Bogserings fråga! akut!!!!!

CustomByWerngren
28 december 2010 · 64 Inlägg

Growe skrev:
med dolly måste bilen vara bes skattad och försäkrad om jag inte missminner mig

men drar du en 740 med en 740 så kommer inte det vara maxad risk att bli stoppad

dels finns det 740 som får dra 1800 eller 1900kg på BE så det tänker dom ej på
och en 740 får dra en 1500kg kärra typ sånna man hyr på macken
och risken är skapligt liten att du blir stoppad
men som sagt se upp med vikterna för är kärran reggad som tex en 2200kg kärra så är det olovligt

men lastar du 1380kg på en 1500kärra blir det bara överlast på typ 180kg eller nått

ett tips är att montera av reggplåtarna på bilen som står på kärran då blir allt lite krångligare för dom

du menar inte tvärtom 1500kg på en 1380kärra?

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
28 december 2010 · 5 042 Inlägg

Growe skrev:
med dolly måste bilen vara bes skattad och försäkrad om jag inte missminner mig

men drar du en 740 med en 740 så kommer inte det vara maxad risk att bli stoppad

dels finns det 740 som får dra 1800 eller 1900kg på BE så det tänker dom ej på
och en 740 får dra en 1500kg kärra typ sånna man hyr på macken
och risken är skapligt liten att du blir stoppad
men som sagt se upp med vikterna för är kärran reggad som tex en 2200kg kärra så är det olovligt

men lastar du 1380kg på en 1500kärra blir det bara överlast på typ 180kg eller nått

ett tips är att montera av reggplåtarna på bilen som står på kärran då blir allt lite krångligare för dom

då tror ju snuten att du har en stulen bil o blir verkligen stoppad ..  Erfarenhet av det själv sad
Tänkte detsamma som du nämnde här

C H E V R O L E T <3
CustomByWerngren
28 december 2010 · 64 Inlägg

men jag kom på nu att min bror drog en bil till skroten på dolly o den bilen va obes o oskattad o avställd, o väldigt sönderkörd

Lurken_85
28 december 2010 · 832 Inlägg

Bilen som dras efter på en dolly behöver inte vara skattad eller besiktigad eftersom det räknas som ett efterfordon. Försäkring vet jag inte hur det är med.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
ShyGuy RM-operatör
28 december 2010 · 667 Inlägg

volvoraggare91 skrev:
men jag kom på nu att min bror drog en bil till skroten på dolly o den bilen va obes o oskattad o avställd, o väldigt sönderkörd

Det gör det ju inte lagligare?
Kör din bror 150 på en 120-väg, och du gör samma sak, sen blir stoppad av polisen, hur tror du dom reagerar när du säger "Men det är lugnt konstapeln, min bror har kört 150 här så det är okej" ?

Slash Saabifierad
28 december 2010 · 2 026 Inlägg

ShyGuy skrev:

volvoraggare91 skrev:
men jag kom på nu att min bror drog en bil till skroten på dolly o den bilen va obes o oskattad o avställd, o väldigt sönderkörd

Det gör det ju inte lagligare?
Kör din bror 150 på en 120-väg, och du gör samma sak, sen blir stoppad av polisen, hur tror du dom reagerar när du säger "Men det är lugnt konstapeln, min bror har kört 150 här så det är okej" ?

"Men brorsan gjorde ju det, kan han så kan ju jag!" lol lol

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
granadadr
28 december 2010 · 7 300 Inlägg

har man överlast på en släp å inte har BE så åker man på olovlig körning, då räknas ekipaget som tungt ex som ovan wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
worlax
28 december 2010 · 280 Inlägg

kör ba!

JonR
28 december 2010 · 3 259 Inlägg

Ni funderar för mycket... Bara lasta på o köra! wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81359/1033620_479dkm.jpg

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Muttley
28 december 2010 ·

Ja varför frågar du när du ändå kommer köra ?
Ring en bärgare istället för att fundera och låt de transportera din bil

Lurken_85
28 december 2010 · 832 Inlägg

ShyGuy skrev:

volvoraggare91 skrev:
men jag kom på nu att min bror drog en bil till skroten på dolly o den bilen va obes o oskattad o avställd, o väldigt sönderkörd

Det gör det ju inte lagligare?
Kör din bror 150 på en 120-väg, och du gör samma sak, sen blir stoppad av polisen, hur tror du dom reagerar när du säger "Men det är lugnt konstapeln, min bror har kört 150 här så det är okej" ?

Det kanske inte gör det lagligare för att hans bror har gjort men att det står i lagboken borde göra det lagligt.

Enligt TSVFS 1985:22, punkt 2.2 är en bärgnings-dolly ett efterfordon. Ett sådant ska uppfylla kraven på beskaffenhet och utrustning i VVFS 2003:20 4 kapitlet. Ett efterfordon får endast framföras i 30 km/h. Eftersom ett efterfordon inte är ett släpfordon omfattas det inte av vinterdäckstvånget. Bruttovikten på dragbilen måste vara samma eller högre än det dragna efterfordonet (efterfordon=bil+dollyvagn).

Med en dollyvagn behöver det bärgade fordonet inte vara besiktigat och skattat. Med en dolly lyfter man upp en axel och därmed slipper man dessa krav eftersom ekipaget är ett efterfordon.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
VXC70
28 december 2010 · 210 Inlägg

får inte bogsera en obesiktad bil. är väll bara att ta på släp som är lagligt.
det lär ju ha med att man ska ha fungerande bromssystem osv.

Muttley
28 december 2010 ·

VXC70 skrev:
får inte bogsera en obesiktad bil. är väll bara att ta på släp som är lagligt.
det lär ju ha med att man ska ha fungerande bromssystem osv.

Han får bogsera bilen obesiktigad. OM bilen är trafikförsäkrad. Bilen ska till verkstad för att repareras (kortast väg)
Men om den är avställd och oförsäkrad så kommer han ryka på det.
Under förutsättningar med att han kan ha varselljus på bilen under mörker och att bromsar funkar såklart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang