Kopplade start kablarna fel v70 AWD -98

erikssondaniel
24 december 2010 · 3 Inlägg

Hej skulle fara och hjälpa en kompis att starta en v70 AWD -98. Men vi råkade koppla fel från minus på v70 till plus på startbatteriet och från plus på v70 till minus på startbatteriet. Jag antar att det då blev 24volt i bilens elsystem. Om jag vrider nyckel till läge ett funkar allt och likadant när jag vrider till läget 2 men när jag vrider mot startläge på nyckel händer ingenting. Det var mörkt ute och och -29 grader så vi lämnade bilen och åkte hem för att äta jul bord så min fråga är om nån har varit med om nåt liknade och vet vad som kan ha hänt jag kanske ska tillägga att motorn är en 2.4t 193hk.

erikssondaniel
24 december 2010 · 3 Inlägg

Hur är det med att bogsera en bil med automat kan man göra det? Skulle vart jävligt fint att få in den i garaget sträckan jag behöver bogsera den är inte ens en kilometer

erikssondaniel
24 december 2010 · 3 Inlägg

ok ska göra det tack!

Swedenrockers skrev:
En kortare bit går bra, kolla i instruktionsboken. En kortare bit kan ju trots allt vara allt från ett par meter till ett par mil. Problemet med automatlåda i dessa fall är att de inte får smörjning då pumpen drivs av ingående axeln.

erikssondaniel skrev:
Hur är det med att bogsera en bil med automat kan man göra det? Skulle vart jävligt fint att få in den i garaget sträckan jag behöver bogsera den är inte ens en kilometer

Volvo_Peppe Nattarbetare
24 december 2010 · 137 Inlägg

Är bilen AWD? Automat ska egentligen inte bogseras dock endast väldigt korta sträckor. Har läst i volvos manual och där står det att speciellt fyrhjulsdrivna inte skall bogseras sad

Volvo 855 T5 "Importen" (1994)
Bebben Legitimerad besserwisser
25 december 2010 · 921 Inlägg

Volvo_Peppe skrev:
Är bilen AWD? Automat ska egentligen inte bogseras dock endast väldigt korta sträckor. Har läst i volvos manual och där står det att speciellt fyrhjulsdrivna inte skall bogseras sad

Volvos AWD är väl inte konstant fyrhjulsdrift? Den är väl framhjulsdriven tills dess de hjulen tappar greppet och sen skickas kraft till bakdäcken?

Kan vara en liten hjälp på vägen kanske. ;-)

_budde_
25 december 2010 · 152 Inlägg

Bebben skrev:

Volvo_Peppe skrev:
Är bilen AWD? Automat ska egentligen inte bogseras dock endast väldigt korta sträckor. Har läst i volvos manual och där står det att speciellt fyrhjulsdrivna inte skall bogseras sad

Volvos AWD är väl inte konstant fyrhjulsdrift? Den är väl framhjulsdriven tills dess de hjulen tappar greppet och sen skickas kraft till bakdäcken?

Kan vara en liten hjälp på vägen kanske. ;-)

som ovan skrivet så driver den la inte mer än 95% fram och 5% bak tills de släpper och kraften skickas bak mer.  men som sakt kolla upp hur den ska bogseras. kör inte med dolly på en awd iaf.

testat med att starta den med nytt batteri?

Volvo_Peppe Nattarbetare
25 december 2010 · 137 Inlägg

Jo det stämmer att den bara hoppar in när den behövs men det stod så vi Volvos instruktionsbok till Volvo XC70 -01 AWD men den har iof Swish systemet de nyare har väll haldex? Har -98orna haldex med?

Senast redigerat av Volvo_Peppe (25 december 2010)

Volvo 855 T5 "Importen" (1994)
Marlboroman
25 december 2010 · 8 234 Inlägg

Volvo_Peppe skrev:
Jo det stämmer att den bara hoppar in när den behövs men det stod så vi Volvos instruktionsbok till Volvo XC70 -01 AWD men den har iof Swish systemet de nyare har väll haldex? Har -98orna haldex med?

98 har det gamla dana/getrag-systemet. "Haldex"-systemet kom nån gång efter 00

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang