2620
Sök

Köpråd: Saab 9000/9-5

1 298 Inlägg
12 december 2010
#41
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:

Nahe, din verklighet? Eller min?

Vilken av ovanstående som stämmer bäst på den faktiska verkligheten tänker jag inte uttala mig om men faktum kvarstår att 9000 var hårt drabbad av kvalitetsproblem och låg, som nämnts, i botten av tillförlitlighetsundersökningar i Europa under övriga italienare i de fyras klubb. Hur bilen klarat ålder är ingen idé att spekulera i, det räcker med att konstatera att 9-5 klarat sig betydligt bättre under sin livstid och är bör i och med sin yngre ålder vara mindre benägen att krångla.

Resten är egna upplevelser, sådana som inte verkar helt åt skogen jämfört med övriga inlägg i denna tråd.

mina egna upplevelser är ju att du har fel i detta läge smile 9000 är en så mycket bättre ihopsatt bil än en 9-5

Tänker inte sitta och bestämt hävda att jag har rätt, det kanske är så som du säger men jag har svårt att tänka mig det efter vad jag upplevt och läst. Nu har TS i alla fall två versioner, bara det kan vara nyttigt. smile

Jag tror att man måste ha en egen verklighetsförankrad bild av detta innan man säger för mycket. Vad du har för erfarenheter av Saab 9000 har jag inte en aning om, men jag vet att du tidigare refererat mycket till Teknikens Värld i såna här trådar och vad du läst där. Jag har också bland annat läst Teknikens Värld regelbundet och det är ingen särskilt upphetsande bild bilkonsumenttidningar ger av Saab 9000, och bilprovningsstatistiken är med stor sannolikhet inte den bästa.
Men även hur mycket den faktan än stämmer så har jag, och en del andra här med andra erfarenheter. 9000 verkar bara drabbas av småfel mestadels och det är en gammal bil numera.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

jorgen72
12 december 2010
#42
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:

Nahe, din verklighet? Eller min?

Vilken av ovanstående som stämmer bäst på den faktiska verkligheten tänker jag inte uttala mig om men faktum kvarstår att 9000 var hårt drabbad av kvalitetsproblem och låg, som nämnts, i botten av tillförlitlighetsundersökningar i Europa under övriga italienare i de fyras klubb. Hur bilen klarat ålder är ingen idé att spekulera i, det räcker med att konstatera att 9-5 klarat sig betydligt bättre under sin livstid och är bör i och med sin yngre ålder vara mindre benägen att krångla.

Resten är egna upplevelser, sådana som inte verkar helt åt skogen jämfört med övriga inlägg i denna tråd.

mina egna upplevelser är ju att du har fel i detta läge smile 9000 är en så mycket bättre ihopsatt bil än en 9-5

Tänker inte sitta och bestämt hävda att jag har rätt, det kanske är så som du säger men jag har svårt att tänka mig det efter vad jag upplevt och läst. Nu har TS i alla fall två versioner, bara det kan vara nyttigt. smile

Varför håller du dej inte bara till bmw allt annat är ju bara skräp o sådat som du klagar på , både 9000 o 9-5 är riktigt bra bilar enligt mej som har erfarenhet av båda

2 656 Inlägg
12 december 2010
#43
jorgen72 skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:

mina egna upplevelser är ju att du har fel i detta läge smile 9000 är en så mycket bättre ihopsatt bil än en 9-5

Tänker inte sitta och bestämt hävda att jag har rätt, det kanske är så som du säger men jag har svårt att tänka mig det efter vad jag upplevt och läst. Nu har TS i alla fall två versioner, bara det kan vara nyttigt. smile

Varför håller du dej inte bara till bmw allt annat är ju bara skräp o sådat som du klagar på , både 9000 o 9-5 är riktigt bra bilar enligt mej som har erfarenhet av båda

ja de e svårt att inte tycka andra bilar e skräp om man jämför en bmw med i detta fallet en saab men det hör inte hit


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 december 2010
#44
chrillzter skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:

mina egna upplevelser är ju att du har fel i detta läge smile 9000 är en så mycket bättre ihopsatt bil än en 9-5

Tänker inte sitta och bestämt hävda att jag har rätt, det kanske är så som du säger men jag har svårt att tänka mig det efter vad jag upplevt och läst. Nu har TS i alla fall två versioner, bara det kan vara nyttigt. smile

Jag tror att man måste ha en egen verklighetsförankrad bild av detta innan man säger för mycket. Vad du har för erfarenheter av Saab 9000 har jag inte en aning om, men jag vet att du tidigare refererat mycket till Teknikens Värld i såna här trådar och vad du läst där. Jag har också bland annat läst Teknikens Värld regelbundet och det är ingen särskilt upphetsande bild bilkonsumenttidningar ger av Saab 9000, och bilprovningsstatistiken är med stor sannolikhet inte den bästa.
Men även hur mycket den faktan än stämmer så har jag, och en del andra här med andra erfarenheter. 9000 verkar bara drabbas av småfel mestadels och det är en gammal bil numera.

Du sa det bra själv, "men även hur väl den faktan stämmer finns andra erfarenheter".

Jag har aldrig påstått att 9000 är skit eller ens en dålig bil. Det var en annan forummedlem som tolkade det på det viset i sann Garaget.org-anda. Om någon rekommenderar tex, en 9-5 över en 9000, så måste denna tycka 9000 är skräp. Eller?

Men likväl är det svårt att förneka de exempel du själv ger, uppenbarligen har en hel del 9000-ägare haft mindre positiva erfarenheter av modellen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 298 Inlägg
12 december 2010
#45
Rquired skrev:
chrillzter skrev:
Rquired skrev:

Tänker inte sitta och bestämt hävda att jag har rätt, det kanske är så som du säger men jag har svårt att tänka mig det efter vad jag upplevt och läst. Nu har TS i alla fall två versioner, bara det kan vara nyttigt. smile

Jag tror att man måste ha en egen verklighetsförankrad bild av detta innan man säger för mycket. Vad du har för erfarenheter av Saab 9000 har jag inte en aning om, men jag vet att du tidigare refererat mycket till Teknikens Värld i såna här trådar och vad du läst där. Jag har också bland annat läst Teknikens Värld regelbundet och det är ingen särskilt upphetsande bild bilkonsumenttidningar ger av Saab 9000, och bilprovningsstatistiken är med stor sannolikhet inte den bästa.
Men även hur mycket den faktan än stämmer så har jag, och en del andra här med andra erfarenheter. 9000 verkar bara drabbas av småfel mestadels och det är en gammal bil numera.

Du sa det bra själv, "men även hur väl den faktan stämmer finns andra erfarenheter".

Jag har aldrig påstått att 9000 är skit eller ens en dålig bil. Det var en annan forummedlem som tolkade det på det viset i sann Garaget.org-anda. Om någon rekommenderar tex, en 9-5 över en 9000, så måste denna tycka 9000 är skräp. Eller?

Men likväl är det svårt att förneka de exempel du själv ger, uppenbarligen har en hel del 9000-ägare haft mindre positiva erfarenheter av modellen.

Ja det finns andra erfarenheter. Jag har tolkat de som att den skara som tycker 9000 är en bra och pålitlig bil är större än den skara som tycker motsatsen. Den tolkningen är baserad på egna erfarenheter av bilen, samt en del av det jag läst på forum. Självklart ingen rå fakta och det är fritt fram att ifrågasätta.
Det är jättebra att du tillför ren fakta taget från bilkonsumenttidningar(?) i tråden. Det och folks egna uppfattning om bilen ifråga ska förhoppningsvis ge TS den information han var ute efter så han kan göra sitt val.
Jag vet mycket väl att du aldrig rakt ut skrivit att Saab 9000 är skit, men förstå mig rätt när jag säger att de flesta här med stor sannolikhet tolkar det du säger på det viset. Du har inte precis överöst andra Saabmodeller med kärlek i andra trådar här på gorg heller så man vet vart du står.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 december 2010
#46
jorgen72 skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
mina egna upplevelser är ju att du har fel i detta läge smile 9000 är en så mycket bättre ihopsatt bil än en 9-5

Tänker inte sitta och bestämt hävda att jag har rätt, det kanske är så som du säger men jag har svårt att tänka mig det efter vad jag upplevt och läst. Nu har TS i alla fall två versioner, bara det kan vara nyttigt. smile

Varför håller du dej inte bara till bmw allt annat är ju bara skräp o sådat som du klagar på , både 9000 o 9-5 är riktigt bra bilar enligt mej som har erfarenhet av båda

Svaret på detta, och det inlägg om referenser till Teknikens Värld du raderade, är rätt simpelt. Angående det första inlägget, jag har aldrig skrivit att någon av modellerna är skräp utan bara att jag tycker den ena är bättre än den andra.

Till det andra inlägget; Det finns en viss rutin här på Garaget, det brukar gå till som så att part ett skriver en åsikt, och får mothugg. Värst mothugg brukar man få i samband med personangrepp, här representerat av dig. Då har man två val, lite förenklat:
1. Svara med ett "nähe, jag har rätt", så är bråket igång.
2. Svara med referenser till källor som är svåra att säga mot.

I mina ögon är alternativ 2 vettigast, men då kommer man till nästa problem. Efter att ha använt denna taktik en eller ett par gånger kommer nästa påhopp som ett brev från posten, att man inte "har någon erfarenhet utan bara refererar till vad man läst".

Jävligt barnslig och löjlig teknik, läs det man skriver och sluta upp med smutskastning.

Chrillster: Angående meningen "det är jättebra att du tillför fakta taget från konsumentköpstidningar" refererar jag till inlägget ovan. Angående Saab är det inget jag finner särskilt konstigt, marknaden har inte direkt överöst märket med kärlek.

Uppenbarligen står inte allt rätt till med Saab´s produkter, eller är det en stor konspiration att märket alltid kämpat för att hålla huvudet över ytan? Saab har jävligt mycket charm, men är en sämre bil än de flesta konkurrenterna i övrigt. Vilket inte betyder skräp, sämre behöver inte betyda att en bil inte är det bästa valet för en viss person.

Så ser jag det, så verkar marknaden se det. Men det får man självklart inte nämna inför märkets entusiaster, Saab är förstås världens bästa bil. Det är förstås bara de 4 miljoner Saab-köpare på 60år som har något innanför pannbenet, alla de 1.5-2 miljoner människor (per år och per bilmärke) som inte köper Saab är förstås dumma i huvudet?

Edit: Jag väntar på det första inlägget som konstaterar att "killen är uppenbarligen en Saab-hatare", själv föredrar jag "realist".
Senast redigerat av Rquired (12 december 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 298 Inlägg
12 december 2010
#47
Rquired skrev:
jorgen72 skrev:
Rquired skrev:

Tänker inte sitta och bestämt hävda att jag har rätt, det kanske är så som du säger men jag har svårt att tänka mig det efter vad jag upplevt och läst. Nu har TS i alla fall två versioner, bara det kan vara nyttigt. smile

Varför håller du dej inte bara till bmw allt annat är ju bara skräp o sådat som du klagar på , både 9000 o 9-5 är riktigt bra bilar enligt mej som har erfarenhet av båda

Chrillster: Angående meningen "det är jättebra att du tillför fakta taget från konsumentköpstidningar" refererar jag till inlägget ovan. Angående Saab är det inget jag finner särskilt konstigt, marknaden har inte direkt överöst märket med kärlek.

Uppenbarligen står inte allt rätt till med Saab´s produkter, eller är det en stor konspiration att märket alltid kämpat för att hålla huvudet över ytan? Saab har jävligt mycket charm, men är en sämre bil än de flesta konkurrenterna i övrigt.

Så ser jag det, så verkar marknaden se det. Men det får man självklart inte nämna inför märkets entusiaster, Saab är förstås världens bästa bil. Det är förstås bara de 4 miljoner bilköpare på 60år som har något innanför pannbenet, alla de 1.5-2 miljoner människor (per år och per bilmärke) som inte köper Saab är förstås dumma i huvudet?

Edit: Jag väntar på det första inlägget som konstaterar att "killen är uppenbarligen en Saab-hatare", själv föredrar jag "realist".

Det ligger väldigt mycket i det du säger, kan inte påstå annat. Saab har alltid varit missförstådda bilar, och vart företaget ämnar komma med sin nuvarande strategi kan man ju undra. Men kan ju nämna som ren kuriosa att jag inte är någon Saab-nörd av rang. Uppväxt i en Volvofamilj, gick på Volvos gymnasium och jobbar numera på Volvo. Saaben snubblade jag över billigt i Halmstad. 250 hästar och det mesta i utrustning lockade till köp till en bråkdel av det priset jag hade fått betala för motsvarande Volvo. Att jag här på gorg försvarar Saab beror på den mersmak jag med tiden fått för märket. Bränsleförbrukning, motorkaraktär och mysighetsfaktor (givetvis inget mätbart). Nu har jag spårat långt ifrån topic och tycker vi ska nöja oss med detta. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 december 2010
#48
chrillzter skrev:
Rquired skrev:
jorgen72 skrev:

Varför håller du dej inte bara till bmw allt annat är ju bara skräp o sådat som du klagar på , både 9000 o 9-5 är riktigt bra bilar enligt mej som har erfarenhet av båda

Chrillster: Angående meningen "det är jättebra att du tillför fakta taget från konsumentköpstidningar" refererar jag till inlägget ovan. Angående Saab är det inget jag finner särskilt konstigt, marknaden har inte direkt överöst märket med kärlek.

Uppenbarligen står inte allt rätt till med Saab´s produkter, eller är det en stor konspiration att märket alltid kämpat för att hålla huvudet över ytan? Saab har jävligt mycket charm, men är en sämre bil än de flesta konkurrenterna i övrigt.

Så ser jag det, så verkar marknaden se det. Men det får man självklart inte nämna inför märkets entusiaster, Saab är förstås världens bästa bil. Det är förstås bara de 4 miljoner bilköpare på 60år som har något innanför pannbenet, alla de 1.5-2 miljoner människor (per år och per bilmärke) som inte köper Saab är förstås dumma i huvudet?

Edit: Jag väntar på det första inlägget som konstaterar att "killen är uppenbarligen en Saab-hatare", själv föredrar jag "realist".

Det ligger väldigt mycket i det du säger, kan inte påstå annat. Saab har alltid varit missförstådda bilar, och vart företaget ämnar komma med sin nuvarande strategi kan man ju undra. Men kan ju nämna som ren kuriosa att jag inte är någon Saab-nörd av rang. Uppväxt i en Volvofamilj, gick på Volvos gymnasium och jobbar numera på Volvo. Saaben snubblade jag över billigt i Halmstad. 250 hästar och det mesta i utrustning lockade till köp till en bråkdel av det priset jag hade fått betala för motsvarande Volvo. Att jag här på gorg försvarar Saab beror på den mersmak jag med tiden fått för märket. Bränsleförbrukning, motorkaraktär och mysighetsfaktor (givetvis inget mätbart). Nu har jag spårat långt ifrån topic och tycker vi ska nöja oss med detta. smile

Förstår precis de faktorer du skriver om, de som inte går att mäta. Det är det jag tycker mycket om hos Saab, en av få bilar med karaktär i en tid då de flesta bilar är transportmedel stöpta i samma form. Anledningen till varför jag aldrig ägt en är att jag tycker illa om andra typiska Saab-drag, men nu är vi som sagt en bra bit från ämnet och en del här kommer garanterat fortsätta tolka kritik som hat oavsett vilket märke de föredrar. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

58 Inlägg
13 december 2010
#49
Va nöjd med min 9-5 -00 de va en Aero med Automat, 230 hästars motorn. Fick ner den 0,68 långkörning på farthållaren i cirka 80-90 km/h. Då var det att köra riktigt försiktigt.. blandad körning drog den cirka 0,85.. men ja är lite gasglad så låg 1,3 medelförbrukning med bilen. Allt ja kan säga är att det är den skönaste bilen ja kört och den ja åkt bekvämast i av alla ja haft! Även den med bästa förbrukningen.
//Martin



Sök