Nya regler för köp och försäljning av bilar vid privat affär! Visste du detta?

Bostrom RS
14 december 2010 · 886 Inlägg

astrakalle skrev:
Som rubriken lyder! Nya regler från och med 2010-05-05!!
Verkar precis som om man lämnar 2år garanti på sin gamla bil vid försäljning trots man har skrivit ett kvitto och ett kontrakt där de står klart och tydligt "säljes i befintligt skick! Men så är inte fallet! Läs här nedan! Direkt citerat från konsumentverkets sida!! Och läs vidare på angiven länk! Ja läs allt! :9

http://www.konsumentverket.se/bilar/Sal … vatperson/

”Befintligt skick”
Många avtal om bilköp innehåller skrivningen att ”bilen säljs i befintligt skick”. Observera att klausulen ”befintligt skick” inte är en total friskrivning som innebär att säljarens ansvar för fel avtalas bort. En bil kan även om den har sålts i befintligt skick vara felaktig enligt köplagens felbestämmelse och säljaren får stå för dessa fel om:

säljaren vid köpet har lämnat upplysningar som är felaktiga och som köparen kan antas ha rättat sig efter,

säljaren inte har upplyst köparen om viktiga förhållanden som säljaren måste antas ha känt till vid köpet och som köparen har räknat med att bli upplyst om,

bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förutsätta med hänsyn till priset och övriga omständigheter.

Va fan gör man om jag har sålt min min och felet uppstår om 1år? Som jag fattar de så har köparen rätt att kräva mig på de! Verkar ju fan sjukt!

Det du citerade i inlägget är inget nytt, har dock inte läst det som stod i länken. Bara man upplyser köparen om allt du vet om bilen, inkl. eventuella fel så är det väl lugnt.

Focus RS
astrakalle VVS-Montör
14 december 2010 · 231 Inlägg

Bostrom skrev:

astrakalle skrev:
Som rubriken lyder! Nya regler från och med 2010-05-05!!
Verkar precis som om man lämnar 2år garanti på sin gamla bil vid försäljning trots man har skrivit ett kvitto och ett kontrakt där de står klart och tydligt "säljes i befintligt skick! Men så är inte fallet! Läs här nedan! Direkt citerat från konsumentverkets sida!! Och läs vidare på angiven länk! Ja läs allt! :9

http://www.konsumentverket.se/bilar/Sal … vatperson/

”Befintligt skick”
Många avtal om bilköp innehåller skrivningen att ”bilen säljs i befintligt skick”. Observera att klausulen ”befintligt skick” inte är en total friskrivning som innebär att säljarens ansvar för fel avtalas bort. En bil kan även om den har sålts i befintligt skick vara felaktig enligt köplagens felbestämmelse och säljaren får stå för dessa fel om:

säljaren vid köpet har lämnat upplysningar som är felaktiga och som köparen kan antas ha rättat sig efter,

säljaren inte har upplyst köparen om viktiga förhållanden som säljaren måste antas ha känt till vid köpet och som köparen har räknat med att bli upplyst om,

bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förutsätta med hänsyn till priset och övriga omständigheter.

Va fan gör man om jag har sålt min min och felet uppstår om 1år? Som jag fattar de så har köparen rätt att kräva mig på de! Verkar ju fan sjukt!

Det du citerade i inlägget är inget nytt, har dock inte läst det som stod i länken. Bara man upplyser köparen om allt du vet om bilen, inkl. eventuella fel så är det väl lugnt.

Hehe ok ok nytt för mig kan jag säg :p jaja bättre att vara lite mer påläst hehe

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
sir_daniel www.kudoz.se
15 december 2010 · 3 802 Inlägg

som de skrivs är det inte några nyheter.

befintligt skick är inte ok enl lag längre.

när man säljer får man upplysa om det man vet samt så är det faktiskt din skyldighet som köpare att undersöka bilen du köper, gamla papper, krypa under bilen osv. gör du inte det och senare upptäcker något som inte är ok som du kunde ha sett om du undersökte bilen så får du tyvärr stå ditt kast.

eplamojje Billackerare/Billjudmontör
15 december 2010 · 1 171 Inlägg

Ja skriver alltid  - köpt i det skick köparen godkänt bilen i...
Så är ja fri iaf...
För som sagt tidigare så är det ingen nyhet att befintligt skick inte gäller längre, likaså köpt i god tro gäller inte heller längre

Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
PoulZen
15 december 2010 · 772 Inlägg

Nej, Köparen har inte rätt att kräva dig på fel som uppstår inom en 2 års period. Det handlar inte om Garanti eller liknande.

Det handlar om att om du undanhållit ett allvarligt fel som är av stor betydelse, tex ett fel som gör att köparen inte hade köpt bilen.
Exempel så vet du om att vevaxellagret är ganska dåligt, men du låter bli att nämna något om det.
Efter 8månader så skär motorn. Då kan köparen med rätt advokater osv få till ett ångerköp.
Sen är det ju upp till säljare och köpare att kunna bevisa att säljaren visste om det innan försäljning och det kan ju bli väldigt svårt att bevisa.

Så nej, du har inte skyldighet att åtgärda fel som uppstår inom en tvåårs period efter affären.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang