

har bilder i gallerian på bränsle pump o motor

jag är jag o du är du så
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang