Såhär kopplar du in en turbotimer och såhär funkar den.

ramb0 SKANK Performence
28 december 2010 · 272 Inlägg

Har sätt flera trådar där folk vill ha hjälp med hur dom ska koppla in sin turbotimer så här kommer svaret jag har smile

Jag köpte en hks type-0 turbo timer.
Har en volvo 940 ltt från 97.

Hur den funkar:
Turbotimern har man för att förlänga livslängden på turbon och skona motorn. När man kört en turbobil hårt så behöver motorn stå på tomgång en stund för att få ner temperaturen. Turbotimern gör så att du kan vrida av tändningen, gå ur bilen och låsa utan att bilen stängs av. På turbotinern ställer du in den tid du vill att bilen ska stå på innan den stängs av.


Montering:
(olika från märke till märke)
Displayen kopplas till en liten box som man gömmer lite snyggt:)
Ur boxen kommer 5st sladdar och dom ska kopplas till:
Grå- handbroms givaren
Svart- jord
Röd- +12v från batteriet

Dom sista två är dom jobbiga:)

Grön och blå

Från tändningen finns en sladd som får ström när du vrider på 2ans läge. I 940ns fall en blå/röd. Sladden går till alla relän, soppa pump mm.
Den gröna ska mot tendningen
Den blå mot alla relä osv
Sen en sladd mellan dom du klippte av så att reläna o soppa pumpen går igång när du vrider på tendningen. Annars går bilen inte att starta.

Hoppas det är till någon hjälp!
Mvh

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
ramb0 SKANK Performence
28 december 2010 · 272 Inlägg

Den grå sladden kan även kopplas direkt till jord ifall man inte orkar dra den till handbromsen, glöm bara inte bort att du har en turbotimer;)

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
Mallle Marx Engineering
29 december 2010 · 55 Inlägg

ritning på de vore grymt smile

MarX Engineering
Sponsorer:
www.infosite.se
BMW 535d e61 "m-sport" (2006)
Volvo 940 T5 "Stolpskott engeneering" (1992)
Volvo 945 tdic "R-design by Marx engineering" (1991)
ramb0 SKANK Performence
30 december 2010 · 272 Inlägg

går inte lägga upp bilder nu men fixar det senare:)

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
callehansson
2 januari 2011 · 15 Inlägg

går det även på diesel? D

ramb0 SKANK Performence
2 januari 2011 · 272 Inlägg

Det går på alla bilar oavsätt drivmedel. Behöver inte finnas turbo heller:p

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
turbotoft
7 januari 2011 · 195 Inlägg

har sökt lite på internet.. finns denna o köpa av någon återförsäljare i sverige? hittar ju bara i staterna..

Volvo 944 S 2.3 "Playing It LOUD" (1996)
Xuri One Man Clan
7 januari 2011 · 4 287 Inlägg

turbotimer e bara för folk som e lata... å de krävs riktigt mycke innnan en turbo gör sönder pga av att den är lite varm... möjligtvis om du har dålig motorolja som har lätt för å koksa...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
twin_cam Smålänning
7 januari 2011 · 7 877 Inlägg

Xuri skrev:
turbotimer e bara för folk som e lata... å de krävs riktigt mycke innnan en turbo gör sönder pga av att den är lite varm... möjligtvis om du har dålig motorolja som har lätt för å koksa...

Låt dom leva saliga i tron att turbon tvärnyper om man stannar bilen direkt efter en söndagsrepa smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
UrPeppe Lastbilsbyggare
7 januari 2011 · 389 Inlägg

har man kört lugnt så kan man slå av motorn direkt. det är inte värmen som är största problemet utan turbons varvtal, turbon stannar inte direkt när motorn slås av pga sitt höga varvtal o när motorn är avslagen får turbon ingen smörjning som den behöver då dess "lagring" är olja.
jag brukar för det mesta vänta 30sek med att slå av motorn o visst en turbo-timer vore smidigt att ha.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
M.Persson
7 januari 2011 · 461 Inlägg

twin_cam skrev:

Xuri skrev:
turbotimer e bara för folk som e lata... å de krävs riktigt mycke innnan en turbo gör sönder pga av att den är lite varm... möjligtvis om du har dålig motorolja som har lätt för å koksa...

Låt dom leva saliga i tron att turbon tvärnyper om man stannar bilen direkt efter en söndagsrepa smile

Är la ingen som skrivit att den nyper? men den mår ju bättre av att få gå lite extra när du stannat och få kyla av sig.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
ramb0 SKANK Performence
7 januari 2011 · 272 Inlägg

Här kör vi inte turbon "lite" varm... Hittat på nätet att ifall du har en vattenkyld turbo och kört den så den precis börjar glöda lite lätt så ska bilen stå på tomgång i ca 5min för att få längst hålldarhet... Plus att det tar ca 20 min för oljan att komma ner i rätt temperatur efter hård körning... Men det är ju en smaksak vad man vill ha i bilen...

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
ramb0 SKANK Performence
7 januari 2011 · 272 Inlägg

turbotoft skrev:
har sökt lite på internet.. finns denna o köpa av någon återförsäljare i sverige? hittar ju bara i staterna..

Dom som har haft säljer inte hks turbotimer längre... Har hört att apexi eller vad dom heter ska va av lite bättre kvalite.. Finns ju massvis med märken. Vill du ha hks o ska bäställa från staterna så ta TYPE-1. Där har du 100 andra funktioner, varvtal, hastighet, startar upp bilen på inställd tid, 0-100 på tid, 402 meter på tid och en jävla massa annat:) men räkna med en avanserad installation.

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
Xuri One Man Clan
7 januari 2011 · 4 287 Inlägg

ramb0 skrev:
Här kör vi inte turbon "lite" varm... Hittat på nätet att ifall du har en vattenkyld turbo och kört den så den precis börjar glöda lite lätt så ska bilen stå på tomgång i ca 5min för att få längst hålldarhet... Plus att det tar ca 20 min för oljan att komma ner i rätt temperatur efter hård körning... Men det är ju en smaksak vad man vill ha i bilen...

jo men plz, du kör med mitsubishi märkes aggregat, du rasar inte dom i första taget för att oljan blivit varm när bilen stått lite utan pga av att du belastar den med laddtrck samt varje gång du stänger av å på den.
turbon står å snurrar i säkert 1 minut efter att motorn har stannat, visst obelastad men du får ingen fortsatt smörja å tala om efter att motorn har dött. 

du har ju dessutom vattenkylning på både din turbo å på din motorolja.

Snart går din elfläkt sönder å så står bilen å har kokat nåndag du kommer tillbaka efter att din turbotimer varit på..

du märker snart att den där bensinförbrukningen + turbotimern kostade mer än en ny snurra, om du mot förmodan skulle rasa den turbon dom första 15-20 000milen du har den...

de var på gamla 740 tiden med gamla garrett aggregat man hade problem med Koks runt tätningarna på axeln osv i turbon... å då körde man mineralolja.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
twin_cam Smålänning
7 januari 2011 · 7 877 Inlägg

Vad man än tycker om turbotimer tycker jag beskrivningen i första inlägget vart solklar. Alla som kan något om bilel bör kunna koppla in en sådan med den beskrivningen, dessutom följer det säkerligen med ett enklare kopplingsschema, eller i alla fall färgschema och vart dom ska kopplas in om man köper ny.

Men en sådan fungerar inte på nya bilar med CAN-styrt elsystem, immobilizer och skit. Så försök inte koppla in det på bilar nyare än 00 för att vara på den säkra sidan.
Bara som upplysning så inget gör något dumt, kan ställa till en hel den intressanta problem om man börjar klippa och skarva i en CAN-härva smile

Dock är jag fortfaronde tveksam till nyttan med turbotimer annat än att det kanske är fränt att skriva att man har en.

Så många gamla polisbilar, taxibilar m.m som har gått som satan och bara blivit avslagna efter och ändå haft samma turbo i 20k+ mil utan haveri, med 90-tals oljor.

Men alla gör precis som dom själva vill smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Xuri One Man Clan
7 januari 2011 · 4 287 Inlägg

twin_cam skrev:
Vad man än tycker om turbotimer tycker jag beskrivningen i första inlägget vart solklar. Alla som kan något om bilel bör kunna koppla in en sådan med den beskrivningen, dessutom följer det säkerligen med ett enklare kopplingsschema, eller i alla fall färgschema och vart dom ska kopplas in om man köper ny.

Men en sådan fungerar inte på nya bilar med CAN-styrt elsystem, immobilizer och skit. Så försök inte koppla in det på bilar nyare än 00 för att vara på den säkra sidan.
Bara som upplysning så inget gör något dumt, kan ställa till en hel den intressanta problem om man börjar klippa och skarva i en CAN-härva smile

Dock är jag fortfaronde tveksam till nyttan med turbotimer annat än att det kanske är fränt att skriva att man har en.

Så många gamla polisbilar, taxibilar m.m som har gått som satan och bara blivit avslagna efter och ändå haft samma turbo i 20k+ mil utan haveri, med 90-tals oljor.

Men alla gör precis som dom själva vill smile

kan tillägga att de sitter startspärr i alla bilar efter 97. :p
jag har de i min 940 tex.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Janneutanb
7 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Om man har kört så inåthelvete att turbon behöver avkylning så lär ju bromsarna gärna vilja ha det också...
Kör lugnt dom sista 30 sekunderna eller ta något extra varv i en rondeller eller så, betydligt billigare och lika effektivt.

drazen_gti
7 januari 2011 · 807 Inlägg

Brains skrev:
Om man har kört så inåthelvete att turbon behöver avkylning så lär ju bromsarna gärna vilja ha det också...
Kör lugnt dom sista 30 sekunderna eller ta något extra varv i en rondeller eller så, betydligt billigare och lika effektivt.

håller med, det är slöseri med tid o pengar att installera turbotimer men men... alla väljer vad dom ska lägga pengar påsmile

I'd rather die like a man, than live like a coward
bumpe Lastbilsmekaniker
7 januari 2011 · 3 878 Inlägg

Brains skrev:
Om man har kört så inåthelvete att turbon behöver avkylning så lär ju bromsarna gärna vilja ha det också...
Kör lugnt dom sista 30 sekunderna eller ta något extra varv i en rondeller eller så, betydligt billigare och lika effektivt.

Du menar när man slagit av på tempot och kört lugnt, typ stadskörning i 1-2 minuter och när man stannar så är både grenrör och turbinhuset rött? Tro mig, jag har provat så jag vet att det är duktigt varmt ganska så länge!

Jag har själv inte turbotimer och kommer troligen inte skaffa det heller, men 30 sekunder från att pressat bilen i 5-10 minuter räcker inte så långt för att kyla ner prylarna kan jag lova sad

ramb0 SKANK Performence
7 januari 2011 · 272 Inlägg

Vill bara säga att det är ju kul att folk skriver i tråden och så men det är ingen discusions tråd om varför man ska ha eller inte ha en turbotimer! Meningen var att det skulle va till hjälp för dom som ska kopla in en eller vill veta hur det funkar. Så för er som vill discutera saken kan öppna en annan tråd för att inte förvirra folk XD
Mvh

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang