Volvo 940 gl till turbo, vilka boxar kan man använda?

marcusskogh
27 december 2010 · 96 Inlägg

tjaa..

som det står i rubriken, jag håller på med min 940 -92a, och ska turbokonvertera den!

vilka boxar ska jag använda? går det att använda vilka boxar som helst ifrån 940 turbo
eller måste jag ta 740 turbo boxar?

StlpMK Team T-Röd Racing
27 december 2010 · 507 Inlägg

chippade guldboxar från 940 som inte har startspärr inbyggt

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
marcusskogh
27 december 2010 · 96 Inlägg

okeej, så typ boxar ifrån 940 ltt från 93 går bra? för vilket år kom startspärren?

men annars går det att ta en guldbox och chippa till tändningen och en vanlig 940 turbo bränsle box och chippa?

Sharky
27 december 2010 · 10 287 Inlägg

Bara i det fall att han tänker/behöver chippa tändboxen. Nu berättar inte Marcusskogh riktigt vad han är ute efter i effektväg så det är svårt att veta om han behöver tändchip eller inte.

/Göran

StlpMK skrev:
chippade guldboxar från 940 som inte har startspärr inbyggt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
27 december 2010 · 10 287 Inlägg

Hittar du en 940 LTT från -93 så gör du det bra  wink. Nåja, startspärren kom 97. Se lista nedan.

marcusskogh skrev:
okeej, så typ boxar ifrån 940 ltt från 93 går bra? för vilket år kom startspärren?

Tändningen skall du bara chippa om du behöver. Att byta tändchip som sänker tändning på full-last är bara vettigt om du behöver det för att du skall ladda mycket/ta ut mycket effekt.

marcusskogh skrev:
men annars går det att ta en guldbox och chippa till tändningen och en vanlig 940 turbo bränsle box och chippa?

Om du tittar längst upp i forumet så hittar du denna klistrade tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

Se inlägg nr 5:

--------------------------------------------------------------------
Lite boxar:

Några Boschnummer:
0280 000 954 bränslebox B230FT/FK 95-96
0280 000 962 bränslebox B230FT/FK 95-96
0280 000 977 bränslebox B230FT/FK 97-98 (måste chippas för att kunna användas pga immobiliser)
0280 000 984 bränslebox B230FT/FK 97-98 (måste chippas för att kunna användas pga immobiliser)
0227 400 207 Guldfärgad tändbox B230FT/FK 95-96 (går att chippa)
0227 400 219 Guldfärgad tändbox B230FT/FK 95-96 -----"-------
0227 400 148 Svartfärgad tändbox B230FT/B230FK flesta övriga årsmodeller (går oftast ej att chippa )

Turbobricks Chipping FAQ:

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817
(OBS! Notera att denna FAQ är skriven i USA där det florerar lite annorlunda boxar men i det stora hela stämmer den bra)

----------------------------------------------------------------------

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
marcusskogh
27 december 2010 · 96 Inlägg

det ska ju ut mer än orginal och laddet hamnar väl runt 1,2-1,3bar, vet inte vad fk stakarna pallar riktigt men det är nått sånt har jag för mig..

men egentligen kan jag alltså ta vilka boxar som helst, förutom dom med startspärr?

men det går väl inte att chippa orginal bränsle boxen eller? från sugmotorn alltså.. måste väl vara en turbo box och byta chippet i den?

Sharky
27 december 2010 · 10 287 Inlägg

Jodå. Alla bränsleboxar går att chippa. Men sedan om det finns chip som är framtagna som passar till sugmotorboxarna är en annan fråga.

/Göran

marcusskogh skrev:
men det går väl inte att chippa orginal bränsle boxen eller? från sugmotorn alltså.. måste väl vara en turbo box och byta chippet i den?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
27 december 2010 · 10 287 Inlägg

Det är egentligen inte laddet som spelar roll i sig utan vilket cylindertryck man bygger upp.

Så här (riktiga exempel från min gamla 940):

- I början hade jag 8V origialtopp med VX3 kam och allt annat original och plockade ut måhända 210Hkr vid 1.2 bar.

- Sedan bytte jag turbo, satte på en 531 topp, matchportade insug och grenrör och 3" hela vägen: Då bromsade jag 280Hkr vid 1.2 bar.

- Sedan byggde jag en rejält optimerad 16V turbomotor och där fick jag 443Hkr vid 1.18 bar.

Du ser att laddtrycket var samma men beroende på hur pass bra motor det var och hur bra kringutrustning jag hade så blev det helt olika effekter. Iofs var max effekt vid lite olika varvtal på mina olika byggen men principen är helt klar att desto bättre andning man har i en motor - desto mera pulver - och därmed desto mera tryck i cylindrarna, bygger man med sitt laddtryck.

Det är därför vi "gamla tjurbockar" här på forumet - typ jag och Torpis och några andra - inte gillar att man säger "jag skall ladda 1.2 bar" för det säger egentligen ingenting. Det är mycket bättre att utgå från endera en viss storlek på plånbok eller ett visst effektmål.

Och vilken tändläge man skall/kan/bör ha styrs av vad som händer inne i cylindern - inte så mycket av vad laddtrycket är. Hur man får detta att hänga ihop med att sprutet mäter luftmassa och inte laddtryck kan vi ta en annan gång.

/Göran




marcusskogh skrev:
det ska ju ut mer än orginal och laddet hamnar väl runt 1,2-1,3bar, vet inte vad fk stakarna pallar riktigt men det är nått sånt har jag för mig..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
marcusskogh
27 december 2010 · 96 Inlägg

någon som vet om man kan sätta i ett vikingchip ecomax i min bränsle box (sugmotorn),
bränsle chippet från vikingchip ska passa i årsmodeller 91-92..

240bns
28 december 2010 · 1 008 Inlägg

Ja det funkar, men som jag skrev på TPC så får du se till att nya chippet är avsett för den box du har, eftersom det finns en äldre och en nyare version av LH2.4, alltså om du har en -5xx box så skall du ha chipp avsett till en sådan.
Chipp till exempelvis -937 eller högre är Ej kompatibla med äldre 5xx boxar.
Ecomax skall finnas till båda alternativen.

marcusskogh
28 december 2010 · 96 Inlägg

okeej, taack!

henke_92 TBM NINJA
24 juli 2011 · 917 Inlägg

tjena allihopa! jag lyfter denna tråden i förhoppning på mer svar! jag har köpt mig en 940 gl (1991) med 130hk (b230f med 531 och vx3?? har jag rätt??)

jag är ny med dehära boxar och såvidare..

jag har ett fk block hemma (bara blocket..ingen turbo eller något sånt..bara ett 96 fk block med oljekylda kolvar och ett svänghjul (dubbelmasse) med 6pucks å 712 platta)
detta blocket ska ju i direkt

sen undrar jag då hur jag gör med boxarna!?!?!
vilka boxar finns i bilen?
guldboxar finns väl till både tändning å bränsle?
jag är sugen på t och b guldboxar med viking eko chipp (finns det chipet både till t och b ?
kan någon ge mig nummerna till dessa guldboxar? fanns bara nummer till guldtändning ovanför
har jag LH2.2 eller LH2.4 i min 940 gl 1991 130hk
hur ser jag skillnad?

kommer ju köpa passande spridare å lmm också när jag har rätt boxarna/chippen (guld å viking)
i framtiden ska det i en 400 driftsäkra ponnysar

jag siktar på att ladda max 0.9-1.2 bar och önskade hästar är 250-300hk

hoppas detta inte blev allt för rörigt //mvh henke

Senast redigerat av henke_92 (24 juli 2011)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
StlpMK Team T-Röd Racing
24 juli 2011 · 507 Inlägg

henke_92 skrev:
tjena allihopa! jag lyfter denna tråden i förhoppning på mer svar! jag har köpt mig en 940 gl (1991) med 130hk (b230f med 531 och vx3?? har jag rätt??)

jag är ny med dehära boxar och såvidare..

jag har ett fk block hemma (bara blocket..ingen turbo eller något sånt..bara ett 96 fk block med oljekylda kolvar och ett svänghjul (dubbelmasse) med 6pucks å 712 platta)
detta blocket ska ju i direkt

sen undrar jag då hur jag gör med boxarna!?!?!
vilka boxar finns i bilen?
guldboxar finns väl till både tändning å bränsle?
jag är sugen på t och b guldboxar med viking eko chipp (finns det chipet både till t och b ?
kan någon ge mig nummerna till dessa guldboxar? fanns bara nummer till guldtändning ovanför
har jag LH2.2 eller LH2.4 i min 940 gl 1991 130hk
hur ser jag skillnad?

kommer ju köpa passande spridare å lmm också när jag har rätt boxarna/chippen (guld å viking)
i framtiden ska det i en 400 driftsäkra ponnysar

jag siktar på att ladda max 0.9-1.2 bar och önskade hästar är 250-300hk

hoppas detta inte blev allt för rörigt //mvh henke

För att få 250 får du nog gjöra lite mera än bara chip

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
henke_92 TBM NINJA
24 juli 2011 · 917 Inlägg

StlpMK skrev:

henke_92 skrev:
tjena allihopa! jag lyfter denna tråden i förhoppning på mer svar! jag har köpt mig en 940 gl (1991) med 130hk (b230f med 531 och vx3?? har jag rätt??)

jag är ny med dehära boxar och såvidare..

jag har ett fk block hemma (bara blocket..ingen turbo eller något sånt..bara ett 96 fk block med oljekylda kolvar och ett svänghjul (dubbelmasse) med 6pucks å 712 platta)
detta blocket ska ju i direkt

sen undrar jag då hur jag gör med boxarna!?!?!
vilka boxar finns i bilen?
guldboxar finns väl till både tändning å bränsle?
jag är sugen på t och b guldboxar med viking eko chipp (finns det chipet både till t och b ?
kan någon ge mig nummerna till dessa guldboxar? fanns bara nummer till guldtändning ovanför
har jag LH2.2 eller LH2.4 i min 940 gl 1991 130hk
hur ser jag skillnad?

kommer ju köpa passande spridare å lmm också när jag har rätt boxarna/chippen (guld å viking)
i framtiden ska det i en 400 driftsäkra ponnysar

jag siktar på att ladda max 0.9-1.2 bar och önskade hästar är 250-300hk

hoppas detta inte blev allt för rörigt //mvh henke

För att få 250 får du nog gjöra lite mera än bara chip

ursäkta att jag inte förklara mig tillräkligt....jag ska ju självklart trimma bilen, har 531 topp, rätt stor turbo (tb60-3) stor ic, större 420cc spridare osv osv osv men asså jag menar att chippan skall stödja upp till ca 250-300hk och helst ännu högre!

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
StlpMK Team T-Röd Racing
24 juli 2011 · 507 Inlägg

henke_92 skrev:

StlpMK skrev:

henke_92 skrev:
tjena allihopa! jag lyfter denna tråden i förhoppning på mer svar! jag har köpt mig en 940 gl (1991) med 130hk (b230f med 531 och vx3?? har jag rätt??)

jag är ny med dehära boxar och såvidare..

jag har ett fk block hemma (bara blocket..ingen turbo eller något sånt..bara ett 96 fk block med oljekylda kolvar och ett svänghjul (dubbelmasse) med 6pucks å 712 platta)
detta blocket ska ju i direkt

sen undrar jag då hur jag gör med boxarna!?!?!
vilka boxar finns i bilen?
guldboxar finns väl till både tändning å bränsle?
jag är sugen på t och b guldboxar med viking eko chipp (finns det chipet både till t och b ?
kan någon ge mig nummerna till dessa guldboxar? fanns bara nummer till guldtändning ovanför
har jag LH2.2 eller LH2.4 i min 940 gl 1991 130hk
hur ser jag skillnad?

kommer ju köpa passande spridare å lmm också när jag har rätt boxarna/chippen (guld å viking)
i framtiden ska det i en 400 driftsäkra ponnysar

jag siktar på att ladda max 0.9-1.2 bar och önskade hästar är 250-300hk

hoppas detta inte blev allt för rörigt //mvh henke

För att få 250 får du nog gjöra lite mera än bara chip

ursäkta att jag inte förklara mig tillräkligt....jag ska ju självklart trimma bilen, har 531 topp, rätt stor turbo (tb60-3) stor ic, större 420cc spridare osv osv osv men asså jag menar att chippan skall stödja upp till ca 250-300hk och helst ännu högre!

VikingChip gör ju anpassde chip för de specifikationerna du har bara säga va du har i bilen sen syr han ihopa ett så de blir rätt me bränslet osv..

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
henke_92 TBM NINJA
24 juli 2011 · 917 Inlägg

StlpMK skrev:

henke_92 skrev:

StlpMK skrev:

För att få 250 får du nog gjöra lite mera än bara chip

ursäkta att jag inte förklara mig tillräkligt....jag ska ju självklart trimma bilen, har 531 topp, rätt stor turbo (tb60-3) stor ic, större 420cc spridare osv osv osv men asså jag menar att chippan skall stödja upp till ca 250-300hk och helst ännu högre!

VikingChip gör ju anpassde chip för de specifikationerna du har bara säga va du har i bilen sen syr han ihopa ett så de blir rätt me bränslet osv..

okey men eftersom jag precis kommit ut på jobb marknaden så kommer det ju tillkomma trimm varje månad, jag smakar inte på allt dirr så finns det liksom inte ett standard mappat vikingeko chip eller är alla skräddarsydda? för jag har nämligen hittat några på blocket för rimlig peng med boxar osv som jag behöver

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
turbodeath
2 september 2011 · 2 452 Inlägg

kan grunlägga lite ang sugmotorboxar till turbo...finns ett långt nummer inne i kretskortet på mitten kolla det nummret o jämför med en turbobox,men se upp nu för att använda sugmotornboxen till turbon så måste programvaran ändras i chippet...du kan inte bara smälla dit boxen sen ut o köra med turbon för det funkar inte....

döden kommer tillbaka
Erik_karlsson
30 november 2014 · 8 Inlägg

så en tändbox med nummer 0227 400 219 går inte att chippa?
har en guldbox me nummer 0227 400 219 o en bränsle box me nummer 0 280 000 977
men när jag kopplar in chippen i dom boxarna så startar den inte när jag ha kopplat in båda
utan bara när jag har tändboxen hur kan det va så?

turbodeath
30 november 2014 · 2 452 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25383/25383-f0411225a2a5b656b8383dc3326edfad.jpg
så skall ett chip sitta

är du säker nu så den inte är chipad innan med en sockel på sockel...

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang